THE LAUNDROMAT

همه‌ی پول‌های بر باد رفته

 

ترجمه: آذین شریعتی

دنیای تصویرآنلاین-استیون سودربرگ برنده نخل طلای کن و جایزه اسکار بهترین کارگردانی و کارگردان سه گانه پرفروش «اوشن» امسال «رختشویخانه» را به ونیز آورده است. کمدی درامی  پر از ستاره‌هایی مثل مریل، استریپ، گری الدمن،آنتونیو باندراس، جفری رایت و شارون استون. سودربرگ در «رختشویخانه» دست روی موضوع پولشویی و فساد اقتصادی گذاشته و از رسوایی اسناد پاناما سال ۲۰۱۶ بعنوان منبع الهام فیلمش استفاده کرده است. «رختشویخانه» درشبکه نتفلیکس پخش خواهد شد. در ادامه چکیده‌ای از نقد‌های نوشته شده بر فیلم را خواهید خواند.

 

سودربرگ کارگردانی است با کارنامه‌ای ممتاز و پرفراز و نشیب و سابقه‌ای درخشان در انتخاب فرمت‌های مناسب برای فیلم‌هایش. چارچوب اصلی فیلم «رختشویخانه» که از کتاب  جک برنشتاین برداشته شده گیج کننده از آب درآمده است. شخصیت واقعی کارکتر‌های فیلم براحتی قابل شناسایی است خصوصا اگر با رسوایی اسناد پاناما ۲۰۱۶ آشنایی داشته باشید. البته فهمیدن اینکه سودربرگ از سبک تصویری فیلم «رکود بزرگ» در مواقعی مورد نیاز استفاده کرده هم کار سختی نیست. «رکورد بزرگ» نامزد جایزه  اسکار، به فساد مالی در وال استریت و اقتصاد آمریکا پرداخته است.

اسناد پاناما در سال ۲۰۱۶ فاش شدند، زمانی که یک فرد ناشناس ۱۱ میلیون سند حاوی اطلاعات تخلفات مالیاتی و پولشویی شرکت موساک فونسکا را منتشر کرد. او این فعالیت‌ها را به نمایندگی از موکلان ثروتمند و محرمانه‌اش انجام داده بود. با گذشت چهار سال، این سوال پیش می‌آید که آن حجم از بی‌قانونی و تخلف چگونه می‌تواند به یک اثر سینمایی تبدیل شود. سر در آوردن از کار میلیاردر‌های جهانی کار آسانی نیست.

«رختشویخانه» به چند بخش تقسیم می‌شود که هر کدام با تعریف قاعده‌ خاص خود توضیح می‌دهد چطور آدم‌هایی مثل کارکتر‌های فیلم ثروت خود را بدست آورده‌اند. در یکی از فصل‌ها یک زوج بازنشسته از طبقه متوسط می‌بینیم. مریل استریپ در نقش الن و همسرش با بازی جیمز کرامول برای گذراندن تعطیلات با دوستانشان به یک دریاچه می‌روند. آنها سوار یک قایق توریستی کاملا امن و ظاهرا بی‌خطر می‌شوند اما یک حادثه اوضاع را عوض می‌کند. الن که زنی خوش قلب با یک کلاه و کفش‌های کتانی است وقتی متوجه می‌شود چکی که به شدت به آن نیازمند است به طرز رقت انگیزی ناچیز است مجبور می‌شود دست بکار شود تا سر از کار شرکت‌های بیمه درآورد.

سودربرگ جز آن دسته از کارگردان‌هایی که از تصاویر پویا و پر حرکت در تمامی فیلم‌هایش استفاده می‌کنند قرار نمی‌گیرد، در این فیلم هم بیشتر به دیالوگ و ارتباط بین کاراکتر‌ها علاقه نشان می‌دهد. اما از یک لیست پروپیمان از بازیگران تراز اول در نقش‌های کوچک اما تاثیرگزار استفاده کرده از جمله شارون استون، ماتیاس شانارت و جفری رایت.

هر کسی به سادگی از دیدن عدم برابری موجود در دنیا آزرده خاطر می‌شود و سودربرگ هم مانعی نمی‌بیند که مخاطبانش را مجاب کند نظام مالیاتی دنیا باید از نو ساخته شود و پولشویی متوقف شود. سودربرگ این داستان تلخ را با اسلوبی سرزنده و شاد جلوی دوربین برده و در لوکیشن‌های لوکس، کمی به طنز و کمی جدی زندگی تجملی این دزد‌های مالیاتی را رو می‌کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *