بایگانی‌ها

حماسه اشتباهات، یخ و اژدها

حماسه اشتباهات، یخ و اژدها
حماسه اشتباهات، یخ و اژدها

فرنوش زارع
ششمین قسمت این فصل از «بازی تاج و تخت» پر بود از اکشن‌ درجه یک، در عین حال حماقت‌ها و سؤال‌های بی‌پاسخ برای مخاطبان هم در آن کم نبود. چراهایی که در بیشتر لحظات برایمان ایجاد می‌شد بسیار آزاردهنده بود.
آیا این همه سؤال و تناقض از باگ‌های فیلمنامه‌ی بدون کتاب نشأت می‌گیرد یا خلاقیت آر.آر مارتین ته کشیده است؟ و یا مارتین آن قدر که همتایان پیشینش چون تالکین در ریتم درست و پایانبندی‌ای بی‌نظیر، مهارت داشتند توانایی ندارد و بیش از حد تحویل گرفته شده است؟ شاید اگر مخلوقات تالکین را در عصر طلایی تلویزون و در بهترین شبکه‌اش یعنی اچ‌بی‌او می‌ساختند دیگر نیاز نبود هواداران دوآتشه‌‌ی «ارباب حلقه‌ها» در دورهمی‌هایشان به تماشای چند باره‌ی سه‌گانه‌ی شاهکار پیتر جکسون بنشینند و سفر پر فراز نشیب 10 ساعته‌ی فردو را در سرزمین میانی 70 ساعته می‌دیدند.
جدای از شوخی‌هایی که با قسمت شش شد، از سفر سریع‌السیر ملکه تا فرستادن لوکیشن برای اژدهایانش، گره‌های زیادی از ماجرای وایت واکرها باز شد. اینکه چگونه کشته می‌شوند و چگونه از دیوار جادویی شمال عبور خواهند کرد، اما همچنان نیت این موجودات سفید و بی‌تکلم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

با اشتباهات مکرر قهرمان اصلی داستان، جان اسنو هم که به نظر می‌رسد داستان برپایه‌ی قهرمان احمق و یا هزارتوی پیشگویی یا آزار و بازی کثیف پیشگوها نوشته شده است. طوری که اگر جان اسنو این همه اصرار نمی‌کرد بر وایت واکرها، این موجودات بی‌آزارتر از این حرف‌ها به نظر می‌رسیدند و اصلا بدون اژدهایی که بهشان تقدیم کرد نمی‌توانستند از دیوار عبور کنند!
اگر منطق سریال بر عبور وایت واکرها با اژدها باشد، پس هفت فصل است که سرکاریم و به قول ای‌گریت در فصول ابتدایی «تو هیچ چیز نمی‌دانی جان اسنو!» و جان تبدیل می‌شود به احمق‌ترین فرد داستان!

اما از عصبانیت یا کنجکاوی‌های مربوط به آخرین اپیزود پخش شده از سریال که بگذریم، سازندگان «بازی تاج و تخت» یک بار دیگر توانایی خود را در نمایش نبردهای عظیم و صحنه‌های نفسگیر به رخ کشیده‌اند.

در ویدیوی جذابی که اچ‌بی‌او از پشت صحنه و گفتگو با عوامل سریال منتشر کرده چگونگی ساخت این اپیزود پر سر و صدا شرح داده شده است. این ویدیوی تماشایی را با زیرنویس فارسی اختصاصی دنیای تصویر آنلاین ببینید.