بایگانی‌ها

«دیترویت»: شورش ربات‌ها علیه بشریت

«دیترویت»: شورش ربات‌ها علیه بشریت
«دیترویت»: شورش ربات‌ها علیه بشریت

علی عابدی

تئوری قیام ربات‌ها و شورش هوش مصنوعی علیه بشریت مسئله‌ی جدیدی نیست. اما هرچه پیش می‌رویم و تکنولوژی بیشتر به زندگی روزمره‌ی ما نفوذ می‌کند، این کابوس بیشتر رنگ واقعیت می‌گیرد.

امروز و بعد از نمایش خیره‌کننده‌ی بازی جدید «دیترویت: انسان شدن» در نمایشگاه E3، (نمایشگاه سرگرمی‌های دیجیتال) باید گفت که حالا سریال «وست‌ورلد» اثر تکان‌دهنده‌ی جاناتان نولان و جی. جی آبرامز یک رقیب جدی پیدا کرده است.

نگرانی استیو جابز که در فیلمش که می‌گفت: «این هالیوود لعنتی کاری کرده است که مردم از کامپیوترها می‌ترسند، ما باید کاری کنیم که دوستش داشته باشند» دیگر جزو دغدغه‌های کمپانی‌ها برای ذهن مخاطب عام مطرح نمی‌شود. مردم کامپیوترها را می‌خرند و به آن‌ها عشق می‌ورزند، مخاطب عامی که شاید ترسی عمیق در ضمیر ناخودآگاهش داشته باشد، اما باز هم تشنه‌ی راحتی است. به همین دلیل هرروز با اثری تازه و نگاهی متفاوت نسبت به مقوله‌ی هوش مصنوعی و هوشمند شدن کامپیوترها مواجه می‌شویم. این بار نوبت دیوید کیج بازیساز معروف و سرشناس فرانسوی است.

کیج خالق درام معمایی باران شدید (Heavy Rain) و تریلر متافیزیکی «ماوراء: دو روح» همیشه سعی در خلق گیم‌پلی‌های سینمایی و درگیر کردن هرچه بیش‌تر گیمر در روند داستانی داشته است. بازی «دیترویت: بیکام هیومن» نیز از قاعده مورد علاقه دیوید کیج پیروی می‌کند، سبکی که مشابه زندگی حقیقی در آن گیم اوور، سیو یا لود مفهومی ندارد و تمام تصمیم گیری‌های بازیکن روی روند داستان تأثیر مستقیم می‌گذارد.

چیزی که در تریلرهای نخست جلب توجه می‌کرد رباتی بود که بر اثر حسادت به رباتی دیگر برای جایگزین شدن او به جای خودش و انگیزه بقا در وجودش دست به گروگان‌گیری می‌زد، اما ویدیوی منتشر شده در E3 بسیار بزرگ‌تر از این‌ها جلوه می‌کند و از تجربه‌ای متفاوت در دنیای بازی‌های ویدیویی خبر می‌دهد.

داستان بازی درباره‌ی شوروش ربات‌های هوشمند انسان‌نمایی است که از بردگی برای انسان‌ها به ستوه آمده اند. کیج که در «ماوراء: دو روح» به کمک فناوری موشن-کپچر از بازیگران واقعی و سرشناسان هالیوودی مانند الن پیج و ویلم دفو استفاده کرده بود، برای «دیترویت: بیکام هیومن» از چهره‌هایی مانند  والری کری و جسی ویلیامز بازی گرفته است.

این بازی نئونوآر علمی-تخیلی که توسط استودیوی کوانتیک دریم ساخته شده، اوایل سال 2018 بر روی کنسول بازی PS4 منتشر خواهد.

تریلر جذاب و تکان‌دهنده‌ی این بازی را می‌توانید در دنیای تصویر آنلاین تماشا کنید.