بایگانی‌ها

کیارستمی 4K در راه است!

کیارستمی 4K در راه است!
کیارستمی 4K در راه است!

کمپانی MK2 Films رایت بیست فیلم از آثار عباس کیارستمی خریداری کرده است. به نقل از ورایتی، طبق قراردادی که این کمپانی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امضا کرده است، MK2 به بازسازی و تهیه نسخه باکیفیت 4K از تمامی فیلم‌هایی که کیارستمی برای کانون پرورش فکری ساخته است، خواهد پرداخت. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به «خانه‌ی دوست کجاست»، «زندگی و دیگر هیچ» و فیلم بلند اول کیارستمی «مسافر» اشاره کرد.

نکته مهم اینجاست که این قرارداد شامل فیلم‌هایی نیز می‌شود که در سطح بین‌المللی چندان شناخته شده نیستند؛ از جمله چهارده فیلم کوتاه و نیمه بلند که از میان آن‌ها می‌توان به «نان و کوچه» نخستین فیلم کیارستمی اشاره کرد که شروع همکاری‌های او با کانون پرورش فکری در سال 1349 بود.

اکنون با این قرارداد، کمپانی MK2 تقریبا حق پخش تمامی فیلم‌های کیارستمی را در اختیار دارد. این کمپانی فرانسوی چندی پیش نیز اقدام به خرید رایت فیلم‌های متاخرتر وی از جمله «مثل یک عاشق»، «کپی برابر اصل»، «طعم گیلاس» و «شیرین» کرده بود.

مارین کارمیتز، رئیس کمپانی MK2 می‌گوید: «کمپانی ما با عباس کیارستمی رابطه‌ی بسیار نزدیکی داشت. ما از سال 1999 فیلم‌های او را تهیه و پخش می‌کردیم. او کسی بود که سنت مستندنمایی را در سینمای ایران باب کرد. همکاری ما با موسسه کانون پرورش فکری این امکان را فراهم می‌کند تا تمام تماشاگران از هر نسلی فرصت کشف این شاهکارهای سینمای جهان را داشته باشند؛ فیلم‌هایی که در طول سی سال گذشته الهام‌بخش فیلمسازان و سینه‌فیل‌ها بوده‌اند و همچنان خواهند بود. »

MK2 قرار بود سال گذشته در پروژه جدید عباس کیارستمی در چین همکاری داشته باشد که با درگذشت این کارگردان امکان ساخت این فیلم از بین رفت.

MK2 هم‌اکنون درحال تبدیل شدن به یکی از پخش‌کنندگان قدرت‌مند فرانسه است. این کمپانی هم‌اکنون حق پخش بیش از 400 فیلم از مولفان بزرگ سینما همچون چارلی چاپلین، فرانسوا تروفو، کریتسف کیشلوفسکی، دیوید لینچ، کلود شابرول، آلن رنه، زاویه دولان، الیویه آسایاس، عباس کیارستمی، اگنس واردا و ژاک دمی را دراختیار دارد.