گزارش نشست «مسخره باز» ساخته همایون غنی زاده/با چندپارگی فیلمنامه موافق هستم

مرسده مقیمی
دنیای تصویرآنلاین- نشست مطبوعاتی «مسخره باز» با حضور عوامل فیلم در پردیس ملت برگزار شد. علی نصیریان که امروز صبح همسرش را از دست داد و در سوگ او نشست در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم حاضر نبود، علی مصفا تهیه‌کننده فیلم در ابتدای نشست گفت: من در ابتدا می‌خواهم بگویم که چقدر متاسفم از این‌که آقای نصیریان به دلیل فوت همسرشان همراه ما نیستند. به این فکر می‌کردیم که این جلسه را برگزار نکنیم و در آن شرکت نکنیم. اما در نهایت تصمیم گرفتیم به خاطر قول و قراری که داشتیم در این نشست حاضر شدیم، اما بسیار متاسفیم برای اتفاقی که برای آقای نصیریان افتاده است.
غنی‌زاده در پاسخ به سوالی درباره چندپارگی فیلمنامه گفت: با چندپارگی فیلم نامه موافق هستم. البته که این چندپارگی انتخاب من بوده است. این نکته درست است. تکرارهای زیادی در فیلمنامه وجود دارد که بعضا ممکن است کسالت‌آور و خسته‌کننده باشد که البته امری تعمدی بوده است.
علی مصفا، تهیه‌کننده فیلم در مورد برنامه‌ای که برای خوب اکران شدن و دیده شدن فیلم دارد گفت: این کار از دست من خارج است و کاری است که خود فیلم باید آن را برعهده داشته باشد. با توجه به بازخورد خوبی که از اکران این فیلم دریافت کرده‌ام چندان نگران این مورد نیستم چون فکر می‌کنم فیلم این قابلیت را دارد.
غنی‌زاده در مورد احتمال تکرار موفقیتش در سینما بعد از موفقیت در تئاتر «می سی سی پی نشسته می میرد» و لزوم ساخت فیلم مسخره باز گفت: وقتی از لزوم ساخت فیلم حرف می زنیم یعنی چندان موافق ساخت چنین فیلمی نیستیم. من تلاش کردم این فیلم از تئاتر «می سی سی پی…» بهتر بشود. وقتی من کارگردان آن اثر بودم و حالا کارگردان یک اثر سینمایی می‌شوم، در دام یک شباهتی میافتم که تلاش می‌کنم از آن بجهم، اما گاهی نمی‌توانم چون این تشابه در وجود من است. من اصلا قصد نداشتم که بیننده یاد «می سی سی پی…» بیفتد و فرضم هم این بود که خیلی از تماشاگران این تئاتر را ندیده‌اند. با این حال اگر تشابه و تکراری در فیلم وجود دارد این ضعف از من است. من همیشه دوست دارم در کارهایم نوآوری داشته باشم.
غنی‌زاده در مورد پایان فیلمش گفت: تمام تلاشم این بود که مسخره‌باز جذاب تمام شود. اگر این فیلم جذاب تمام نشده، یعنی من موفق نشده‌ام که این فیلم را خوب تمام کنم.
سهیل دانش اشراقی، طراح صحنه فیلم در مورد تجربه‌اش در این فیلم، گفت: کار کردن با آقای غنی‌زاده خیلی سخت و جذاب است. از او ممنونم که اجازه داد ذهنش را تصویر کنم. از آقای قاضی هم بابت نورپردازی فوق‌العاده فیلم تشکر می کنم که باعث شدند این طراحی‌های صحنه به این زیبایی دیده شوند.
سوال بعدی درباره تصادفی به نظر رسیدن انتخاب بازیگران و علت انتخاب هدیه تهرانی بود. همایون غنی‌زاده در پاسخ به این سوال گفت: من این نقش را برای خانم تهرانی نوشته بودم و قطعا برای نقش هما اتفاقی به سراغ خانم تهرانی نرفتم. بقیه بازیگران هم تصادفی انتخاب نشدند.
علی مصفا در پاسخ به سوالی درباره بودجه فیلم گفت: بودجه فیلم ۴میلیارد تومان بود.
در ادامه این نشست، همایون غنی‌زاده در پاسخ به سوالی درباره لوکیشن فیلم، گفت: هم دکورسازی و هم آکساسوار و هم تمام لوازمی که در صحنه می‌بینید حتی برچسب‌های روی شیشه‌های کوچک ساخته شده بود.
سوال بعدی درباره جلوه‌های ویژه بود که آرش آقابیگ مسئول جلوه‌های ویژه میدانی در پاسخ به این سوال گفت: من جسارت آقای غنی‌زاده که برای فیلم اول چنین سوژه‌ای را انتخاب می‌کند تحسین می‌کنم. درباره جلوه‌های ویژه میدانی با آقای غنی‌زاده حدود یک ماه تمام اتفاقاتی که قرار بود در فیلم بیفتد را تست زدیم و انجام دادیم. کار سختی بود. تمام اتمسفرهایی که در فیلم اتفاق افتاد را مجبور بودیم در یک لوکیشن انجام بدهیم و این کار خیلی سختی بود. من از گروه تولید و آقای مصفا خیلی تشکر می کنم چون هر اتفاقی که ما می‌خواستیم واقعا در این فیلم اتفاق افتاده و همه ابزاری که میخواستیم در اختیارمان بود. اینکه جلوه‌های ویژه از نظر تماشاگر خوب باشد ترکیبی از جلوه‌های ویژه میدانی و ترکیب صحنه بود و با در کنار هم قرار گرفتن این‌ها کار خوب شد.
همایون غنیزاده در پاسخ به سوالی درباره سبک فیلمسازی‌اش و اینکه چطور به این سبک رسیده گفت: اصلا یادمان نمی‌آید که چه چیزی باعث می‌شود یک سبک را انتخاب کنیم. خیلی نمی‌شود ریشه‌یابی کرد. برای همین اجازه بدهید من به این سوال جواب ندهم.
سوال بعدی درباره زمان و مکان نداشتن فیلم بود و این‌که آیا کارگردان قصد سمبل‌سازی دارد که همایون غنی‌زاده در این باره گفت: من ادعای ساخت یک فیلم سمبلیک را ندارم. بی زمانی و بی مکانی در یک اثر هنری مطلق نیست. شما می‌گویید زمان و مکان ندارد، من می گویم دارد.
درباره چگونگی فیلمبرداری بخش های مختلف فیلم هم علی قاضی مدیر فیلمبرداری «مسخره‌باز» گفت: یک طراحی می‌شود برای این‌که برای رسیدن به این خروجی چه مقدار باید فیلم گرفته شود و چه مقدار باید بعدا ساخته شود. مورد به مورد فرق می کند و اینجا نمی‌توان همه را توضیح داد.
مطوری مدیر جلوه‌های ویژه هم گفت: صحنه کازابلانکا یکی از سخت‌ترین صحنه‌های فیلم ترکیبی از چند مدل مختلف بود. تلفیق کار درجه یک کار صحنه، فیلمبرداری بی‌نظیر و دکوپاژ جذاب آقای غنی‌زاده به تولید آن صحنه منجر شد. اما درباره جلوه‌های ویژه تولیدهای تری دی زیادی داشتیم. هم آن قسمت سوار شدن به هواپیما و هم تالار وحدت را مجبور شدیم کامل بازسازی کامپیوتری کنیم.
همایون غنی‌زاده هم در ادامه با نام بردن عوام مختلف فیلمش گفت: از همه عوامل و بازیگران ممنونم به علت ریسکی که در اعتماد کردن به من کردند تشکر می‌کنم. چون بیان این فیلم و بیان بعضی از تصاویر این فیلم قبل از این‌که به تصویر بیاید در کلمات خیلی احمقانه و بچگانه به نظر می‌رسید. نگاهم می کردند و رویشان نمی شد چیزی بگویند ولی به من اعتماد کردند.
داریوش موفق یکی از بازیگران فیلم درباره تجربه کار در کنار همایون غنی‌زاده گفت: من نزدیک به ۳۰ سال کار حرفه ای بازیگری روی صحنه تئاتر کردم. تا به حال نه توسط چهره‌ام و نه توسط پولم و نه توسط رانتم وارد عرصه تصویر نشدم اما همایون غنی‌زاده به من اعتماد کرد و این نقش را به من سپرد. واقعا از او تشکر میکنم واز بقیه دوستان هم که همپا و همراه من بودند تشکر می‌کنم. خروجی کار واقعا فوق‌العاده بود.
صابر ابر هم درباره تجربه بازی در کنار بابک حمیدیان و علی نصیریان گفت: من اول یک نکته مهم را بگویم که شاید کمتر شنیده باشید. به نظر من ذهن جناب نصیریان آن‌قدر به روز و مدرن است که گاهی ترسناک است. همراه شدن‌شان با این جنس فیلم باورنکردنی است. یک روزهایی ما با همایون و بابک و داریوش و … صحبت می‌کردیم و همایون با ترسی می‌گفت این را چطور باید به آقای نصیریان بگوید و وقتی می‌گفت آقای نصیریان اتفاقا او را راهنمایی هم می‌کرد. من تا به حال در هیچ پروژه ای یک بازیگر در این سن و سال را ندیدم که اینقدر دقیق و درست بداند که با چه فیلمی همراه است.
در ادامه نشست پرسش و پاسخ فیلم «مسخره باز» علی مصفا در پاسخ به سوالی درباره این‌که بالاخره باید او را یک تهیه کننده بنامند یا بازیگر، گفت: یک عمری من درباره بازیگری بد و بیراه گفتم و فکر می‌کنم امسال رکورد زدم. یک عمری هم به تهیه‌کننده‌ها بد و بیراه گفتم که امسال خودم تهیه‌کننده‌ام. این کار از نظر تولیدی خیلی پیچیده بود. من خودم از این نظر خیلی سختی نکشیدم. سختی کار به عهده مدیر تولید ماهان حیدری و گروهش بود.
محمدرضا غنی‌زاده در پاسخ به سوالی درباره استفاده ویژه از موسیقی در این فیلم و پروسه انتخاب و ساخت موسیقی فیلم گفت: حدود هشت یا نه ماه با یک گروه مجارستانی برای موزیک کار کردیم. کلی دچار پیچیدگی و فکر شدیم که همایون با سخت گیری هایش این کار را سخت تر می‌کرد.
در پایان نشست فیلم «مسخره باز» همایون غنی‌زاده کارگردان این فیلم درباره علی نصیریان گفت: شما گاهی صاحب چیزی می شوید که قبلش از نعمت وجودش اطلاع نداشتید و بعد در خلوت خودتان به این فکر می کنید که اگر همچنان از این نعمت بی بهره می ماندید چه می شد. باور کنید بارها از فکر اینکه ممکن بود تجربه همکاری با آقای نصیریان را نمی داشتم و بعد متوجه نمی شدم که چه نعمتی را از دست دادم می ترسم. نمی دانید چه تجربه ای است و نمی دانید کار کردن با علی نصیریان چه لذتی دارد. واقعا باید قدر ایشان را بدانیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *