bresson-robert

روبر برسون و روایت شاعرانه احساسات بشری

امروز تولد روبر برسون است. غول سینمای فرانسه، شاعر و هنرمندی که سایه‌اش تاریخ سینما را پوشانده. فیلمسازی که سینما را ابزاری متفاوتی می‌دید برای نمایش احساسات و عواطف انسانی.

به همین مناسبت تصمیم گرفتیم که یک ویدیوی تماشایی و یک خاطره‌ی خواندنی درباره‌ی سینمای روبر برسون را در دنیای تصویر آنلاین منتشر کنیم.

ویدیویی که در ادامه مشاهده می‌کنید، نماهایی از فیلم‌های برسون است که در آن داستان با تاکید بر روی دست شخصیت‌ها روایت می‌شود. این ویدیو ساخت کوگونادا (Kogonada) یکی از معروفترین سازندگان ویدیو مقالات در فضای وب است که پیشتر با آثاری مانند «کوبریک: پرسپکتیو یک نقطه‌ای» و «تارانتینو: نمای از پایین» به آثار سینماگران محبوب هالیوودی پرداخته و بیش از میلیون‌ها بار ویدیوهای او مورد بازدید علاقه‌مندان سینما قرار گرفته است.

در شماره ۱۸  ماهنامه دنیای تصویر هم که مهر ماه سال۱۳۷۳  چاپ شده، در پرونده‌ای که به فیلم‌های محبوب فیلمسازان ایرانی و خارجی اختصاص دارد، پل شریدر فیلم‌نامه‌نویس معروف از تاثیر سینمای برسون و خاطره تماشای «جیب‌بر» گفته است.

 

بازخوانی مجله: شماره ۱۸

پل شریدر

می‌توانم به طور دقیق لحظه‌ای را که در احساسات سینمایی خود به پختگی رسیدم، مشخص کنم. آوریل سال ۱۹۶۹، زمانی که فیلم جیب‌بر اثر روبر برسون را که به تازگی در لس‌آنجلس پخش شده بود،  دیدم. در مورد این فیلم دو مقاله نوشتم و بعد کتابی کامل درباره برسون به چاپ رساندم. از زمانی که دانشجو بودم به سینما جلب شدم.   (در آن دوره به خاطر عقاید مذهبی دیدن فیلم برایم ممنوع بود) انسان هرگز اولین عشق خود را فراموش نمی‌کند، نخستین عشق سینمایی من هم سینمای روشنفکرانه اروپا بود: برگمن، آلن رنه، گدار، آنتونیونی و بونوئل.

آثار این بزرگان بیش از آن که به قلبم نفوذ کنند، ذهنم را درگیر می‌کردند. فیلم جیب‌بر از ذهنم گذشت و به قلبم راه یافت. برسون به طور غریبی مرا از قید و بندهایم رها کرد. وزن این اثر بزرگ بر شانه‌های جوان من افتد و سرانجام آزاد شدم که فیلم‌های ذهنی یا قلبی، هر دو را تحسین کنم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *