بایگانی‌ها

سکوت ابدی کارگردان «سکوت بره‌ها»

سکوت ابدی کارگردان «سکوت بره‌ها»
سکوت ابدی کارگردان «سکوت بره‌ها»

جاناتان دمی، فیلمساز و تهیه‌کننده آمریکایی برنده اسکار و خالق فیلم‌های ماندگاری همچون «سکوت بره‌ها» و «فیلادلفیا» صبح امروز در سن 73 سالگی در نیویورک درگذشت.

به‌نقل از ونیتی فِیر، یک منبع آگاه نزدیک به خانواده وی از سرطان مری و عوارض حاصل از بیماری قلبی به‌عنوان علت مرگ وی یاد کرد. او از سال 2010 به‌واسطه مشکل قلبی خود تحت درمان بود.

دمی فیلمسازی را از دهه هفتاد آغاز کرد و در دهه نود با چند فیلم پرطرفدار به اوج شهرت رسید. مشهورترین ساخته دمی، «سکوت بره‌ها» بود که در سال 1991 با اقتباس از رمان پرفروش توماس هریس ساخته شد و توانست در پنج رشته بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد (آنتونی هاپکینز)، بهترین بازیگر نقش اول زن (جودی فاستر) و بهترین فیلمنامه اقتباسی (تد تالی) برنده اسکار آن سال شود. این فیلم یکی از آثار ماندگار تاریخ سینما در ژانر وحشت است و آنتونی هاپکینز در نقش «هانیبال لِکتر» توانست یکی از بهترین کاراکترهای شرور تاریخ سینما را ارائه کند.

«کاندیدای منچوری»، «ریچل ازدواج می‌کند» و «ملوین و هاوارد» نیز از دیگر آثار برجسته این فیلمساز نیویورکی به شمار می‌رود که بیش از همه، نشان دهنده تنوع فراوان ژانرهایی است که او در آن‌ها موفق به ارائه فیلم‌های درخور توجه شده است.