بایگانی‌ها

پدربزرگ زامبی‌ها درگذشت

پدربزرگ زامبی‌ها درگذشت
پدربزرگ زامبی‌ها درگذشت

جرج ای. رومرو، فیلمساز آمریکایی که با ساخت فیلم «شب زندگان مرده» در سال 1968 پایه‌گذار ژانر جدید «زامبی» در سینمای وحشت شده بود، بامداد امروز در 77 سالگی درگذشت.

به گزارش ورایتی، رومرو در خواب فوت کرده است. وی اخیرا با سرطان ریه دست و پنجه نرم می‌کرد. کریس راو مدیربرنامه‌های رومرو این خبر را به ورایتی اعلام کرد و افزود: «جرج سی رومرو فیلمساز افسانه‌ای در حالی که به موسیقی متن فیلم مورد علاقه‌اش “مرد آرام” گوش می‌داد و همسر و فرزندش بر بالینش حاضر بودند، به آرامی به خوابی ابدی فرو رفت. پس از آن‌که نبردی کوتاه اما شدید با سرطان ریه داشت. او یک خانواده دوست داشتنی، دوستان فراوان و صدالبته میراث گرانبهای سینمایی از خود برجای گذاشت. فیلم‌هایی که از آزمون زمان سربلند بیرون آمدند و همچنان ماندگار خواهند ماند.»

«شب زندگان مرده» برجسته‌ترین اثر رومرو و احتمالا مهم‌ترین بی مووی تاریخ سینما است. فیلمی کم‌هزینه که تنها با 114 هزار دلار و در پنسیلوانیا ساخته شد که رومرو این مبلغ را هم از طریق دوستان و همکارانش در کمپانی «ایمیج تِن» بدست آورد. فیلم اما 30 میلیون دلار فروش کرد و امروزه پس از گذشت سال‌ها، یک کالت کلاسیک محسوب می‌شود. اثری بسیار خلاقانه و نوآور که کاراکتر «زامبی» به مفهوم امروزی در سینما را برای نخستین بار به تصویر کشید. این فیلم سیاه و سفید داستان گروهی از مردم پنسیلوانیا است که در یک خانه دهقانی گیر کرده‌اند و طعمه این موجودات وحشتناک می‌شوند. موفقیت فراوان فیلم تاثیر فراوانی در تقویت جریان سینمای این ژانر در دهه‌های بعد گذاشت و تا امروز فیلم‌های بسیاری با محوریت شیوع  ویروس واگیردار بین مردم و تبدیل جنازه‌ها به زامبی‌های خون آشام در سراسر جهان ساخته شده است.

رومرو در خلق این موجودات تاثیر فراوانی از رمان ریچارد متیسون «من یک افسانه‌ام» گرفته بود که این هیولاها را از فرهنگ فولکلور مردم هاوایی اقتباس کرده است. هرچند بسیاری معتقدند فیلم به نقد کاپیتالیسم می‌پردازد و در واقع استعاره‌ای است از حاکمیت سبک زندگی ضدفرهنگی در دهه شصت میلادی به‌عنوان واکنشی به سیطره منش کاپیتالیستی بر جامعه آمریکا.

پس از «شب زندگان مرده»، وی به فعالیت خود ادامه داد و فیلم‌هایی همچون «همیشه وانیل هست»، «فصل ساحره» و «دیوانگان» را کارگردانی کرد که هیچ‌کدام به موفقیت فیلم اول نزدیک هم نشدند. با این حال ساخت فیلم «مارتین» در سال 1977 تا حدی تحسین منتقدان را به همراه داشت.

او سپس دنیای زامبی‌ها برگشت و دو فیلم «طلوع مردگان» (1978) و «روز مردگان» (1985) را کارگردانی کرد. «طلوع مردگان» نیز پیروزی تجاری بزرگی بود و با بودجه 500 هزار دلاری، توانست به فروشی بالغ بر 55 میلیون دلار دست یابد. با این‌حال، فیلم‌های غیرزامبی او در فاصله این دو فیلم بیشتر موردتوجه منتقدین بودند. درام موتورسواری «راکبان شوالیه» و فیلم اپیزودیک «کریپ شو» با فیلمنامه‌ای از استیفن کینگ.

از دیگر فیلم‌های مهم او در سال‌های بعد می‌توان به «میمون می‌درخشد»، «دو چشم اهریمنی» (اقتباسی از داستان ادگار آلن پو که مشترکا با داریو آرجنتو ساخت)، «نیمه‌ی تاریک» و «آدم‌کش» اشاره کرد. رمرو همچنین در مقام تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس نسخه‌ی بازسازی شده «شب زندگان مرده» در ابتدای دهه نود نیز حضور داشت. او همچنین قرار بود «رزیدنت اویل» را کارگردانی کند که به‌دلیل اختلاف بر سر محتوای فیلم، پروژه را ترک کرد.

رومرو در دهه 2000 سه فیلم زامبی دیگر از سری “مردگان” ساخت و سال‌های پایانی عمر خود را بیشتر صرف کار بر روی بازی‌های ویدیویی و کامیک بوک کرده بود.