بایگانی‌ها

جنون بالا بردن فالوئر در دنیای مجازی

جنون بالا بردن فالوئر در دنیای مجازی
جنون بالا بردن فالوئر در دنیای مجازی

میشائیل هانکه امسال با «پایان خوش» به جشنواره‌ی کن آمده بود و با استقبال خوبی هم مواجه نشد. فیلم که ایزابل هوپر، متیو کاسوویتز و ژان-لویی ترنتینیان نقش‌های اصلی آن را بازی کرده‌اند روایتگر زوال روابط یک خانواده است.

هانکه در کنار سبک وسواسگونه همیشگی‌اش این بار دست‌ها را برای بداهه و خلاقیت آزادتر گذاشته که به‌نظر اکثر منتقدان به ساختار روایی اثرش لطمه زده است. همچنین وجود لحظات کمدی و استفاده از تکنولوژی برای این فیلمساز معتبر اتریشی که به درام‌های سنگین و مغرورانه معتبر است کمی خرق عادت محسوب می‌شود.

 این کارگردان در حاشیه جشنواره تورنتو مصاحبه‌ای انجام داده که بخشی از آن  را مرور می‌کنیم،  بخشی که به نظراتش در مورد عصر تکنولوژی و بازتاب آن در فیلم از آن در فیلم اختصاص دارد.

فیلم جذابی است، تم داستان چطور به ذهنتان رسید؟

چند داستان در فیلم وجود دارد اما چیزی که الهام بزرگی برایم داشت داستانی بود که در روزنامه خواندم؛ دختری ژاپنی مادرش را مسموم می‌کند و ویدیوی آن را در اینترنت به اشتراک می‌گذارد.

فضای مجازی و اتهامات اخیر چقدر روی داستانتان تأثیر داشت؟

این روزها همه مجبورند از فضای مجازی استفاده کنند. من برای حرفه‌ام مجبورم از ایمیل و تکست استفاده کنم و تلفن بزنم! جوان‌ترها با مدل‌های مختلف ساعت‌ها وقت صرف این چیزها می‌کنند که حواسشان را پرت می‌کند، درحالی که نسل من در این سن مشغول مطالعه بودند، جوان‌های الآن خیلی وابسته شده‌اند.

به‌نظر آثار مثبتی هم داشته، اما خب به بخشی از جامعه هم لطمه زده.

نمی‌شود قطعی صحبت کرد. بشر مدام دارد پیشرفت می‌کند، برای نظر دادن راجع به فضای مجازی زود است چون تازه پدید آمده.

شخصا قبل از تماشای «پایان خوش» خیلی اسنپ‌چت را نمی‌شناختم.

من کمی تحقیق کردم که ببینم در این دنیا چه خبر است، حساب فیسبوک هم باز کردم تا عمق دیوانگی‌‌ای را که مردم هرروز دارند با آن کلنجار می‌روند بفهمم. مثل این است که بخواهی راجع به یک دکتر فیلم بسازی و برای تحقیق به بیمارستان رفته باشی، پس لزوما کار لذت‌بخشی نیست!

هنوز از فیسبوک استفاده می‌کنید؟

نه، فهمیدم چیست اما درک نکردم که هدف از این کار چیست، این شهوت زیاد برای فالوور جمع کردن در سراسر دنیا یعنی که چی؟ بله خب بعضی جوان‌ترها برای بیزینس و پول درآوردن از آن استفاده می‌کنند و چرا باید به پول نه گفت؟ اما برای من جذابیت دیگری ندارد.

برخی برای پیدا کردن رفقای قدیمی از آن استفاده می‌کنند.

کسانی که می‌شناسم و هم سن من هستند از این چیزها استفاده نمی‌کنند.