بایگانی‌ها

یک شاهکار امپرسیونیستی!

یک شاهکار امپرسیونیستی!
یک شاهکار امپرسیونیستی!

طبق نظر منتقدان به نظر می‌رسد که بازسازی کریستوفر نولان از واقعه‌ی دانکرک در جنگ جهانی دوم یک شاهکار است.

«دانکرک» داستان یک عملیات نظامی واقعی در جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند. ۷۷ سال پیش نیروهای متفقین در عملیاتی معجزه‌آسا گروهی از سربازان آلمانی را در منطقه دانکرک محاصره کردند. نولان قصد دارد که در فیلم جدید خود این عملیات را با کمک هویتما فن هویتما فیلمبردار، هانس زیمر موزیسین و بازیگرانی چون تام هاردی، کنت برانا، مارک رایلنس، سیلیان مورفی و هری استایلز به تصویر بکشد.

ساعاتی قبل بخشی از اولین نقدهای رسمی روی فیلم منتشر شده که تا به‌ اینجا منتقدان یک صدا فیلم را ستوده اند و آن را اثری متفاوت از سازنده آثار محبوبی چون «شوالیه تاریکی»، «اینسپشن» و «اینتراستلار» می‌دانند.

 تاد مک کارتی(هالیوود ریپورتر): «دانکرک یک شاهکار امپرسیونیستی است. نولان همه چیز را به درستی انجام داده.» مک کارتی همین طور به دستاوردهای فیلمبرداری، طراحی لباس و طراحی صحنه اشاره کرده است. مک کارتی: «تمام آثار نولان از نظر بصری خاص است اما دانکرک به معنای واقعی استثنایی است. دانکرک فیلمی درباره سخنرانی‌های عمیق و مضامینی مانند بازگشت عزیزان به خانه یا امید به آینده نیست. همه چیز در اکنون و اینجا می‌گذرد.»

دیوید ارلینچ منتقد ایندی وایر:« فیلم‌های کمی توانسته‌اند به این گونه ترس محصور شده را در کنار این واقعیت که تاریخ معمولا توسط بازماندگان روایت می‌شود بیان کنند. فیلم‌های کمی به این نکته اشاره کرده‌اند که همان قدر که یک انسان می‌تواند برای کشورش تلاش کند. کشور هم می‌تواند برای او تلاش کند.

پیتر براد شاو (گاردین): «فیلمی قدرتمند که به خوبی ساخته شده و واقعا قصه‌ای برای گقتن دارد.» «دانکرک» همین طور نمره کامل از گاردین و امپایر گرفته است. نیک ده سلمین(امپایر): «سال‌ها است که بیننده‌ها شاهد دعواها و جنگ‌های دیچیتالی بوده‌اند اما نولان با الهام گرفتن از فیلم‌های جنگ جهانی دو مانند «ساعت دوازده، پرواز» و در کنار یک داستان درست و حسابی توانسته حس واقعی نبرد را منتقل کند. نتییجه بینظیر است به خصوص در فرمت آیمکس.»

البته همه منتقدان فیلم را کامل ندانسته‌اند. مایکل فیلیپس شیکاگو تریبیون: «چگونه سه داستان هوا، زمین و دریا با هم ترکیب می‌شوند؟ جواب این سوال نه چندان خوب است. به همین دلیل باید فیلم را تا حدی ناامیدانه دانست. اما فیلم بادوام و استادانه است. با وجود قدرتمندی و هیجان انگیزی دانکرک در نقطه‌ی اوجش در به کارگیری داستان واقعی هزاران کشته شده و هزاران نجات پیدا کرده دارای ساختاری معلق است.

«دانکرک» در جمعه‌ی این هفته به سینماها می‎آید. در روزهای آینده نقدهای بیشتری از فیلم منتشر می‌شود و باید دید که این سیل تحسین و تمجیدها ادامه دارد یا بالاخره سر و صدای مخالفان و منتقدان کریستوفر نولان هم در می‌آيد.