بایگانی‌ها

یک فیلم سرقتی سرخوشانه از خالق «یازده یار اوشن»

یک فیلم سرقتی سرخوشانه از خالق «یازده یار اوشن»
یک فیلم سرقتی سرخوشانه از خالق «یازده یار اوشن»

ترجمه: آناهیتا منجزی

از زمانی که استیون سودربرگ اعلام کرد قصد دارد برای همیشه خود را بازنشسته کند چهار سال گذشته و او حالا با فیلم «لوگان خوش‌شانس» به سینما بازگشته است؛ یک فیلم اکشنِ سرزنده و مفرح که اساساً نسخه دیگری از فیلم «یازده یار اوشن» است و اگر سعی کنید این فیلم را کمتر موشکافی کنید، تماشایش لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

چنینگ تیتوم در این فیلم نقش جیمی لوگان را بازی می‌کند؛ یک کارگر محترم و زحمتکش که برخلاف عنوان فیلم به هیچ وجه خوش‌شانس نیست. در حقیقت خانواده او که اهل ویرجینیای غربی هستند، معتقدند که نفرین شده اند. او در فوتبال بسیار موفق بود، اما یک جراحت زانو باعث شد نتواند به کارش ادامه دهد و از سویی دیگر، همسر سابقش (کیتی هولمز) حضانت دخترشان را، که به شدت به او علاقه دارد، بر عهده دارد. کلاید (آدام درایور)، برادر جیمی، نیز یک دستِ خود را در جنگ عراق از دست داده است و حالا با یک دست مصنوعی در یک کافه بین‌راهی نوشیدنی سرو می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد خواهر آرایشگرشان یعنی ملی (رایلی کیئو) از این نفرین خانوادگی در امان بوده است، اما او هنوز جوان است و قضا و قدر همیشه فرصت دارد او را گیر بیندازد.

ممکن است لوگان‌ها بازنده به دنیا آمده باشند، اما آنها اهل مبارزه هستند؛ آدم‌هایی که شاید مطرح نباشند و دیده نشوند، اما شکست‌ناپذیرند، تا جایی که جیمی فکر می‌کند با یک سرقت حساب‌شده از محل برگزاری مسابقات ناسکار می‌تواند سرنوشتش را تغییر دهد. بنابراین مثل جرج کلونی در «یازده یار اوشن» یک گروه سرقت تشکیل می‌دهد و از یک‌ سری آدم خنگ و ساده‌لوح می‌خواهد او و خواهر و برادرش را در این مسیر همراهی کنند. ابتدا به سراغ جو بنگ (دنیل کریگ) می‌روند که ظاهراً متخصص بازکردن گاوصندوق است و باید او را از زندان فراری بدهند تا بتواند این کار را انجام دهد و بعد برادران جو (جک کواید و برایان گلیسون) به این گروه اضافه می‌شوند؛ آنها همان بگو‌مگوهای احمقانه اسکات کان و کیسی افلک در فیلم «یازده یار اوشن» را تکرار می‌کنند. همه این موارد برای ما بسیار آشنا، اما همچنان جالب و بامزه است.

در به تصویر کشیدن شخصیت‌های کلیشه‌ای این فیلم، نوعی تکبر و خودنمایی دیده می‌شود، اما سودربرگ و فیلمنامه‌نویس این کار یعنی ربکا بلانت، که هویت واقعی‌اش مشخص نیست، کارشان را با چنان دقت و ظرافتی انجام داده‌اند که شما در نهایت با این فیلم همراه می‌شوید و سعی می‌کنید خوش بگذرانید. شاید «لوگان خوش‌شانس» به اندازه «یازده یار اوشن» خوش‌ساخت نباشد، اما پر از شوخی‌هایی است که شما را سرحال می‌آورد و گاهی همین کفایت می‌کند.

منبع: اینترتینمنت ویکلی