بایگانی‌ها

رقابت ده فیلم انگلیسی زبان در بخش مسابقه کن

▪️امسال جشنواره جهانی فیلم کن به فیلم‌های انگلیسی زبان در بخش مسابقه بیش از گذشته روی خوش نشان داده و از 19 فیلمی که باید برای جایزه نخل طلا رقابت کنند، 10 فیلم انگلیسی زبان است که شامل «کارآموز»، «پرنده»، «امیلیا پرز»، «مگالوپلیس»، «کفن‌ها»، «ماده»، «انواع مهربانی‌ها»، «لیمونوف»، «آنورا»، و «اوه، کانادا» می‌شود که در نوع خودش رکورد است. در سال 2018 تنها دو فیلم انگلیسی زبان در بخش مسابقه رقابت می‌کرد. در سال 2023 این رقم به هفت عنوان فیلم رسید.

🔹پس از سی سال جشنواره کن فیلمی از کشور هند را برای بخش اصلی انتخاب کرد، فیلمی از پایال کاپادیا با عنوان «همه ما همچون نور تصور می‌کنیم». تی‌یری فرمو در کنفرانس پیش از اعلام فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره کن گفت که امسال حضور آمریکایی‌های آنگلوساکسون قوی است اما این اتفاق تصادفی بوده است. شاید هم علت را باید در این جست که جشنواره رقیب کن، ونیز، در سال‌های گذشته قوی‌تر شده و با گزینش فیلم‌هایش جذابیت بیشتری پیدا کرده است و یکی از دلایلش افزایش سهم فیلم‌های انگلیسی‌زبان در ونیز است.

🔹مدیران جشنواره کن به خوبی می‌دانند که پروژه‌های بزرگ سینمایی انگلیسی مانند «مگالوپلیس» در این دوره می‌تواند توجه رسانه‌ی را بیش از پیش به این رویداد هنری جذب کند که نکته خوبی برای بازار و رونق دادن به جشنواره کن است که دوازده روز برگزاری آن طول می‌کشد. آیریس کنوبلوخ(او تبار آلمانی دارد)، رئیس جشنواره، مایل بود رکورد تعداد شرکت‌کنندگان، بینندگان تلویزیونی و نامزدی اسکار را در سال گذشته در بوق و کرنا کند. فیلم های کن 26 نامزدی اسکار را امسال به دست آوردند.

🔹اگر مدیران کن این روند را ادامه بدهند احتمالا فیلم‌های رقیب اسکار و فصل جوایز را باید از ماه مه و از کن رصد کرد نه از ماه سپتامبر و شروع جشنواره ونیز. در سال‌های اخیر فیلم‌های جشنواره ونیز مدعی اسکار بودند و چشم اعضای آکادمی علوم و هنر سینمایی را می‌گرفتند.

🔹امسال حضور فیلمسازان زن نسبت به سال گذشته در جشنواره کمتر شده. سال گذشته هفت فیلمساز زن در جشنواره کن حضور داشتند .امسال در بخش مسابقه اصلی چهار زن فیلمساز، آندرا آرنولد، کورالی فارژه، پایال کاپادیا و آگاته ریدینگه با فیلم‌های‌شان به رقابت می‌پردازند.

🔹امسال چینی‌ها حضور قوی و پررنگی دارند و همانطور که فرمو گفت بازگشت خوبی برای کشوری است که اخیرا در عرصه سینمای بین‌الملل حضورش کم‌رنگ‌تر شده. «نوراه» که در جشنواره دریای سرخ در جده دسامبر سال گذشته خوش درخشید امسال در بخش رقابتی نوعی نگاه پذیرفته شد و کن یک استثنا برای این فیلم از عربستان سعودی قائل شده است. چرا که برطبق قوانین فیلم‌ها باید اولین اکران‌شان را در جشنواره کن تجربه کنند.