بایگانی‌ها

گاس ون‌سنت و دیگر مسافران برلین

گاس ون‌سنت و دیگر مسافران برلین
گاس ون‌سنت و دیگر مسافران برلین

فهرست اولیه فیلم‌های بخش مسابقه شصت و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین (برلیناله) منتشر شد. مهم‌ترین عنوان در این فهرست، حضور جدیدترین ساخته گاس ون سنت با نام «نگران نباش، پیاده زیاد نمی‌تواند دور شود» است. این درام زندگی‌نامه‌ای روایتگر سرگذشت جان کالاهان کارتونیست مشهور (با بازی خواکین فینیکس) است که در جوانی در حین رانندگی در مستی دچار سانحه شدیدی شده و از هر دو دست و پا فلج می‌شود. او تلاش می‌کند تا ذوق هنری خود را بازیابی کرده و کار نقاشی را ادامه دهد. فیلم براساس داستان زندگی جان کالاهان کاری و با اقتباسی از خاطرات او ساخته شده است. رونی مارا، جوناه هیل، جک بلک و مارک وبر از دیگر بازیگران فیلم هستند.

در بین ده فیلم اعلام شده فعلی، نام دو فیلم از دو کارگردان دیده می‌شود که پیش‌تر برنده جایزه خرس نقره‌ای برلین شده‌اند: «دولت‌اف» به کارگردانی الکسی ژرمن و «ماگ» ساخته مالگورزاتا ژوموسکا فیلمساز لهستانی. همچنین دو نمایش ویژه جشنواره نیز مشخص شد: «کتابفروشی» ساخته ایزابل کواکست و «انقلاب خاموش» به کارگردانی لارس کرومه. فهرست اولیه فیلم‌های اعلام شده به شرح زیر است:

  1. «نگران نباش، پیاده زیاد نمی‌تواند دور نمی‌شود»، گاس ون سنت، آمریکا
  2. «دولت‌اف»، الکسی ژرمن، روسیه/ لهستان/ صربستان
  3. «اوا»، بنو ژاکه، فرانسه
  4. «دختر من»، لارا بیسپوری، ایتالیا/ آلمان/ سوئیس
  5. «روی پله‌ها»، توماس اشتوبر، آلمان
  6. «اسم برادرم رابرت است و او احمق است»، فیلیپ گرونیگ، آلمان
  7. «ماگ»، مالگورزاتا ژوموسکا

نمایش های ویژه برلیناله

  1. «کتاب‌فروشی»، ایزابل کواکست، اسپانیا/ بریتانیا/ آلمان
  2. «انقلاب خاموش»، لارس کرومه، آلمان

طبق اعلام قبلی، برلیناله 2018 از روز پانزدهم فوریه با نمایش فیلم جدید وس اندرسون «جزیره سگ‌ها» کار خود را آغاز خواهد کرد و تا بیست و پنجم همین ماه ادامه خواهد داشت. پس از «هتل بزرگ بوداپست» در سال 2014، این دومین بار است که جشنواره برلین با فیلمی از وس اندرسون افتتاح می‌شود. ریاست این دوره از هیات داوران برعهده تام تیکور فیلمساز آلمانی است.