silence_liam_neeson

بازی در «سکوت» و چالش‌های فلسفی

ظاهرا «سکوت» آخرین ساخته‌ی مارتین اسکورسیزی از آن چیزی هم که تصور می‌شد فیلم پیچیده و درگیرکننده‌تری است. مکاشفه‌ای در باب ایمان که اسکورسیزی سی سال در پی ساختش بوده و محتوای فیلم به دغدغه‌ی ذهنی‌اش تبدیل شده. اما این درگیری‌ها فقط به کارگردان آن محدود نمی‌شود.

لیام نیسن در فیلم نقش پیچیده‌ای را ایفا کرده که بیش از هر چیز او را با چالش ایمان مواجه کرده است. همان‌طور که باور کشیش‌های یسوعی فیلم در سفر به ژاپن فئودالی به چالش کشیده می‌شود، بازیگران هم این گرفتاری را تجربه کرده اند.

نیسن در جریان یکی از کنفرانس‌های مطبوعاتی فیلم چنین گفته: «مسلما تاریخ سیاسی آن دوران برایم خیلی خیلی جذاب بود. به ویژه تاریخ یسوعیت. منظورم این است وقتی که شخصیت پدر ژاویر به ژاپن قرن پانزدهم فرستاده می‌شود، خیلی جذاب است. چون در زبان پرتغالی خدا می‌شود “دیوس” و در زبان ژاپنی “دیسو” به معنای کذب است. خب، حالا فرانسیس چطور از پس این موضوع برآمده؟ چون از سوی دیگر اعتقاد دارم که ژاپنی‌ها تصور می‌کردند مسیحیت هم شکل دیگری از بودائیسم است.»

درگیری‌های نیسن با نقشش بر سر مفهوم ایمان ادامه پیدا کرده است. خود او درباره‌ی تجربه‌اش می‌گوید: «باور نمی‌کنم که شما بدون شک عمیق بتوانید به ایمان عمیقی برسید. بعد از فیلمبرداری، باورهایم به چالش کشیده شده بود و  سعی کردم که خودم را در خواندن مقالات و کتاب‌های علمی غرق کنم، مانند تحقیقات عصب‌شناسی که علت احتمالی گرایش انسان به ایمان و مذهب را توضیح می‌دهند. تمام این مسائل برایم خیلی جذاب شده بود.»

نیسن به اینجای بحث که می‌رسد، مکث می‌کند و با لبخندی آرام می‌گوید: « اما هنوز هم به خدا اعتقاد دارم.»

«سکوت» ساخته جدید مارتین اسکورسیزی به صورت محدود اکران شده و به زودی اکران گسترده‌ی آن آغاز خواهد شد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *