بایگانی‌ها

پاسخ‌های خزاعی درباره حذف سیمرغ مردمی و مجوز اکران فیلم‌های جشنواره

رییس سازمان سینمایی وعده داد که سیمرغ مردمی فجر از سال آینده به جشنواره برگردد و فیلم‌های این دوره از جشنواره هم در صورت مغایرت نداشتن با فیلمنامه بدون مشکل به اکران عمومی می‌رسند.

به گزارش ایسنا، عصر یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه و در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر، محمد خزاعی به مرکز همایش‌های برج میلاد (سینمای رسانه) آمد و پاسخگوی سوال‌های خبرنگاران شد.

سیمرغ مردمی را برمی‌گردانیم

او درباره حذف سیمرغ مردمی جشنواره که برای سومین دوره پیاپی رخ داده است، با اشاره به اتفاق‌های گذشته توضیح داد: سال ۱۴۰۰ رأی‌گیری مردمی در جشنواره در حال برگزاری بود که یکسری دوستان اعتراض‌هایی داشتند و بعد از اینکه اعتراض آن‌ها را بررسی کردم، واقعاً متوجه شدم تقلب انجام شده است چون دستگاه یک سینما خاموش بود و تعداد سانس‌هایی که خاموش بودند و رأی‌گیری انجام نشده بود در رأی مردم تاثیر داشت و حرف‌های تهیه کننده (معترض) بود. شاید این تصمیم‌گیری برای من تبعات زیادی داشت ولی به عنوان کسی که برای نظر مردم احترام زیادی قائلم و معتقدم نباید در نظر آن‌ها دستکاری کرد، گفتم آن رای‌گیری را کنار بگذاریم و سامانه‌ای درست کنیم که از رای مردم مطمئن باشیم.

او افزود: شما باید از من به عنوان یک مدیر انتظار داشته باشید وقتی از یک جریان اشتباه آگاه شدم اجازه ندهم که آن شیوه ادامه پیدا کند و حقی ضایع شود. آقای امینی امسال برای این کار پیگیری می‌کردند. حتی اتود زده شد، چند کارشناس دعوت شدند تا رای گیری مردمی را داشته باشیم ولی دوستانی که آمدند گفتند نرم‌افزاری که می‌خواهند طراحی کنند به این دوره نمی‌رسد. ان شاالله سال آینده مطمئن باشید رای گیری مردمی در جشنواره خواهد بود.

فیلم‌های جشنواره برای اکران دوباره ممیزی می‌شوند؟

خزاعی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه آیا فیلم‌های جشنواره برای اکران عمومی با همین کیفیت پروانه نمایش می‌گیرند نیز گفت: از میان فیلم‌هایی که الان می‌بینید تقریباً شاید چند پلان در فیلم‌ها بحث داشته باشند و لازم باشد گفت و گویی برای آنها انجام شود ولی اکثر فیلم‌هایی که دیده‌اید قطعاً اکران خواهند شد.

وی ادامه داد: من قول دادم فیلم‌هایی که در زمان من پروانه ساخت بگیرند به شرط آنکه فیلمنامه را رعایت کنند قطعاً اکران خواهند شد و الان هم می‌گویم فیلم‌هایی که بر اساس پروانه ساخت، ساخته شدند هیچ مشکلی برای اکران نخواهند داشت.

بعضی دیالوگ‌ها اشکال داشت اما….

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی درباره سطح کیفی برخی فیلم‌ها که در حد انتظار نبوده، توضیح داد: سال ۹۰ که دبیر جشنواره بودم در روزهای اول همین صحبت‌ها را می‌شنیدم ولی الان می‌گویم، صبر کنید و جمع‌بندی نهایی را ببینید. البته نمی‌خواهم بگویم صد در صد کارها سطح کیفی عالی دارند ولی مثل همه سال‌ها هم آثار خوب داریم و هم متوسط. اگر معدل نهایی جشنواره را نگاه کنید فیلم‌های خوبی می‌بینید.

وی همچنین اضافه کرد: خیلی از فیلم‌های امسال از نظر محتوا برای خانواده‌ها مناسب هستند. البته خانواده محور بودن یک موضوع است و فیلم با محتوای سالم یک موضوع دیگر. شاید در بعضی فیلم‌ها دیالوگ‌هایی را ببینیم -همانطور که خودم در این یکی دو روز دیدم – و به نظر برسد یکی دو دیالوگ اشکالاتی دارد و من گفتم کاش دوستان در شورا (نظارت و ارزشیابی) توجه می‌کردند. البته دوستان در شورا در مرحله جشنواره سخت‌گیری نمی‌کنند و می‌گویند اجازه دهید فیلم‌ها دیده شوند ‌و در مرحله اکران بازتاب‌ها را بررسی می‌کنند. اما در کل در پایان جشنواره می‌توان جمع‌بندی درستی درباره محتوای این دوره از جشنواره داشت.

فیلم ناقصِ کروماکی‌ با فیلم نصفه فرق دارد

خزاعی حاشیه‌های فیلم «بی‌بدن» هم با اشاره به توضیحات مجتبی امینی و برگزاری جلسه‌های مکرر، گفت: بعد از اینکه اعضای هیئت انتخاب آثار را انتخاب و رسماً نظر خود را اعلام کردند، فیلم «بی‌بدن» نظر نهایی هیئت انتخاب را کسب نکرده بود چون فیلم ناقص به جشنواره داده شده بود.

او درباره دیگر فیلم‌های ناقص جشنواره هم گفت: فیلم ناقص با پرده کروماکی با ناقص که حدود ۵۸ دقیقه‌ای (یا بیشتر ) فرق می‌کند. وقتی نصفی از فیلم دیده نشود نمی‌توان درباره آن قضاوت کرد. یک راه این بود که ما از سازندگان درخواست می‌کردیم فیلم را برای سال آینده بگذارند که بتوانیم کامل ببینیم – مثل یکی از فیلم‌های دفاع مقدس که بنیاد روایت تولید کرده بود و ۴۵ دقیقه فیلم را آورد اما چون کامل نبود همه گفتند حیف است و برای سال آینده بگذارند-

خزاعی گفت درباره این فیلم (بی‌بدن) چون دوستان احساس می‌کردند این فیلم باید امسال (در جشنواره) باشد و قصد اکران آن را دارند و بعد از اینکه فیلم را هم دیدیم، نظرمان این بود که فیلم خوبی است، تصمیم گرفتیم در بخش نگاه نو باشد که منتقدین، روزنامه نگاران و خانواده سینما آن را ببینند و در آن بخش هم به رقابت بپردازد.