بایگانی‌ها

پارانویا، رسانه و امنیت ملی

پارانویا، رسانه و امنیت ملی
پارانویا، رسانه و امنیت ملی

الیور استون فیلمساز مطرح امریکایی و برنده‌ی اسکار به تازگی در فستیوال فیلم سارایوو جایزه افتخاری قلب ساریوو را دریافت کرد.

در این فستیوال چند اثر استون از جمله «جوخه»، «اسنودن» و اثر اخیرش «مصاحبه‌های پوتین» که سریال چهار قسمتی‌ای از مصاحبه‌های الیور استون و ولادیمیر پوتین است نمایش داده شد. در حاشیه‌ی فستیوال استون در صحبت با اسکرین درباره‌ی این مصاحبه و مسائل مربوط به آن صحبت کرده است.

 الیور استون در اثر تازه‌اش با انتقادات بسیاری مواجه است. مهم‌ترین این انتقادات به این موضوع اشاره دارد که استون در پاره‌ای از موضوعات به اندازه‌ی کافی پوتین را تحت فشار قرار نداده. او دراین باره توضیح داده: «انجام دادن مصاحبه‌ها بسیار سخت بود. روسیه تقریبا تبدیل به دشمن رسمی ایالات متحده شده. فقط نگاهی به سوءاستفاده‌‎های امریکا و بریتانیا از من بکنید. همیشه بهایی را باید پرداخت کرد. من نمی‌خواهم در تمام مدت این بها را پرداخت کنم.»

 از استون در این باره سوال شد که آیا هنوز فکر می‌کند رویکردش نسبت به مصاحبه درست بوده یا نه. الیور استون: «اگر قرار بود که با جبهه‌گیری مصاحبه را انجام دهم نمی‌توانستم به این عمق دست یابم. من سعی دارم که در این شرایط آرامش را به ارمغان بیاورم.»

 استون همین طور نسبت به اصرار ایالات متحده و رییس جمهور ترامپ بر مسئله‌ی نظامی و رویکردشان نسبت به کره‌ی شمالی انتقاد داشت: «به نظر می‌آید که ایالت متحده به هر حال به یک دشمن نیاز دارد. چرا ما اینقدر پول صرف مسائل نظامی و امنیتی کنیم؟ از چه چیزی می‌ترسیم؟ ما دو اقیانوس بزرگ در دوطرف کشورمان داریم و باز هم همیشه در حال صحبت کردن از امنیت ملی هستیم. ایالات متحده طوری رفتار می‌کند که گویی بیشترین تهدید در تمام دنیا متوجه اوست. ترامپ گفته بود که می‌خواهد در ابتدا زیر ساخت‌های امریکا را بازسازی کند. قرار نبود که مداخلات احمقانه در کشورهای خارجی انجام دهد. از طرفی باز هم می‌بینیم که در ماه‌های اخیر صحبت‌های بسیاری در این مورد انجام داده است. ما منطق نظامی خاصی داریم یا باید با آن کنار بیایی یا در جایگاهت نمی‌مانی.»

 استون در جواب این سوال که آیا از شرایط کنونی رابطه‌ی کره‌ی شمالی و امریکا و صحبت‌های آن‌ها درباره‌ی امکان جنگ نگران هست یا نه چنین گفت: « ما سال‌ها است که کره‌ی شمالی را تحریک می‌کنیم. این تحریک آن‌ها را دیوانه کرده. کره‎ی شمالی در جنگ کره تقریبا محو شد. تمام شهرهایش نابود شد و خسارات بسیاری را متحمل شد. بدون شک آن‌ها درباره‌ی امریکا پارانویید هستند. برای این کار دلیل خوبی هم دارند.»

در این مصاحبه همین طور درباره‌ی پروژه‌های احتمالی بعدی الیور استون سوال شد و این که آیا امکان اتفاق افتادن مصاحبه‌ای با کیم جونگ اون، رهبر کره‌ی شمالی به عنوان موضوع پروژه‌ی بعدی وجود دارد یا نه. استون در ابتدا اشاره کرد که فعلا عجله‌ای برای پیدا کردن موضوع تازه‌ای ندارد. سپس ادامه داد: «مصاحبه با کیم جونگ اون کار خیلی سخت است. من درباره‌ی تفاوت زبان نگرانی زیادی دارم و خب این که در مصاحبه با چه عکس‌العمل‌هایی مواجه خواهم شد. من آقای پوتین را به عنوان یک جنتلمن واقعی شناختم. کسی که می‌توانی درباره‌ی هر چیزی به صورت ضبط شده با ایشان صحبت کنی. اما شخصیت کیم جون گ‌اون را نمی‌شناسم و نمی‌توانم پیشبینی کنم.»