بایگانی‌ها

نقشه جدید برای انقلاب علیه ترامپ!

نقشه جدید برای انقلاب علیه ترامپ!
نقشه جدید برای انقلاب علیه ترامپ!

ترجمه: سینا بحیرایی

مایکل مور با یک فیلم مستند تازه در مورد دانلد ترامپ به پرده سینما‌ها باز می‌گردد، او هم‌چنین یک سریال تلویزیونی هم تولید خواهد کرد. بهتر است به سراغ تمام اطلاعاتی برویم که درباره فیلم مستند فارنهایت 9/11 و سریال مایکل مور زنده از آخرالزمان شبکه TNTT به دست آمده است.

فارنهایت 9/11
هاروی واینستاین، در جریان جشنواره کن که در حاضر در حال برگزاری است اعلام کرد که قرار است با همکاری مایکل مور مستندساز، فیلم «فارنهایت 9/11» را تولید کند. عنوان فیلم به این سه مساله اشاره دارد:
– 9 نوامبر 2016، روزی که دانلد ترامپ به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم آمریکا انتخاب شد.
– فیلم فارنهایت 9.11 که مور در سال 2004 تولید کرد. فیلمی که با بودجه شش میلیون دلاری و 222.4 میلیون دلار فروش، به پرفروش‌ترین مستند تمام دوران تبدیل شده است.
– رمان معروف فارنهایت 451 از ری بردبری که در سال 1953 منتشر شد. رمانی که تصویری بدبینانه و پاد‌‌آرمان شهری نسبت به آینده ایالات متحده را به تصویر می‌کشید.
واینسنتاین در ادامه درباره این فیلم اعلام کرد: «در حال حاضر بهترین کاری که می‌توانیم بکنیم این است که به مایکل مور این قدرت را بدهیم که بتواند با مخاطبان انبوه صحبت کند. زمانی که در فارنهایت 9/11 فرصت همکاری با او را به دست آوردیم، می‌دانستیم که در نهایت باید راهمان را از شرکت دیزنی جدا کنیم. ما حتی شرکت دوست‌داشتنی میرامکس را هم از دست دادیم. چون به پیامی که می‌خواستیم برای مخاطب ارسال کنیم اعتقاد شدیدی داشتیم. آن زمان این فیلم تمام رکوردها را جابجا کرد. برای این فیلم تازه هم ما به دنبال رکوردشکنی هستیم. این فیلم یکی از خلاقانه‌ترین سیستم های توزیع را در اختیار خواهد داشت. در حال حاضر مایکل مور بیش از هر زمان دیگری میل دارد که حقیقت ماجرا را در اختیار مردم قرار دهد. این که می‌توانیم بخشی از این انقلاب باشیم ما را به وجد می آورد.»
خود مور هم در این باره صحبت‌هایی بر زبان آورده است که حاوی حرف‌های مهمی است: «هرکاری که بر علیه ترامپ بکنید فایده ای ندارد. هر افشاگری‌ای هم که صورت بگیرد، او سرجای خودش باقی می‌ماند. حقایق، واقعیت، ذهن‌ها، این‌ها نمی توانند او را شکست دهند. حتی وقتی خود ترامپ به خودش آسیب می‌زند، صبح روز بعد دوباره بلند می‌شود، به کارهای خودش ادامه می‌دهد و هم چنان در توئیتر فعالیت می‌کند. اما تمام این قضیه در این فیلم به سرانجام می‌رسد.»
طرفداران مور هم باید قبول کند که حتی در بهترین فیلم‌هایش مثل راجر و من، بولینگ برای کلمباین، فارنهایت 9/11 و سیکو، رگه‌هایی از خشم و احساسات‌گرایی دیده می‌شود. آخرین فیلم او که به شکل گسترد‌ای اکران شد، بعد به کجا حمله کنیم نام داشت. فیلم یک کار قابل قبول بود که تمام ایده‌هایی را که آقای کارگردان در فیلم‌های قبلی‌اش به کار برده بود در هم ادغام می‌کرد. اما زمانی که سال 2016 اکران شد، تنها 3.8 میلیون دلار فروش داشت. چنین آماری برای یک مستند خیلی خوب است، ولی قابل مقایسه با فروش دیگر فیلم‌های او نیست.
این اولین فیلمی نیست که مور درباره ترامپ می‌سازد. او پیش از برگزاری انتخابات، یک اجرای زنده یک‌شبه به نام سرزمین ترامپ برگزار کرد. در همین برنامه بود که مور پیش‌بینی کرد ترامپ برنده انتخابات خواهد شد. آن هم در حالی که نظرسنجی‌ها چیز دیگری نشان می‌داد. این اجرا در قالب یک فیلم 73 دقیقه ای، در 19 اکتبر 2016 به مدت یک شب در 51 سینما روی پرده رفت و 149090 دلار فروش داشت.
تنها نگرانی در مورد فارنهایت 9/11 این است که خیلی سریع سرهم‌بندی شده باشد و آن عمق فارنهایت 11/9 پیشین را نداشته باشد. ما در دنیای کاملا متفاوتی زندگی می‌کنیم. بعید است مور بتواند تصویری از ترامپ به نمایش بگذارد که قبلا در شبکه‌های تلویزیونی یا اینترنت ندیده باشیم. در یکی از صحنه‌های فارنهایت 11/9 پیشین، تصویری نادر از جرج بوش به نمایش گذاشته شد. او زمانی که در کلاس‌های درس مشغول کتاب‌خوانی برای بچه‌ها بود، خبر حملات یازده سپتامبر را می‌شنید. صحنه بسیار کوبنده بود. چرا که هفت دقیقه بعد از این که به جرج بوش گفته شد کشورش در معرض حمله قرار گرفته است، او هم چنان مشغول کتاب‌خوانی در کلاس بود. در مورد ترامپ هم شایعات زیادی مطرح می‌شود. جالب خواهد بود اگر مور بتواند به یکی از این اسناد بسیار مهم دسترسی پیدا کند.

مایکل مور به دنیای تلویزیون بازمی‌گردد
سینما تنها جبهه‌ای نیست که مورد در آن به نبرد می‌پردازد. او به تازگی اعلام کرده که قرار است با یک سریال تلویزیونی با نام موقت مایکل مور زنده از آخرالزمان، محصول شبکه TNT، دوباره به دنیای تلویزیون بازگردد. پخش این برنامه در اواخر پاییز آغاز می‌شود. به قول خود مور، قرار است «محلی نابهنجار برای اجتماع میلیون‌ها شهروند درمانده ای باشد که می‌خواهند خود را از چنگ متخصصان دهان گشاد و افرادی که به جعل حقیقت می‌پردازند، رها کنند.»
او در ادامه می‌گوید: «نمایش ما خطرناک و بی‌رحم خواهد بود. جایی خواهد بود برای کسانی که می‌خواهند بدانند واقعا چه خبر است و در چنین فضایی، چه کاری از دست آنها برمی آید.»
این برنامه به بررسی همه چیز می‌پردازد، از سیاست‌های واشنگتن گرفته تا اوضاع وال‌استریت. مور خودش کارگردان و مجری این برنامه خواهد بود. او هم چنین در کنار مگان اوهارا، تهیه کننده‌ای که نامزد اسکار شده است، تهیه‌کننده اجرایی این برنامه را هم بر عهده دارد. نیک مک کینی تهیه‌کننده هم با تیم تولید این برنامه همکاری خواهد کرد.
در معرفی‌ رسمی این برنامه نوشته شده است: «در این برنامه، مور و تیم خوش ذوقی که از خبرنگاران، افراد سرکش و شهروندان شورشی جمع کرده است، به شکل شجاعانه‌ای وارد موضوعاتی می‌شوند که رسانه‌های جریان اصلی و نویسندگان حقوق‌بگیر هر دو حزب جرئت ورود به آن را ندارند. این مجموعه در قلب دالان‌های تاریک واشنگتن حرکت می‌کند، به خبرچینی از بخش‌های مختلف وال استریت می‌پردازد و آرامش طبقه ثروتمندان یک درصدی آمریکا را برهم می‌زند. تیم این مجموعه تنها بر روی قدرت‌های مرکزی تمرکز نمی‌کند. هیچ فرد صاحب قدرتی از لنز دوربین مایکل مور یا طعنه‌های تند و تیز او در امان نخواهد بود.»
بعد از مجموعه حقیقت وحشتناک که در سال 2000 ساخته شد، این اولین باری است که مایکل مور می‌خواهد یک برنامه تلویزیونی روتین دیگر را آماده کند. او قبل از حقیقت وحشتناک هم با مجموعه ملت تلویزیون برنده جایزه امی شده بود. هر دو برنامه تلویزیونی قبلی او جلوتر از زمان خود بودند.