بایگانی‌ها

گام بزرگ فرانسیس فورد کوپولا در دنیای اینترنت

تاریخ اکران «مگالوپلیس» مشخص شد
تاریخ اکران «مگالوپلیس» مشخص شد

فرانسیس فورد کوپولا سال‌ها قبل پیش‌بینی کرده بود که با به بازار آمدن دوربین‌های دستی سینما تغییر شکل می‌دهد و هرکسی با یک هندی کم می‌تواند کارگردان باشد. پیش‌بینی‌ای که در آن زمان کمی دور از واقعیت به نظر می‌رسید اما سال‌ها بعد و با پیدایش اینترنت، دوربین‌های دیجیال و گوشی‌های هوشمند دیگر چندان غیرواقعی نیست.

کوپولا نوزده سال قبل وبسایت zoetrope.com را تاسیس کرد تا تجسم تازه‌ای باشد از استودیوی فیلمسازی قدیمی‌اش در عصر اینترنت. حالا و بعد از گذشت چندین سال، کوپولا با اضافه کردن بخشی تازه به این وبسایت، تصمیم دارد که استودیوی مجازی‌اش را متناسب با نیاز روز گسترش دهد.

علاقه‌مندان و فعلان در عرصه‌ی فیلم‌های کوتاه کافی است که بعد از ثبت نام در این وبسایت ارائه طرح و داستان خود، کار پنج نفر دیگر را هم بررسی کنند. Zoetrope فضایی را فراهم می‌کند تا نسل جدید به واسطه‌ی اینترنت بتوانند برای ایده‌های خود سرمایه و همکاران لازم را بیابند و آثار خود را برای دیگران به نمایش بگذارند.

خود کوپولا هم‌زمان با راه‌اندازی مجدد Zoetrope.com، دنیای امروز را با زمانی مقایسه کرده که علاقه‌مندان ورود به سینما باید پشت دروازه‌های بلند استودیوهای عظیم هالیوودی می‌ایستادند و با زحمت راه خود را به پشت صحنه و عرصه فیلمسازی باز می‌کردند.

باید دید که پروژه کوپولا در دنیای امروز که پدیده‌های چون یوتیوب، Vimeo، کیک‌استارتر و… سینما و صنعت سرگرمی را تحت تاثر خود قرار داده اند، می‌تواند به جریانی تازه منجر شود؟