بایگانی‌ها

روایتی جاه‌طلبانه از نبردی تاریخی

روایتی جاه‌طلبانه از نبردی تاریخی
روایتی جاه‌طلبانه از نبردی تاریخی

به تازگی یک تریلر کامل از فیلم دانکرک آخرین ساخته کریستوفر نولان منتشر شده است. فیلمی که به نمایش فرآیند تخلیه عظیم 400 هزار نیروی بلژیکی، بریتانیایی، کانادایی و فرانسوی می‌پردازد که در جریان نبرد فرانسه در ساحل گیر دانکرک گیر افتاده بودند و تنها دو راه پیش خود می‌دیدند: تسلیم یا مرگ.

«چیزی که این جا اتفاق افتاده، یک فاجعه نظامی عظیم است» در ابتدای تریلر، این جمله معروف وینستون چرچیل بیان می‌شود. راه حل از میان برداشتن چنین فاجعه‌ای، عملیاتی تاریخی با نام عملیات دینامو بود. در بهار 1940، اوضاع برای نیروهای متفقین چندان مساعد نبود و آن چه که در سواحل و بنادر دانکرک در شرف وقوع بود، واقعا می‌توانست به یک فاجعه عظیم تبدیل شود. اما این ماجرا با تخلیه معجزه‌آسای نیروهایی همراه بود که در ساحل دانکرک گیرافتاده بودند. همین مساله باعث شد چرچیل سخنرانی معروف خود با عنوان «هرگز تسلیم نخواهیم شد» را ایراد کند.

تام هاردی، کیلین مورفی، کنت برانا و مارک رایلنس از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. خود نولان درباره این فیلم گفته است: «فیلم داستان یکی از بزرگ‌ترین ماجراهای انسان در طول تاریخ است. فیلم را در اصل می توان داستانی درباره بقا در نظر گرفت. در ساحل با نیروهای بریتانیایی هایی طرف هستیم که دشمن هرلحظه به آن ها نزدیک‌تر می‌شود و راه فراری وجود ندارد. می‌خواستم مخاطب را در قلب ماجرا قرار دهم.»

نولان هم‌چنین در کنار اما توماس و شرکت برادران وارنر، تهیه‌کننده فیلم هم هست. دانکرک در 30 تیرماه (21 ژولای) به طور رسمی اکران می‌شود.