depalma-scarface

از «صورت زخمی» متنفر شدند چون فکر می‌کردند درباره هالیوود است

  • احساسم این بود که سیدنی لومت دارد طرح من را می‌دزدد.
  • نمی‌خواستم فیلمی بسازم که شبیه «پدرخوانده» باشد و گنگسترهایش در اتاق‌های تاریکی بنشینند که چشم چشم را نمی‌بیند.
  • «صورت زخمی» هم مانند اکثر فیلم‌هایم درباره توهم خود بزرگ‌ بینی است.
  • الیور استون را به دلیل دخالت‌هایش از سر صحنه انداختم بیرون!
  • از «صورت زخمی» متنفر شدند چون فکر می‌کردند که درباره هالیوود است.

این‌ها تنها بخشی از گفته‌های جذاب برایان دی‌پالما درباره ساخته شدن «صورت زخمی» در مستند «دی پالما» است. مستندی که نوا بومباک و جیک پالترو درباره یکی از مهم‌ترین فیلمسازان جنبش هالیوود نو در دهه‌ی هفتاد ساخته اند و تماشای آن برای هر خوره‌ی فیلمی لذت‌بخش خواهد.

استیون اسپیلبرگ، مارتین اسکورسیزی، جرج لوکاس، فرانسیس فورد کوپولا و برایان دی‌پالما. آنها جوانانی بودند که در دهه‌ی هفتاد میلادی با ایده‌های خلاقانه و عشق دیوانه‌وارشان به سینما هالیوود را زیر و رو کردند. مهره‌های اصلی از جنبشی که بعدا به هالیوود نو ملقب شد و دنیای سینما را برای همیشه تغییر داد.

اگرچه در میان برایان دی‌پالما همیشه زیر سایه‌ی غول‌آسای رفقا و همکارانش قرار گرفته. دی‌پالما نه پرفروش‌ترین و تحسین‌شده‌ترین فیلم تاریخ را ساخته و نه گنجینه‌ای پر از جوایز طلایی مانند اسکار و نخل جشنواره‌ی کن دارد. در عوض کارنامه‌اش را با کارهای عجیب و جسورانه‌تری پر کرده و با «کری»، «خواهران»، «انفجار»، «صورت زخمی»، «ماموریت غیرممکن» و «راه کارلیتو» نامش در تاریخ سینما ثبت شده است.

وقتی دو فیلمساز تحسین شده مانند نوا بومباک و جیک پالترو به سراغ دی پالما و کارنامه‌ی سینمایی‌اش می‌روند، نمی‌شود به سادگی از کنار حاصل کار گذشت. مستند «دی پالما» اولین بار سال گذشته در جشنواره ونیز به نمایش در آمد و حالا بر روی دی‌وی‌دی و اینترنت هم قابل دسترس است. مستندی که در آن دی‌پالما جلوی دوربین نشسته و تمام زندگی سینمایی‌اش را دوره کرده است.

بخشی از این مستند را که به چگونگی ساخت «صورت زخمی» اختصاص دارد، به انتخاب و با زیرنویس فارسی اختصاصی دنیای تصویر آنلاین تماشا کنید.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *