بایگانی‌ها

آنها به «جنگ ستارگان» گفتند نه!

آنها به «جنگ ستارگان» گفتند نه!
آنها به «جنگ ستارگان» گفتند نه!

رایان جانسون با «جنگ ستارگان: آخرین جدای» اعتبار بسیار خوبی  کسب کرده و به فیلمسازانی پیوسته که  سکان این فرنچایز بزرگ را در دست گرفته و کشتی را از طوفان منتقدان و نوستالژی طرفداران عبور داده‌اند. امثال جی. جی. آبرامز و گرت ادواردز پیش از این موفق به انجامش شده بودند.

در تاریخ نام‌های زیادی برای ساخت فیلمی از «جنگ ستارگان» به میان آمده بود که این وسوسه را با دلایل خودشان رد کرده بودند. در ادامه یازده کارگردان سرشناس را بررسی می‌کنیم  که هر کدام به دلایلی ساخت پیشنهاد ساخت «جنگ ستارگان» را رد کرده‌اند.

 

براد برد

بِرَد بِرد یکی از گزینه‌های اصلی برای کارگردانی «نیرو بیدار می‌کند» بود. چون دیزنی لوکاس‌فیلم را خریده بود و این کارگردان بعد از «شگفت‌انگیزان» و «راتاتویی» به نور چشمی دیزنی تبدیل شده بود. اما این کارگردان تصمیم داشت تمام تمرکزش را برای «سرزمین فردا» نگه دارد.

«اصلا امکان نداشت تا توجهی را که دو فیلم لایقش بودند همزمان به آن‌ها بدهم. خیلی نادر است که دو فرصت این چنینی همزمان برایت پیش آید!»

 

نیل بلومکمپ

کارگردانی که با ساخت «منطقه 9» نامش سر زبان‌ها افتاده بود، وقتی با سایمون کینبرگ «الیسیوم» را می‌ساختند، کینبرگ از او پرسید که علاقه‌ای به ساخت پروژه‌ای که بعدها نامش «نیرو بیدار می‌کند» شد دارد یا نه، پاسخ داد که علاقه‌ای به کار روی موضوعات تکراری ندارد.

 

دیوید کراننبرگ

«به من تلفن شد و پرسیدند که دوست داری ادامه‌ی “جنگ ستارگان” را بسازی؟ به‌جای اینکه بگویم وای خدای من، حتما، بله، گفتم علاقه‌ای به سوژه دستمالی شده دیگران ندارم، بعدش تلفن را قطع کردم، نمی‌دانم حرف‌هایشان ادامه داشت یا نه، ولی برای من همان جا تمام شد.»

یکبار هم که خود جرج لوکاس برای ساخت «بازگشت جدای» از او دعوت کرده بود، پیشنهادش را رد کرد و به ساختن «ویدئودروم» مشغول شد.

 

دیوید فینچر

فینچر در سال 2012 با کاتلین کندی، مدیر لوکاس‌فیلم برای ساخت «نیرو بیدار می‌کند» مذاکره کرده بود.

«من با کتی صحبت کردم، اما راستش اصلا درست نفهمیدم دیزنی-لوکاس‌فیلم چیست؟! خیلی گنگ بود، فیلمی که من از این سری دوست داشتم “امپراطوری ضربه می‌زند” بود. ساخته‌ی من هم شباهت زیادی به این فیلم پیدا می‌کرد، اما مطمئنم واکنش مردم این می‌شد که تو نمی‌توانی آن فیلم را بسازی! ما موجودات جدید می‌خواهیم!»

 

ران هاوارد

جرج لوکاس برنامه «تهدید شبح» را ریخته بود اما خودش نمی‌خواست کارگردانی کند.

«او به من گفت که با زمه‌کیس و اسپیلبرگ حرف زده و آن‌ها قبول نکردند، من سومین فرد مدنظرش بودم. به او گفتم که خودت باید فیلم را بسازی، فکر نکنم کس دیگری هم می‌خواست کار استاد را ادامه دهد. افتخار بزرگی بود اما ورطه ترسناکی هم بود.»

اما چند سال بعد وقتی فیل لرد و کریستوفر میلر را از سر صحنه فیلم فرعی «سولو» بر اساس کاراکتر هان سولو اخراج کردند، ران هاوراد آمد و پروژه را تمام کرد.

 

اروین کرشنر

اروین کرشنر فیلم محبوب مجموعه یعنی «امپراتوری ضربه می‌زند» را ساخته، لوکاس از او خواسته بود که با قبول کارگردانی «بازگشت جدای» پرونده سه‌گانه اصلی را ببندد.

«بعد از دو سال و نه ماه کار روی “امپراتور” دیگر توان انجام دوباره چنین کاری نداشتم. خیلی از زندگی‌ام صرف “جنگ ستارگان” شده بود. ماجراجویی‌ام را انجام داده بودم، از این وسوسه گذشتم.»

 

دیوید لینچ

«به دیدن جرج لوکاس رفته بودم و پیشنهاد داد که “بازگشت جدای” را بسازم، من واقعا هیچ وقت علمی-تخیلی را دوست نداشتم. عناصر این فرانچایز برایم جذاب بود ولی ژانر کاری‌ام چیز دیگری است. به‌نظرم “جنگ ستارگان” کار خود لوکاس است.»

در همان زمان لینچ برای ساخت «مرد فیلنما» نامزد بهترین کارگردانی اسکار شد، او پیشنهاد ساخت «بازگشت جدای» را رد کرد و مشغول ساخت فیلم بدنامش یعنی «تل‌ماسه» شد.

 

گیرمو دل تورو

لوکاس‌فیلم از دل تورو برای ساخت «نیرو بیدار می‌کند» دعوت به همکاری کرد.

«درخواستشان از من خیلی خوش‌حال کننده بود. اما باورتان می‌شود یا نه، سرم خیلی شلوغ است.»

 

استیون اسپیلبرگ

بارها در دنیای «جنگ ستارگان» صحبت از کارگردانی اسپیلبرگ به میان آمده است، اما هیچ وقت این اتفاق عملی نشده. در حالی که او گزینه اصلی برای ساخت «بازگشت جدای» بود اما به دلیل عضویت او در انجمن کارگردانان آمریکا و مشکلات این انجمن با جرج لوکاس مجوز حضور در این پروژه را بدست نیاورد.

«من می‌خواستم، اما لوکاس نگذاشت. من 15 سال پیش از جرج خواستم که یکی از فیلم‌های سه‌گانه دوم را بسازم اما او خودش می‌خواست همه‌شان را بسازد. متوجه می‌شوم که چرا “جنگ ستارگان” برای جرج مثل بچه‌اش می‌ماند. چون برایش این یک کسب‌و‌کار خانگی محسوب می‌شود که اصلا میراث خودش است. او می‌دانست که من “پارک ژوراسیک” و “ایندیانا جونز” را دارم، جرج هم “جنگ ستارگان” را می‌خواست، نمی‌خواست که در اعتبار “جنگ ستارگان” شریک شوم.»

 

متیو وان

این کارگردان «اردنگی» را ساخت و بعدش با «ایکس-من: کلاس اول» توانایی خود را در ساخت اکشن اثبات کرد. لوکاس‌فیلم بعد اینکه بِرد پیشنهاد ساخت «نیرو بیدار می‌کند» را رد کرد به سراغ وان رفت، اما وان نتوانست به درک مشترکی با دیزنی برسد و پروژه را رد کرد.

 

رابرت زمه‌کیس

به روایت ران هاوارد، لوکاس اولش نمی‌خواست خودش «تهدید شبح» را بسازد، و سه تا از رفقای کارگردانش را دعوت کرد ولی هیچ کدام قبول نکردند. زمه‌کیس در آن دوره به طور همزمان درگیر ساخت «دور افتاده» و «آنچه در زیر است» بوده است.