بایگانی‌ها

پول را بردار و دروغ بگو!

پول را بردار و دروغ بگو!
پول را بردار و دروغ بگو!

انتخاب بازیگر همیشه از مراحل سخت کار برای یک کارگردان است. چه برسد به بازیگر کودک که سختی آن دوچندان نیز می‌شود. پیاده سازی احساسات پیچیده و خارج درک سنی یک کودک و هماهنگی زمانی با زندگی شخصی‌اش از جمله مدرسه، رده سنی و تأثیرات مخرب رفتار ناهنجار ممکن در سر صحنه از جمله چالش‌هایی است که کارگردان باید با آن مواجه شود.

 آنجلینا جولی به عنوان یک کارگردان تجربه‌گرا برای نقش اول فیلم جدیدش «اول پدرم را کشتند» با این چالش مواجه شده و گزینه نهایی مورد نظرش را هم پیدا کرده است. «اول پدرم را کشتند» فیلمی بر اساس کودکی‌های لونگ آونگ، نویسنده و فعال حقوق بشر اهل کامبوج است که به ماجراهای گروه کمونیستی خمرهای سرخ و قتل و غارت‌هایی  می‌پردازد که در طول حکومت کوتاه چهارساله‌شان در کشور کامبوج که نزدیک به دو میلیون می‌رسد و البته متد و تفکرشان هنوز جای بحث بسیار دارد.

آنجلینا جولی برای نقش اول فیلمش سریوم سری موچ خردسال را انتخاب کرده است. نکته جالب و شاید سؤال‌برانگیز شیوه‌ی انتخاب بازیگری جولی برای این نقش است. او به مدارس و مراکز زاغه‌نشینان زیادی سر زد و آزمونی را برای انتخابش طراحی کرده بود. به این صورت که مقداری پول جلوی کودک می‌گذاشتند و از او می‌خواستند دلیلی برای برداشتن آن پول مطرح کند، در شرایطی هم که کودک پول را بر می‌داشت کارگردان وانمود به گرفتنش می‌کرد و به سؤال‌پیچ کردن او می‌پرداخت. جولی می‌گوید: «سری موچ تنها کسی بود که برای مدت طولانی به پول روی میز خیره شد، وقتی پول را برداشت و می‌خواستم که به اجبار آن را برگرداند شروع کرد به بازی کردن با احساسات من، اشک می‌ریخت و با جدیت می‌گفت که مادربزگش مرده و پولی برای مراسم تدفینش ندارد و به این پول نیاز شدیدی دارد. این کار او مرا بسیار تحت تأثیر قرار داد و موجب شد که او را انتخاب کنم.»

این نوع رفتارها برای انتخاب بازیگر شاید به رئال‌تر شدن هرچه بیشتر اثر کمک شایانی کند و مقدار زیادی از بار زیرمتن و پرداخت را از دوش بازیگر بردارد اما بسیار سؤال برانگیز و جنجالی است و از جمله رفتارهایی است که اگر آنجلینا جولی در هالیوود لس‌آنجلس انجام می‌داد با واکنش‌های تندی رو به رو می‌شد. البته این کار ممکن است کمی هم با ادعاها و خیر خواهی‌های جولی در مسیر تغایر قرار بگیرد. البته که شاید هدف جولی هدف انسان دوستی‌ای باشد اما سؤال بزرگ این جا است که آیا این سبک تفکرات ماکیاولیستی جایی در حقوق بشر و انسان‌دوستی دارد یا خیر؟!

«اول پدرم را کشتند» به احتمال زیاد برای جشنواره فیلم ونیز یا ترابیکا آماده خواهد شد و تاریخ پخش مشخصی ندارد. پخش این فیلم هم بر عهده‌ی نت‌فلیکس خواهد بود که به نظر قصد دارد بازار را قبضه کند، همکاری با بونگ جون هو و مارتین اسکورسیزی برای مورد انتظارترین فیلمش «مرد ایرلندی» گواه محکمی بر این ادعا است.