گزارش تصویری و نشست «جان‌دار» /هدف مان نمایش بدبختی نبود

مرسده مقیمی

دنیای تصویرآنلاین_پدرام پورامیری در ابتدای نشست «جان‌دار» گفت: ممنون که فیلم ما را دادید و از ته قلبم می خواهیم فیلم را دوست داشته باشید و اگر خوب بوده باشد ری‌اکشن‌های مثبت خود را به ما بدهید.
حسین امیری هم در ابتدای نشست گفت: امیدوارم حال خوبی که سعی کرده بودیم، انتقال دهیم را انتقال داده باشیم. جا دارد یادی کنم از دوستانی که جای‌شان در این نشست خالی است، خانم معتمدآریا، باران کوثری، دهقانی و امیر محمدی به دلایلی نتوانستند در این نشست حاضر شوند اما دوست داشتیم در کنار ما باشند.
پورامیری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در قصه فیلم مشکل با قصاص حل می شود، توضیح داد: در فیلم حادثه محرکی وجود دارد تا آدم‌ها خودشان را نشان دهند، شکل زیست آن‌ها به هم می ریزد و دوگانگی به وجود می‌آید. در این فیلم قانون مهم نیست، مهم آدم‌هایی هستند که دوست دارند زندگی کنند یا بمیرند.
حسین امیری درباره انفعال نقش باران کوثری در فیلم گفت: فکر می‌کنم آن‌چه در فیلمنامه وجود دارد نشان‌دهنده تردیدی است که کاراکتر در فیلم دارد و او را به وضعیتی می‌برد که نمی‌تواند تصمیم درستی در زندگی بگیرد.
امیری در مورد سکانس‌های پر خشونت و پیچیده فیلم گفت: فیلمنامه این فیلم دو سالی است که با کمک پدرام و محمد داوودی در حال نوشته شدن است و این فیلم نتیجه فعالیت این مجموعه است.
او همچنین در مورد اپیدمی شدن ساخت فیلم‌هایی نظیر «ابد و یک روز» با تم خشونت و بحران در خانواده گفت: فیلمسازی در سبک رئالیسم اجتماعی از زمان خانم بنی‌اعتماد باب شده و ما هم تصمیم گرفتیم چنین فیلمی را در این سبک بسازیم. هدف‌مان هم به تصویر کشیدن بدبختی‌ها نبود بلکه یک قصه را به تصویر کشیده‌ایم.
پورامیری نیز در پاسخ به این سوال گفت: فیلم در اوایل هیچ مشکلی ندارد اما در ادامه با به وجود آمدن بحران‌های متعدد افراد چهره واقعی خود را نشان می‌دهند.
پورامیری در مورد بد تمام شدن فیلم گفت: اگر به دیالوگ‌های سکانس آخر گوش بدهیم می‌فهمیم که جمال چه تصمیمی گرفته است، جمال به عقیده ما با دیالوگ‌هایی که در دادگاه و در ملاقات آخر گفت، تکلیف فیلم را روشن کرد و نشان داد که حاضر نیست کسی با بی‌عدالتی رو به رو شود. این پایان اما برآمده از کنش‌های شخصیت‌های این فیلم است. برای ما سخت نبود که صحنه اعدام را بسازیم اما تصمیم گرفتیم این گونه فیلم را به پایان برسیم.
گیتی قاسمیدر مورد بازی کردن در نقش زن‌های فرودست و متفاوت بودن بازی‌اش گفت: من به دنبال دیدن شخصیت‌هایی هستم که می‌خواهم بازی‌شان کنم. من هر نقشی را که می‌خواهم بازی کنم در درون خودم زندگی می‌کنم و این درد را واقعا در خودم ایجاد می‌کنم تا بتوانم آن را درک کنم.
فاطمه معتمدآریا نیز در پیام صوتی کوتاهی که از پاریس برای این نشست فرستاده بود، گفت: این‌که که کنار هم نشسته‌اید و درباره فیلم «جان‌دار» که برای خودم یکی از بهترین فیلم‌ها بوده صحبت می‌کنید، خوشحالم. نمی‌دانم جای شما پیش من خالی است یا جای من پیش شما اما متاسفم که در کنار شما نیستم و نمی‌توانم به سوال‌هایتان پاسخ دهم. آرزوی بهترین‌ها را برای شما، فیلم «جان‌دار» و سینمای ایران می‌کنم.
مجیدی تهیه‌کننده درباره پرسش خبرنگاری مبنی بر پول‌های کثیف برای سرمایه‌گذاری فیلم‌ها در سینمای ایران بیان گفت: خیلی شفاف می گویم ۵۰ درصد سرمایه فیلم توسط من و ۵۰ درصد بقیه توسط علی اسدزاده که از سال ۸۷ سرمایه.گذار بوده‌اند تامین شده است. ضمن این‌که تمام صحبت‌هایی که در این زمینه است بی‌اخلاقی و فرافکنی است و اگر بخواهید تهمت بزنید می‌توانیم از مراجع ذی‌صلاح اقدام کنیم.
حامد بهداد نیز در این باره گفت: من نمی.دانم که چه کسی چه مجوزی از ارشاد دارد. ابتدای امر فیلمنامه می‌آید و از جایی به بعد می‌خواهیم معنای فیلم اجتماعی را که دغدغه‌اش را داریم با فیلمنامه منطبق کنم. اعتراف می‌کنم که یک ذره از مسائل اقتصادی یا بوروکراسی یا روابط پیچیده و پنهان و این موضوع‌ها خبر ندارم و از خواندن فیلمنامه صرفا لذت می‌برم . این دو کارگردان سن.شان کم بود و سه بار با خودشان فیلمنامه را روخوانی کردم و فکر می.کردم مبادا گوشه ذهن این دو کارگردان جوان این سوءتفاهم پیش بیاید که نگاه بالا به پایینی نسبت به آن‌ها دارم.
هومن بهمنش نیز در این باره گفت: وزارت ارشاد برای صدور پروانه ساخت سرمایه‌گذار را شناسایی می‌کند و کارگردان و تهیه‌کننده فیلم آن فرم را امضا می‌کنند و بعد کار شروع می‌شود. این‌که وزارت ارشاد پروانه ساخت فیلمی را صادر کند به چه معناست؟ ما در کشوری هستیم که صدور پروانه ساخت فیلم یا حتی پروانه داشتن یک مغازه با مسائل دیگری همراه است.
امیری در مورد بازی فاطمه معتمدآریا در این فیلم و این‌که آیا او انتخاب اولش برای این نقش بوده است یا نه، گفت: اولین انتخاب ما حتما خانم معتمدآریا بود و روی کاغذ ایشان را انتخاب کرده بودیم. خیلی از ایشان ممنونیم که پیشنهاد ما را پذیرفتند.
پورامیری در پاسخ به سوالی در مورد شخصیت‌پردازی و فیلمنامه‌نویسی قوی کار و پایان نه چندان صریح آن گفت: ما فقط به دنبال ایجاد یک همذات‌پنداری در مخاطب بودیم و چندان به مسائل دیگر توجه نکردیم. با این حال خوشحالم که شخصیت‌پردازی و فیلمنامه‌نویسی مورد توجه قرار گرفته است.
امیراحمد قزوینی بازیگر این فیلم در مورد حضورش در این فیلم گفت: کار کردن با این گروه قوی انرژی زیادی از من گرفت چون باید پا به پای بزرگان این فیلم برای یاد گرفتن می‌دویدم.
هانیه بساتینی در مورد کار کردن با دو کارگردان فیلم اولی گفت: خیلی پروژه لذت بخشی بود و با وجود این‌که با دو کارگردان فیلم اولی کار کردم اما چون این دو کارگردان جوان می‌دانستند که از کار چه می‌خواهند توانستیم پروژه خوبی را به سرانجام برسانیم.
جواد عزتی درباره بازی‌اش در این فیلم گفت: معمولا اولین چیزی که بازیگر بعد از دیدن یک فیلم به آن فکر می‌کند این است که کار درستی انجام داده در این فیلم بازی کرده است یا نه. به عقیده من فیلم تکمیلی است و درباره پایان آن چند انتقاد شنیدم و شاید من هم منتقد آن باشم اما انتخاب دوستان بود که سکانس‌ها را رقم می‌زد اما در مجموع خوشحالم که جواد عزتی در این فیلم هست.
شادمان نیز درباره نقش خود گفت: وقتی فیلمنامه «جان‌دار» را خواندم بالای آن نوشتم ماشاالله دهه ۷۰٫ زیرا آرزوی من بود که نسل من وارد سینما شود و فکر می‌کنم ما سه نفر(من و دو کارگردان فیلم) سن‌مان روی هم به ۷۰ سال نرسد اما حالم خوب است و این برایم کافی است.
دلپاک صداگذار این فیلم نیز گفت: خوشحالم در کنار چنین تیم جوانی بودم. دوست داشتم سوالات تخصصی در این جلسات باشد و در همه جای دنیا عوامل مطبوعات تخصصی دارند و خوب بود پرسشی درباره ویژگی‌های فیلمبرداری در این فیلم پرسیده شود. ۳۰ سال است که در جشنواره فجر هستم و فکر می‌کنم در این دوره سوال هایی که باید، پرسیده نمی‌شود. یک صداگذار قرار است تصویرجا مانده فیلم را به آن اضافه کند و پلان.هایی که فیلمبرداری نشده را با صدا در فیلم طراحی کند. ما تلاش می‌کنیم گوش‌های تازه‌ای برای مخاطب طراحی کنیم، گوش ۳۶۰ درجه می‌بیند و ما سعی کردیم پردازش‌های جدیدی در این زمینه داشته باشیم. به جز دیالوگ صداهای دیگری به فیلم اضافه می‌شود. ما همیشه از گوش شنیداری بازیگر جلو می‌رویم.
کریمی طاری طراح صحنه نیز بیان کرد: این تجربه در این فیلم آن‌قدر برایم جذاب بود و این‌قدر پر از پتانسیل بودند که ما را وادار می‌کردند بدویم و به عشق آن‌ها تلاش کردیم اتفاق خوبی را رقم بزنیم.
پدرام پورامیری در پاسخ به سوالی در مورد کسب قیومیت توسط عمو از یکی از والدین گفت: قیومیت با حضانت فرق دارد و بستگان نزدیک می‌توانند با مراجعه به دادگاه قیومیت را برعهده بگیرند.
او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اسم فیلم گفت: جان به معنای زندگی و دار برای مرگ است که ترکیب آن‌ها می شود جان دار.
در بخش دیگری نشست، احسان وحید مدیر تولید در مورد پول‌های کثیف که ممکن است وارد این فیلم شده باشد گفت: خانم معتمدآریا و خانم کوثری از من برگه قرارداد سرمایه‌گذاری را گرفتند تا مطمئن شوند آقای امامی در این فیلم هیچ‌گونه دخل و تصرفی نداشتند.
حسین امیری دوماری نیز در پایان با بیان این‌که نمی‌دانیم به چه گناهی فیلم «جان‌دار» در بخش سودای سیمرغ نیست، گفت: این موضوع مهم نیست اما از تمام عوامل فیلم که هر کدام به نوبه خود درجه یک بودند قدردانی می‌کنم.
پدرام پورامیری هم در پایان گفت: این فیلم به شدت فیلم سختی بود و پیش تولید بسیار سختی هم داشت. من از تمام عوامل این فیلم تشکر می‌کنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *