بایگانی‌ها

شورشی و نابغه/ به مناسبت صد سالگی مارلون براندو

▪️مارلون براندو صد ساله شد و به همین مناسبت سایت‌های مانند گاردین و ایندی‌وایر فهرست بهترین نقش‌آفرینی‌های او را منتشر کردند. شبکه TCM به همین مناسبت تصمیم گرفت تا منتخبی از فیلم‌های او را به نمایش بگذارد. براندو در چند شاهکار سینمایی ایفای نقش کرده و در فیلم‌هایی بر قله بازیگری ایستاده است.

🔹براندو اهل کنار آمدن نبود و کاراکتری شورشی در سینما و در عین‌حال نابغه‌ی بازیگری به حساب می‌آمد. او در قرن بیستم الگوی بازیگری بود اما در زمانه ما بازیگران جوانی مانند تیموتی شالامی برای جوانان الگو شده‌اند. براندو پیش از سینما بر صحنه تئاتر می‌درخشید و زیر چتر استلا آدلر و الیا کازان پیشرفت کرد و خوش درخشید. او دانش آموخته آکتورز استودیو بود و شیوه بازیگری استانیسلاوسکی را سرلوحه تکنیک‌های بازیگری خود قرار داده بود. زمانی که مارلون براندو به سینما آمد، تازه جیمز دین چشم از جهان فرو بسته بود و پل نیومن با «کسی آن بالا مرا دوست دارد» درخشیده بود.

🔹 سوم آوریل 2024 براندو صد ساله شد.تصاویر انتخابی براندو را در پشت صحنه و مقابل دوربین سینما به نمایش می‌گذارد. از دوران فیلمبرداری «کنتس پابرهنه» ساخته چارلی چاپلین گرفته و محصول 1966 تا مجموعه از تصاویر صمیمی او که فیلیپ هالسمن در 1950 ثبت کرده است. دنیس استاک تصویر او را در نقش «ناپلئون» در فیلم «دزیره» با دوربینش ثبت کرده است. هنوز هم یکی از بهترین ناپلئون بناپارت‌هایی است که سینمادوستان شاهدش بوده‌اند. تصویر دیگری از او ، براندو را در یک باشگاه شبانه در شهر پاریس در سال 1960 نشان می‌دهد.