بایگانی‌ها

ترانه علیدوستی در میان ده نقش‌آفرینی برتر نیمه اول 2017

ترانه علیدوستی در میان ده نقش‌آفرینی برتر نیمه اول 2017
ترانه علیدوستی در میان ده نقش‌آفرینی برتر نیمه اول 2017

در حالی که نیمه دوم سال میلادی معمولا متعلق به آثار هنری و جایزه‌بگیر است، سایت فستیوال سینمایی ترایبکا در فهرستی ده بازی درخشان نیمه اول سال میلادی 2017 را انتخاب کرده و نکته جالب حضور نام ترانه علیدوستی در این فهرست است. فهرست کامل بازیگران برگزیده ترایبکا را در ادامه می‌خوانید:

ترانه علیدوستی، «فروشنده»

آن دروال، «درمان هستی»

کریستن دانست، «فریب‌خورده»

سلما هایک، «بئاتریس در شام»

هالی هانتر، «مریض بزرگ»

کیرین کیکی، «پس از طوفان»

ملانی لینسکی، «این دنیا دیگر جای من نیست»

سینیتا نیکسون و جونا بیکن، «شوری خاموش»

کریستن استوارت، «خریدار شخصی»

اما متنی که برای توضیح دلیل انتخاب و معرفی ترانه علیدوستی نوشته شده به شرح زیر است:

در «فروشنده»، درام اخلاقی برنده‌ی اسکار اصغر فرهادی، ترانه علیدوستی بازیگری، که با سابقه‌ي همکاری با این نویسنده-کارگردان را دارد، بازی خیره‌کننده‌ای ارائه داده که تحسین بسیاری دریافت کرده است، هم برای کارهایی که انجام داد و هم کارهایی که انجام نداده بود. علیدوستی در نقش رعنا، زن ایرانی متأهلی که یک شب در منزل جدیدش توسط یک غریبه مورد تعرض قرار گرفته است، سر باز می‌زند از این که کاراکتر را به احساسات شخصی بیاراید یا آن که وضعیت استثنایی پیش‌آمده را به‌گونه‌ای تصویر کند که به اتفاقات و گره‌گشایی موجود در فیلم محدود شود. این کم‌فروشی شجاعانه در نمایش تمایزها می‌توانست به فاصله گرفتن مخاطبی بیانجامد که منتظر تکنیک حساب شده و توانایی ناب بازیگر نیست، همین گوشه‌چشمی است به سرسختی و ویرانی‌ حاصل در داستان. اما عمدتا دریافت رو‌ به رشدی وجود دارد که ثابت می‌کند نگرانی‌هایی که به پرده چنگ می‌زدند دقیقا به همان‌ اندازه‌‌ای است که تماشاگر را مجذوب قصه کند. خودداری تماشایی علیدوستی تمام و کمال قوس شخصیتی هر زنی را در برمی‌گیرد که سعی دارد تا تاب و توانش را بعد از برخوردی هولناک دوباره به دست بیاورد. و تمام این‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که در خفا سعی دارد تا نقشی را که هرگز نخواسته ایفا کند پس بزند، نقش یک قربانی.