بایگانی‌ها

رأفت، خشونت و آزاد کردن تخیل

رأفت، خشونت و آزاد کردن تخیل
رأفت، خشونت و آزاد کردن تخیل

فیلمبرداری «همه می‌دانند» فیلم جدید اصغر فرهادی، کارگردان برنده‌ی 2 اسکار بعد از 15 هفته فیلمبرداری در شهر تورلاقونه و مادرید به پایان رسیده است. این اولین فیلم کارگردان در اسپانیا است که پنه‌لوپه کروز و خاوریر باردم در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم داستان لارا را روایت می‌کند، زنی که با خانواده‌اش از بوینس آیرس به زادگاهش در اسپانیا می‌رود تا در یک جشن شرکت کند. این اقامت کوتاه، زندگی این خانواده را برای همیشه تغییر می‌دهد.

فرهادی چندی پیش در گفتگویی اشاره کرد که ایده شکل‌گیری داستان از سفری که 12 سال پیش به جنوب اسپانیا داشته و پوستر یک دختر ربوده شده را در خیابان می‌بیند شکل می‌گیرد. در همان جلسه فرهادی گفت که کارگردان باید با کیفیت فیلم به مخاطبش احترام بگذارد: «فیلمی که در آن رد و پای کارگردان دیده شود خوب از آب در نمی‌آید،   کارگردان باید نامرئی باشد، درحال حاضر تماشاگران تیزبین‌تر شده‌اند.»

فرهادی گفته که ساختن فیلم در اسپانیا برایش مشکل نبوده «همه حرف را می‌توان در دو کلمه خلاصه کرد، رأفت و خشونت، بقیه‌اش توضیح این دو کلمه است.» همچنین در ادامه گفته که  فیلم‌های خارجی‌زبان برایش الهام‌بخش‌تر بوده‌اند.

خاویر باردم از توانایی بالای این کارگردان برای کمک به بازیگران و رسیدن به رویکرد ناشناخته مورد نظرشان تعریف کرده «خیلی من را تشویق کرد که با اینترنت کار نکنم، من در زندگی پاراگلایدینگ یا ورزش‌های ریسکی انجام نمی‌دهم، تجربه‌گرای عملی نیستم، تفسیر من درونی است. اصغر این گونه کار می‌کند: “ارزشمندترین کارت چیزی نیست که بر آن اشراف داری بلکه کاری است که هنوز نمی‌دانی.” او همچنین باور دارد که بازیگر باید خودش را به تخیلش سپرده و محو شود. روشن است که باید با هرچه در چنته داری کار کنی اما باید جرئت این را داشته باشی که غورباقه خیالت را قورت دهی، به بیان دیگر بهتر است که خیال کنی، از روی فکر قبلی عمل نکنی و جسمت را رها کنی.»

فرهادی اولین اسکارش را برای «جدایی نادر از سیمین» گرفت، دومی‌اش را با «فروشنده» برنده شد که در اعتراض به قانون منع ورود ایرانیان به ایالات متحده که توسط ترامپ اجرا شد، در مراسم اسکار 2017 حضور پیدا نکرد. «همه می‌دانند» ساخته‌ی جدید فرهادی به احتمال زیاد در جشنواره کن 2018 به نمایش در خواهد آمد.