بایگانی‌ها

چرا «لاتاری» هیچ جایزه‌ای نبرد؟

چرا «لاتاری» هیچ جایزه‌ای نبرد؟
چرا «لاتاری» هیچ جایزه‌ای نبرد؟

بعد از پایان پر از حرف و حدیث جشنواره فیلم فجر، محمدرضا فروتن و رسول صدرعاملی به نمایندگی از اعضای هیئت داوران جشنواره به برنامه هفت آمدند تا در برابر رضا رشیدپور پاسخگوی سوالات و شبهات مختلف درباره‌ی داوری و جوایز امسال باشند. بخش‌هایی از گفته‌های این دو داور را در ادامه مرور می‌کنیم:

توضیحات رسول صدرعاملی درباره اهدای جوایز مشترک، تاثیر نظرات خارجی بر روی سلیقه داوران، علت نادیده گرفتن «لاتاری»، نامزد نشدن جواد عزتی و هادی حجازی‌فر، جایزه گرفتن جمشید هاشم‌پور و…

-اهدای دو سیمرغ در جشنواره ما مسبوق به سابقه است. دوست داشتیم دو جایزه بدهیم به فیلمساز که یکی در سنگرهای جنگ و یکی در آسمان زحمت کشیده بودند. دوست داشتیم که دو فیلمساز از دو نسل متفاوت را روی صحنه کنار هم ببینیم تا نشان بدهیم که سینمای ایران چقدر یکدست و همدل است. می‌خواستیم که آقای حاتمی‌کیا با حالتی پدرانه در کنار بهرام توکلی جوان قرار بگیرند که متاسفانه این اتفاق نیافتاد. رای اکثریت این بود که کارگردانی هر دو فیلم به یک اندازه شایسته تقدیر است.

-تاکید ویژه‌ای داشتیم که در اکثر بخش‌ها روی پنج نامزد باقی بمانیم ولی در چند رشته نشد. سعی کردیم به بازیگرانی توجه کنیم که نسبت بازی‌های قبلی خودشان چیز تازه‌ای به نقش اضافه کرده باشند. جواد عزتی برای همین از سوی اکثر داوران رای نیاورد. در مورد فیلمنامه «بمب» رای‌های ما چهار به سه بود برای همین جایزه به کامبوزیا پرتوی رسید.

-«لاتاری» داوران را به دلیل قصه‌اش آزار داد. چون قصه به دلمان ننشست نتوانستیم با جنبه‌های دیگر فیلم ارتباط برقرار کنیم. جنبه‌های مختلف یک فیلم باید در خدمت کارگردان آن باشد. قصه‌ای که در آن قهرمان می‌رود سراغ انتقام گرفتن از عامل خارجی، به‌نظرم رویکرد اشتباهی دارد و باعث شد فیلم را نپسندیم. شخصا همچون یک کودک فیلم می‌بینم و اگر فیلمی را بپسندم، تازه می‌روم سراغ این که کار عوامل فنی آن را بررسی کنم. همه عوامل باید در خدمت کارگردان باشند. سینما یک کار گروهی است و وقتی خروجی فیلمی ایراد دارد، یعنی همه عوامل در این ایراد مقصر هستند و نمی‌توان کار هریک را به‌صورت جداگانه بررسی کرد.

-دبیر جشنواره خیلی تلاش کرد که در داوری‌ها اتفاقات بهتری بیافتد اما داورانی که انتخاب کرده بود به هیچ وجه به حرف‌هایش گوش نکرد. در هیچ جای دنیا هیئت داوران نظر خالصی ندارد و تحت تاثیر عوامل بیرونی است ولی هیچ چیزی روی تصمیم ما تاثیر نگذاشت.

-نوید محمدزاده خودش را تکرار کرد، فقط گریم و لباسش عوض شده بود. ساعد سهیلی هم خیلی بازیگر خوبی است ولی ما دنبال کسی بودیم که به سینمای ایران افزوده شود. تمام فیلم‌ها را نگاه کنید، همه‌اش ساعد سهیلی و بابک حمیدیان است. ما دنبال یک استعداد تازه بودیم. ما می‌خواستیم کشف استعداد کنیم. برای همین پژمان جمشیدی را با کمک محمدرضا فروتن انتخاب کردیم. ما اینجا هستیم تا بگوییم یک نفر برنده است. روز اول آقای تبریزی و خانم طائرپور پیشنهاد درخشانی دادند که قبول نشد. ما می‌خواستیم اصلا نامزد اعلام نکنیم، چون هرکسی که به بخش سودای سیمرغ آمده نامزد است.

-علت خنده خبرنگاران موقع اعلام نامزدی پژمان جمشیدی برای آن است که گاهی یک جوان 23 ساله قلم به دست می‌‌گیرد و تصور می‌کند تحت عنوان خبرنگار یا منتقد با عوام فرق دارد.

-ما دنبال کشف استعداد بودیم ولی نه در تمام رشته‌ها، در حد دو سه مورد دنبال استعداد بودیم.

محمدرضا فروتن درباره اهدای جوایز مشترک و انتخاب دو بازیگر نقش اول برای یک فیلم و مشکل هیئت داوران با «لاتاری»:

-اصلا این اهدای دو جایزه به نظرم نیاز امروز جامعه ما است. ما باید از جایزه گرفتن همدیگر خوشحال شویم و از ته دل برای هم دست بزنیم. انتخاب دو بازیگر نقش اول برای یک فیلم از سوی هیئت داوران یک تجربه جسورانه و خلاقیت بود.

-در این دوره هیچ‌گونه فشار، اجبار یا زوری برای هیئت داوران وجود نداشت، ولی پیشنهاد بود. اتفاقا پیشنهادهای موثری بود که کاش به آنها گوش کرده بودیم.

-ما به محتوای فیلم‌ها توجه کردیم. «لاتاری» خشونت و انتقام را ترویج می‌کند در حالی که ما ترجیح می‌دهیم تا در فیلم‌ها بیشتر مذاکره و گفتگو ببینیم.