بایگانی‌ها

خداحافظ سلطان کمدی

خداحافظ سلطان کمدی
خداحافظ سلطان کمدی

جری لوئیس، کمدین مشهوری که با نوع شوخی‌های کلامی خلاقانه و دیوانه‌وارش به ستاره‌ای بزرگ در سینمای کمدی تبدیل شده بود، ساعت 9:15 صبح یکشنبه به وقت آمریکا در سن 91 سالگی درگذشت.
ترکیب او و دین مارتین در دهه پنجاه یکی از موفق‌ترین زوج‌های هنری را در تاریخ صنعت نمایش خلق کرده بود. در زمانه اوج شهرت، این دو نفر گیشه سینماها، نمایش‌های رادیویی و اجرای استندآپ در مراسم و محافل مختلف را به تسخیر خود درآورده بودند. پس از جدایی این دو نفر در اواخر دهه پنجاه، لوئیس همچنان تا میانه دهه شصت ستاره‌ای بی‌بدیل و انتخاب نخست کمپانی‌ها برای فیلم‌های کمدی بود. دوره‌ای که کلاسیک‌های به‌یادماندنی از جمله «پادوی هتل»، «پروفسور دیوانه» و «خدمتکار نامرتب» طی آن ساخته شد. او به‌عنوان بزرگترین ستاره کمپانی پارامونت در این دوره آزادی عمل فراوانی داشت و کارگردانی فیلم‌ها را نیز خود برعهده می‌گرفت.
لوئیس محبوبیت فراوانی در خارج از آمریکا نیز پیدا کرد و در فستیوال‌های اروپایی جوایز فراوانی کسب کرد. برخلاف کمدین‌های پیش از او که عمدتا در فیلم‌هایی مبتنی بر طنز موقعیت یا کمدی فیزیکی افای نقش می‌کردند، جنس شوخی‌های او وابستگی فراوانی به گفتار و تکه‌پرانی داشت. فیلم‌های او در ایران نیز در سینماها اکران می‌شدند و با استقبال گسترده‌ای روبرو بودند. حمید قنبری، دوبلور اختصاصی جری لوئیس در ایران بود و گقتار او به جای لوئیس در فیلمها به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین فرازهای تاریخ دوبلاژ ایران شناخته می‌شود.
جری لوئیس سال‌ها پس از سپری شدن دوران اوج کاری، در سال 1982 در فیلم «سلطان کمدی» مارتین اسکورسیزی در نقش خودش بازی کرد. حضور متفاوتی که بسیار موردتحسین واقع شد و وجه دیگری از توانایی‌های بازیگری او را به نمایش گذاشت.
او سال‌ها از مشکلات جسمانی فراوان رنج می‌برد. جراحی عمل قلب باز، سرطان پروستات، سکته قلبی و تصلب شرایین و بیماری مزمن ریه تنها بخشی از بیماری‌هایی بود که او در سی سال گذشته با آن‌ها دست به گریبان بوده است.
به بهانه مرگ سلطان کمدی، ویدیوی گفتگویی بامزه‌ای را باز نشر می‌کنیم. ویدیویی مربوط به سال گذشته که در آن لوییس پیر و عنق با بداخلاقی‌هایش خبرنگارها را بیچاره می‌کند.