فرهیخته بودن استاد هرمزی را دوست داشتم

احمد محمد اسماعیلی

دنیای تصویرآنلاین-محمد علی نجفی در سال های اخیر حامی خوبی برای جوانان فیلمساز بوده و از آنها در ساخت فیلمشان حمایت های موثری را انجام داده و بر اساس همین سیاست تهیه کنندگی فیلم گرگ بازی را برعهده گرفته است. او این روزها دوباره به وسوسه بازیگری هم تن داده و در سریال پلیسی اجتماعی نجوا در نقش رئالیستی به بازی پرداخته است . او جزو نام هایی است که سینمای نوین بعد از انقلاب را پایه ریزی کرد و فیلم مهمی مثل جنگ اطهر را در بحبوبه انقلاب ساخت و دو سال بعدش سریال تاریخی و ارزشمند سربه داران و در این خلال تجربه مدیریتش در ارشاد کمک کرد سینما از وضعیت انفعال به در آید. فیلمساز ۷۲ ساله جذاب و خوش سیمای سینمای ایران یک آرشتیک توانا و بازیگر کار بلد و کاریزماتیک هم هست . این سینماگر اصفهانی در دارالفنون تهران دیپلم خود را به دست آورد و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد شهرسازی و معماری از دانشگاه ملی است. نجفی فعالیت هنری خود را با کارگردانی نمایش سربداران در حسینیه ارشاد شروع کرد. در سال ۱۳۵۶ مؤسسه آیت فیلم را با همکاری انجمن اسلامی مهندسین تأسیس کرد و نخستین فعالیت هنری سینمایی‌اش کارگردانی فیلم «جنگ اطهر» در سال ۱۳۵۸ بود. «جنگ اطهر» (۱۳۵۸)، لیله‌القدر (۱۳۵۸)، سریال سربداران (۱۳۶۳)، لوحه صفورا – فیلم کوتاه (۱۳۶۴)، گزارش یک قتل (۱۳۶۵)، پرستار شب (۱۳۶۶)، زمین آسمانی (۱۳۷۳)، عشق طاهر (۱۳۷۷)، سریال زمان شوریدگی (۱۳۷۹)، زاگرس (۱۳۸۴)،پیاده‌روهای کلان‌شهر – مستند (۱۳۸۵)، تاریکخانه من – فیلم کوتاه (۱۳۸۹)،پرسه در شهر لاجوردی (۱۳۹۴) از فعالیت‌های نجفی در سینمای ایران به شمار می‌رود. نجفی در فیلم‌هایی چون طپش،  قرمز، شیدا و دیگری مشاور هنری یا طراح صحنه و لباس بوده، به عنوان بازیگر در فیلم‌های آن سوی مه، زمین آسمانی و از دوردست و دو مجموعه تلویزیونی معمای شاه و در چشم باد بازی کرده و علاوه بر چند فیلم خودش، در چند فیلم به عنوان تهیه‌کننده فعالیت داشته است. با محمد علی نجفی در باره تهیه گرگ بازی و حضور در سریال نجوا به عنوان بازیگر گفت وگویی انجام داده ایم.

 

 

 بر اساس چه ویژگی هایی به سمت تولید فیلم یک فیلمساز جوان رفتید؟

عباس نظام دوست فیلمساز جوان سال‌ها دستیارم بود و کاملا به توانایی‌هایش اعتماد داشتم و می دانستم می تواند فیلم موفقی بسازد . موقعی که قرار شد فیلم را تهیه کنم فیلم نامه را خواندم و نقدهایی نسبت به برخی از  جاهایش داشتم و در این زمینه بعد از جلسات متعدد به تفاهم رسیدیم. «گرگ بازی» به لحاظ فرم و ساختار یک فیلم متفاوت در سینمای ایران محسوب می شود . همیشه با روحیه پر تلاش و پر از انگیزه جونان ارتباط خوبی برقرار می کنم و چند سال قبل هم فیلم اول رحمانی دیگری را تهیه کردم.

 

 

«گرگ بازی» به لحاظ ساختار ، کارگردانی و ضرباهنگ داستان فیلم ، اثری استاندارد و قابل قبول محسوب می شود و موقعی که برای حضور در جشنواره فیلم فجر انتخاب نشد تعجب خیلی ها را برانگیخت؟

بعد از اعلام نام فیلم های بخش مسابقه من با اعضا هیات انتخاب صحبت کردم. این دوستان برای کارشان دلائلی را عنوان کردند و به صورت نسبی قبولشان کردم .این دوستان به دلیل ابهامی که در داستان فیلم وجود داشت  از انتخاب فیلم صرف نظر کردند..

 

البته داستان فیلم درباره انجام یک بازی پر از ابهام و چالش است؟

بله، این دوستان تاویل و تفسیر خودشان را داشتند . البته فیلم ساختار نویی داشت  و همیشه با ساختار نو و جدید در سینمای ایران برخورد محافظه کارانه می شود.

 

«گرگ بازی» جزو فیلم هایی است که با توجه به تک لوکیشن بودنش بار اصلی فیلم روی فضا سازی و طراحی دکوپاژهای مناسب استوار است؟

فیلم به لحاظ ساخت کار بسیار دشواری بود . در نظر بگیرید هدایت و چیدمان ده – دوازده بازیگر در یک اتاق کوچک  در فضای تاریک –  روشن واقعا نیاز به توانایی زیادی داشت . هر پلان فیلم به گونه ای طراحی شده بود که مخاطب کمتر با نمای تکراری و یک جور و یک شکل برخورد کند . از همان روز اول فیلمبرداری مطمئن بودم که  فیلم خوبی ساخته خواهد شد.

 

آیا کارگردان قبل از شروع فیلمبرداری استوری بردهایی تهیه کرده بود؟

نه، استوری بوردی در کار نبود . من جنس کار نظامدوست را می شناختم و مدتها قبل از شروع فیلمبرداری با بازیگران تمرینات زیادی انجام داد . در حدود ۵۰ روز این تمرینات طول کشید و در شروع فیلمبرداری خیلی راحت و روان کارمان را انجام دادیم.

 

آیا حضور بهترین های بازیگری در گرگ بازی به دلیل نام و اعتبار شما انجام شد؟

بهر حال کارگردان گرگ بازی سالها است که دستیار کارگردان است و از روابط خوبش با آنها استفاده کرد.

 

 از اواسط دهه هشتاد گهگاه حضورهایی در بازیگری داشته اید. آیا بازیگری را برای تفنن ، یا تجربه مسائل جدید و یا دوستی و رفاقت با سازنده و یا تهیه کننده فیلم انجام می دهید؟

بسته به شرایط دارد . بازی در بیگناهان را بر اساس رفاقت با داریوش فرهنگ ، احمد امینی و  سعید شاهسواری قبول کرد.م. در باره بازیم در نجوا هم سعید شاهسواری به من زنگ زد و گفت اصلا این نقش استاد هرمزی را برای تو نوشته ام و  باید قبولش کنی  وهچ راهی جز این نداری . من هم دوست دارم در هر عرصه ای که می توانم به جوانها و همکارانم کمک کنم . چون دوران جوانی را تجربه کرده ام و آن زمان پر از انرژی و انگیزه بودم و اگر این انگیزه نبود امکان نداشت سربه داران و یا جنگ اظهر ساخته شود. و دقیقا حس و حال جوان ها را متوجه می شوم.

 

آیا از ساختار و کیفیت سریال راضی هستید؟

من ترجیح می دهم در باره کار همکارانم نظری ندهم.

 

چقدر شغل کتابفروشی استاد هرمزی در شخصیت پردازیش نقش دارد؟

این آدم استاد ادبیات دارد و با کتاب و ادبیات عجین است و اصلا یکی از دلائل مهمی که باعث شد در سریال نجوا بازی کنم همین فرهنگی و فرهیخته بودن استاد هرمزی بود . در جنس بازیم هم تلاش کردم با هماهنگی با کارگردان فرهیخته بودن این آدم را به مخاطب عرصه کنم.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *