بایگانی‌ها

محرم و نامحرم یا ماجرای به خود رسیدن؟!

محرم و نامحرم یا ماجرای به خود رسیدن؟!
محرم و نامحرم یا ماجرای به خود رسیدن؟!

هفته گذشته برنامه سینمامعیار از رادیو گفتگو به نقد و بررسی فیلم «رگ خواب» اختصاص داشت. این برنامه در اولین روزهای نمایش فیلم با حضور حمید نعمت‌الله (فیلمساز)، وحیدزاده (منتقد سینما)، کسری ولایی (منتقد سینما) و با اجرای امیرعباس صباغ برگزار شد.
در ابتدای برنامه نعمت‌الله در خصوص شرایط اکران فیلم رگ خواب صحبت کرد و گفت: از اکران راضی هستم اما اگر پول بیشتری بود می‌شد که تبلیغات کرد تا فیلم تماشاگر خود را پیدا کند اما فیلم هم برای بخش خصوصی است و حمایتی در کار نیست ضمن اینکه ما هیچ وامی هم نگرفتیم.
وی درباره فیلمنامه این اثر و انتخاب بازیگران آن اظهار داشت: ایده آدمی که به سمت اضمحلال می‌رفت برای من جذاب بود و فیلمنامه اینطور نوشته شد. لیلا حاتمی و کورش تهامی در همان مرحله نگارش طرح انتخاب شدند و خوشبختانه توانستیم با آنها کار کنیم، وقتی موقعیته‌ای انسانی قابل درک و بکری نوشته شود بازیگر بازی خوبی خواهد داشت البته باید انتخاب بازیگر هم درست باشد.

گفتگوی کامل با حمید نعمت‌الله را می‌توانید در دنیای تصویر آنلاین بشنوید.

در ادامه نوبت به صحبت‌های دو منتقد درباره فیلم رسید.  وحیدزاده در انتقاد از این اثر بیان داشت: این فیلم را در قد و قواره آثار آقای نعمت‌الله ندیدم. این فیلم یک مقدار به آثار عامه‌پسند پهلو می‌زند، کلیشه در فیلم می‌بینم و موقعیت‌ها و داستان و قصه تازگی و طراوت خیلی از آثار قبلی آقای نعمت‌الله را در این فیلم ندیدم. از سوی دیگر فیلم گستاخی‌هایی هم دارد که شاید ناگزیر بوده اما به نظرم روی لبه تیغ راه رفتن است و موقعیت‌هایی که در ارتباط این دو نفر خلق می‌کند و تصویری که ارائه می‌کند قابل تأمل است مثلاً در خلوت‌های این دو نفر که اصلاً مشخص نیست محرمند یا نامحرم و موقعیت‌هایی که گاهی پهلو به روابط جنسی می‌زند که می‌تواند با نگاه آسیب‌شناسانه تحلیل شود و می‌تواند تبدیل به آسیب هم بشود.

کسری ولایی، نویسنده دنیای تصویر، اما دیدگاه متفاوتی در این خصوص داشت و گفت: فیلم را کاملا در ادامه آثار نعمت‌الله می‌بینم که به خاطر درک و هوش بالا از درام به یک سینماگر و مؤلف خاص تبدیل شده است، یعنی  در عین اینکه رویه فیلم‌هایش در ارتباط با جامعه معاصر خودش هست در زیرلایه درک عمیقی از مفاهیمی مثل درام و اسطوره وجود دارد و نگاه معرفت‌شناسانه عمیق به شخصیت‌ها قابل بررسی. وی درباره داستان فیلم اظهار داشت: رگ خواب داستان به خود رسیدن است، داستان یک نفر که نیاز دارد تا وجود خودش را در دیگری و تأییدطلبی دیگری پیدا کند سیری را پشت سر می‌گذارد تا خودش را در کُنه وجود خودش پیدا کند یعنی به تحقیر و زایش دوباره می‌رسد تا خودش را بشناسد.

متن کامل گفتگو درباره «رگ خواب» را در دنیای تصویر آنلاین بشنوید.