بایگانی‌ها

روایتی متفاوت از وضعیت گیشه سینمای ایران

روایتی متفاوت از وضعیت گیشه سینمای ایران
روایتی متفاوت از وضعیت گیشه سینمای ایران

به پایان اولین ماه از سال جدید رسیده ایم و وضعیت گیشه‌ی سینمای ایران از دید اکثر کارشنان نگران‌کننده است.

فارس امروز در گزارشی به همین موضوع پرداخته وبه افزایش قیمت بلیت‌ها اشاره کرده:

مجموع فروش فیلم‌های اکران نوروزی سال 95 در هفته اول نمایش به مبلغ 3 میلیارد و 31 میلیون تومان رسید.  این در حالی است که در هفته اول نمایش سال 96 فروش فیلم‌ها به 2 میلیارد و 745 میلیون تومان رسید. در هفته اول کاهش 286 میلیون تومانی در اکران را شاهد هستیم. 

مجموع فروش فیلم ‌های اکران نوروزی سال 95 در هفته دوم نمایش به مبلغ 6 میلیارد و 914 میلیون تومان رسید. این در حالی است که در هفته دوم نمایش سال 96 با افزایش فروش فیلم های سینمایی مواجه هستیم. مبلغ فروش فیلم‌ها به 7 میلیارد و 50 میلیون تومان رسید. در هفته دوم اکران نوروزی با افزایش فروش 136 میلیون تومانی مواجه هستیم .

فروش کل فیلم‌ها در اکران نوروزی سال 95 براساس سیستم مکانیزه در چهار هفته اول اکران به فروش 20 میلیارد و 199 میلیون و 692 هزار تومان رسید.  فروش کل فیلم‌ها در اکران نوروز 96 در چهار هفته اول به فروش 22 میلیارد و 847میلیون و 487 هزار تومان رسید.  افزایش فروش فیلم ها نسبت به سال گذشته 2 میلیارد و 647 میلیون و 795 هزار تومان بود که کارشناسان معتقدند این مبلغ اگر افزایش قیمت بلیت نبود امکان نداشت با این افزایش فروش مواجه باشیم.

از سوی دیگر همایون اسعدیان، رئیس شورای نمایش و کارگردان «یک‌ روز بخصوص» که فیلمش در نوروز به نمایش در آمده،  در گفتگویی که با ایلنا داشته، در بخش انتهایی صحبت‌های خود به وضعیت گیشه سینماها اشاره کرده است:

«از فروش فیلم راضی نیستم تصور من از فروش 10 میلیاردی نبود اما انتظار یک فروش متوسط را داشتم اما واقعیت این است که به جز فیلم گشت ارشاد بقیه فیلم‌ها فروش خوبی نداشته‌اند. هرچند ما امسال فرصت خوبی مانند شبکه جم را نداشتیم و سال گذشته تبلیغات بسیاری که این شبکه از فیلم‌های سینمایی پخش کرد باعث شد تا فیلم‌ها به فروش خوبی برسند. البته تلویزیون امسال بسیار بهتر از پارسال تیزرها را پخش کرد اما همین تعداد نیز بسیار ناچیز بود. با این وضعیت من نگران وضعیت آینده اکران فیلم‌ها هستم البته بعضی فیلم‌ها همچون نهنگ عنبر و یا ساعت 5 عصر که آثار کمدی هستند قطعاً فروش خوبی خواهند داشت و نیازی به تبلیغ نیز ندارد. قبل از این وقعی به من گفتند که قرار است فیلم یک روز به خصوص در عید اکران شود می‌دانستم که این اکران ریسک است. امروز وضعیت ما از لحاظ تبلیغات خیلی بد است و حتی به من گفتند که تبلیغ فیلمت را به جم بده و از طرف دیگر من به چوب دو سرطلا تبدیل شدم، ازطرفی می‌گویند که چون رئیس شورای صنفی نمایش است فیلمش را در عید اکران کرده و از طرفی دیگر به دلیل جایگاه شغلی و کاری که دارم نمی‌توانم تبلیغ فیلمم را به شبکه جم بدهم. متاسفانه ما در سینمای ایران تمام نگاهمان به گیشه است و هیچ کدام از راه‌های دیگری همچون اکران بین‌المللی، شبکه نمایش خانگی و تلویزیون نمی‌تواند درآمدهای خوبی برای فیلم کسب کند و همین امروز اگر تلویزیون تیزرهای ما را رایگان پخش نکند ما اصلاً نمی‌توانیم هزینه تبلیغات تلویزیونی را بپردازیم.»

حال با این وضعیت باید دید که در اکران دوم نوروز امسال که با نمایش فیلم‌هایی چون «ویلایی‌ها» و «امتحان نهایی» همراه خواهد بود و  با ایام انتخابات و ماه رمضان متقارن می‌شود، گیشه سینماها چه شرایطی را تجربه می‌کند.