از «رُما» تا سفر به ماه

در روزهای سرد زمستانی و همزمان با فرارسیدن فصل گرم سینما، دنیای تصویر یک بار دیگر با خوانندگان خود همراه می‌شود.

در شماره جدید ماهنامه سینمایی دنیای تصویر پرونده‌ی ویژه و مفصلی برای «رُما» فیلم تحسین‌شده‌ی امسال تدارک دیده شده است. علاوه براین، به بهانه پخش سریال موفق «دختر درامر» مروری داریم بر کارنامه جان لوکاره نویسنده سرشناس ادبیات جاسوسی و آثار اقتباس شده از نوشته‌های او. سفر به ماه و فیلم «اولین انسان»، «حماسه کولی» و تصویر زندگی‌نامه‌ای از فردی مرکوری و گروه موسیقی کوئین، «درخت گلابی وحشی» آخرین اثر نوری بیلگه جیلان و… دیگر مطالب این شماره‌ی مجله است.

علاقه‌مندان سینمای ایران هم در این شماره گفتگو با هاتف علیمردانی و سیامک انصاری و یادداشت‌هایی تحلیلی درباره مفهوم ابتذال در سینمای ایران و کارنامه پرفراز و نشیب کمال تبریزی را خواهند خواند.

شماره جدید دنیای تصویر هم‌اکنون در روزنامه‌فروشی‌های سراسر کشور موجود است.

فهرست کامل مطالب این شماره را در ادامه می‌‌خوانید:

سرآغاز: مرغ یک پا؛ اکبر جوجه و حقوق مؤلف‌!؛ دونده ماراتون؛ رُما، رسانه‌های زرد و…

رویدادهای داخلی: جداول تولید و فروش سینمای ایران ۱۳۹۷

رویدادهای خارجی: جیک جیلنهالِ «گناهکار»، سفر پیتر جکسون به سال‌های جنگ جهانی اول، آسیایی‌ها باز هم گیشه را فتح می‌کنند، لحظه‌شماری برای آتش‌بازی مارول!،‌سیرشا رونان، دوباره در فیلمی از وس اندرسون، گیشه ۲۰۱۸ به روایت ارقام، پسر جهنمی، خونین و خشن‌تر از قبل!

تازه‌های ۲۰۱۹: پرده‌ی دوم، حامل، بامبلبی، بازگشت مری پاپینز، موتورهای فانی، مرد عنکبوتی: در دنیای عنکبوتی، آکوامن، به مارون خوش آمدید، تسخیر هانا گریس

راهنمای اکران: کانفورمیست (مارموز)، مصنوعی (بی‌نامی)، لحظاتی از جنس طلا‌ (گلدن تایم)، انعکاس (اتاق تاریک)، اسلحه مرگبار رامبد (قانون مورفی)، ساده مثل گل (درساژ)، بچه باهوش و دزدان ناشی (دزد و پری۲)

مباحث نظری: حکم چیست؟! (مفهوم ابتذال و دعوای قدیمی منتقدان و سینماگران ایرانی بر سر سینمای عامه‌پسند)

گفتگو: کمدی در کمال جدیت (گفتگو با سیامک انصاری به بهانه حضور متفاوت در «بمب: یک عاشقانه»

برداشت بلند: یک فیلم؛ زندگی (پرونده‌ای برای «رُما» اثر آلفونسو کوآرون تحسین‌شده‌ترین فیلم سال)، شرح بازآفرینی یک زندگی (گزارش تولید «رما» توسط آلفونسو کوآرون در خیابان‌های مکزیکوسیتی)، یک ضرب شست تکنیکی یخ‌زده (با چه می‌شد اگر «رما» را ساتیا جیت‌رای می‌ساخت؟)، شاهدان یک سفر شخصی (چرا «رما» به فیلم محبوب منتقدان و سینماگران تبدیل شد؟)، روزمرگی و شکوه سینما (درباره «رما» قدرت‌نمایی دیگری از یک عشقِ سینما)، احضار روحِ واقعیت با دوربین (گفتگوی امانوئل لوبسکی با آلفونسو کوآرون درباره تجربه فیلمبرداری در «رما»)، «رما» به روایت کوآرون، مردی که می‌خواست کارگردان باشد (نگاهی سریع به کارنامه سینمایی آلفونسو کوآرون)، موج مکزیکی در سالن‌های سینما (چگونه سه تفنگدار مکزیکی سینمای این کشور را متحول کردند؟)

گفتگو: خنده‌های تلخ در یک خانه رو به ویرانی گفتگو با هاتف علیمردانی (به بهانه نمایش «کلمبوس»)

اجازه هست؟: مار و پله! (چگونه کمال‌ تبریزی بعد از چهار دهه حضور در سینما به «مارموز» رسید؟)

برداشت کوتاه: قلندر روی سن کنسرت («حماسه کولی» و تصویر شورانگیز آن از گروه موسیقی افسانه‌ای کوئین)

کارگاه: ستون‌های محکم برای بنا کردن فیلمنامه (درباره «ایده دراماتیک» و اهمیت آن در فرآیند فیلمنامه‌نویسی)

فراسینما: روی ماه قدم گذاشتیم (نگاهی به تصویر سینما از فضا و فضانوردی به بهانه نمایش «اولین انسان»

گزارش ویژه: از روی پله‌ها و لای کله‌ها! (مروری بر مهم‌ترین فیلم‌های دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت)

چهرهها: رنج‌ها و رویاها (مروارید کاشیان)، فیزیک و کمدی (بهزاد قدیانلو)

سینماتِک: محو شدن، در جانِ طبیعت (درباره سینمای نوری بیلگه جیلان از ابتدا تا «درخت گلابی وحشی»)

مظنونین همیشگی: کات! دوباره می‌گیریم (سیزده صحنه با سخت‌ترین شرایط تولید در تاریخ سینما)

سینما و ادبیات: رمان‌ها و جاسوس‌ها (جان لوکاره؛ از رمان‌های جاسوسی تا اقتباس‌های سینمایی)، تمام ترفندهای یک جاسوس (ویژگی آثار ساخته شده بر اساس رمان‌های جان لوکاره)، آثار اقتباسی از روی آثار جان لوکاره، جنگ سرد هرگز تمام نشد… (گفتگو با جان لوکاره درباره جاسوس‌ها در رمان‌ها و دنیای اقعی)، جاسوسانی از جنس خود ما (مروری بر اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی از آثار جان لوکاره)، نقد فیلم، خاطراتِ خاموشی (مضمون قبل از قصه؛ درباره «بمب؛ یک عاشقانه» اثر پیمان معادی)، سعادت لرزان مردمان تیره‌روز (نگاهی به «آستیگمات» اثر مجیدرضا مصطفوی)

تصویر صحنه: صحنه‌ای برای نمایش زنانگی سرکوب‌شده (خانه برناردا آلبا)

مِمِنتو: بگذارید تمام نشود… (درباره‌ی «سوی دیگر باد» و دیگر پروژه‌های ناتمام اورسن ولز)، نامه‌های ولز (آنچه نامه‌ها درباره اورسن ولز به ما می‌گویند)

پنجرهی عقبی: کشف دوباره الماس‌های نودساله (درباره فریدریش ویلهلم مورنائو استاد بزرگ سینمای صامت)، الماس‌ها ابدی‌اند (مروری بر ۵ شاهکار تکرارنشدنی مورنائو)

۱۰۰۱فیلم: بری لیندون، پیک نیک در هنگینگ راک، ترانه هندی،‌ بعد از ظهر سگی، راکی ‌هارور پیکچر شو، دیوار، فاکس و دوستان‌اش، مانیل در چنگال روشنایی، مانتی پایتن و جام مقدس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *