بایگانی‌ها

برای نسل جوانی که در برابر تاریکی می‌ایستد

برای نسل جوانی که در برابر تاریکی می‌ایستد
برای نسل جوانی که در برابر تاریکی می‌ایستد

ترجمه: آناهیتا منجزی

«چین‌خوردگی در زمان»، تازه‌ترین محصول کمپانی دیزنی، که از رمانی به همین نام اقتباس شده است، اکران بین‌المللی خود را از 9 مارس 2018 در سینماهای آمریکای شمالی آغاز کرد. این فیلم که ایوا دوورنی کارگردانی آن را بر عهده داشته، درباره دو کودک به نام‌های مگ موری و چارلز والاس است که برای نجات پدرشان مجبور می‌شوند به سیاره دیگری سفر کنند. اپرا وینفری، بازیگر و مجری سرشناس، عهده‌دار یکی از نقش‌های کلیدی این کار است. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از گفت‌و‌گوی وب‌سایت کُلایدر با این شخصیت محبوب تلویزیونی است.

ما درباره شخصیت «خانم ویچ» باید چه چیزی را بدانیم؟

در کودکی هیچ‌وقت کتاب «چین‌خوردگی در زمان» را نخوانده بودم، بنابراین زمانی که ایوا دوورنی درباره‌اش صحبت کرد با آن آشنا شدم. به عقیده من، هدف این پروژه، ساختن یک «جادوگر شهر اُز» برای نسل جدید است؛ نسخه‌ای از «جادوگر شهر اُز» که وقایع آن در سیاره دیگری می‌گذرد و مگ در واقع یک دوروتی جدید است. به نظر من «خانم ویچ» ترکیبی از شخصیت «گلیندا»، جادوگر مهربان و نیکوکار شمال در فیلم «جادوگر شهر اُز» و مایا آنجلو است. وقتی صحبت می‌کنم صدای هر دوی آنها را در ذهنم می‌شنوم. به عقیده من «چین‌خوردگی در زمان» فیلم کودکان نیست و آن را فیلمی برای نسل‌های آینده می‌دانم.

به نظر می‌رسد واقعا با این داستان و شخصیت‌تان همذات‌پنداری کرده‌اید.

من فقط فکر می‌کنم که پیام این داستان کاملا قابل درک است و مناسب زمانه ماست و فوق‌العاده است که در آن یک قهرمان زن وجود دارد. خیلی خوب است که در این فیلم ما به عنوان موجودات آسمانی لباس‌های فوق‌العاده جذابی می‌پوشیم و همه‌مان زن هستیم، اما من واقعا فکر می‌کنم که این داستان برای همه است. تا حالا با هر کسی که برخورد کرده‌ام، هر کسی که در واقع با این کتاب بزرگ شده، در مورد این فیلم بسیار هیجان‌زده شده است.

در بخشی از کتاب «چین‌خوردگی در زمان» شخصیت‌ها درباره هنرمندان و افرادی از مذاهب مختلف صحبت می‌کنند که زندگی‌شان را صرف مبارزه با جهل و تاریکی کردند. در فیلمنامه فهرست جدیدی از این افراد وجود دارد. آیا خودتان شخصا کسی را به این فهرست اضافه کردید؟

نه، اما ایوا این کار را انجام داد. او می‌خواست متن را به روز کند و نام افرادی را اضافه کند که ما می‌شناسیم. همین امروز صبح این فهرست دوباره تغییر کرد و اسامی جدیدی اضافه شدند. «خانم هو» از اول تا آخرِ این کتاب از شکسپیر نقل‌قول می‌آورد، اما ما اسم گروه «اوت کست» و خیلی‌های دیگر را اضافه کردیم و متن را کمی به روز کردیم تا مردم بتوانند بعضی از ترانه‌ها و موارد دیگر را به یاد بیاورند.

در پروسه همکاری با ایوا دوورنی از چه چیزی لذت بردید؟

نمی‌دانم چه‌طور این کار را انجام می‌داد! همان بار اول که به کمپانی دیزنی رفتم تا طراحی صحنه و دکور را بررسی کنم، همان‌طور که ایوا داشت درباره هر کدام از سیاره‌ها و کارهایی که باید انجام می‌دادیم توضیح می‌داد و سه تا اتاق پر از طرح، نقشه و چیزهای دیگر را می دیدم، به او گفتم: «واقعا شگفت‌انگیز است که تو از بهترین و به‌روزترین طراحان و افراد خلاق می‌خواهی که بیایند و خودت در یک اتاق می‌نشینی و در حالی که در گردبادِ افکار و خیالات گیر افتاده‌ای، ایده‌های خلاقانه ارائه می‌دهی.»

تجربه کار کردن با بچه‌ها چه‌طور بود؟

تنها چیزی که می‌توانید از آن مطمئن باشید این است که بچه‌ها سر وقت کارشان تمام می‌شود و می‌توانند بروند، بنابراین روزهایی را که بچه‌ها کار می‌کنند دوست دارم، چون معمولا در این روزها احتمال بیشتری وجود دارد که به موقع کارتان تمام شود و بروید. آنها عالی هستند. کاملا مشخص است که استورم رید ذاتا بازیگر است. به مادرش گفتم: «چه کار خوبی کردی، این دختر را بزرگ کردی!» او یک دختر 13 ساله است که به زودی یک ستاره سینما خواهد شد.