بایگانی‌ها

مبارزه با سلاح خنده

مبارزه با سلاح خنده
مبارزه با سلاح خنده

ترجمه: آناهیتا منجزی

ایمی شومر، بازیگر و کمدین آمریکایی، به تازگی در گفت‌و‌گویی با سایت The Talks درباره امید، رویارویی با چالش‌های زندگی و تبعیض جنسیتی صحبت کرده است. در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

خانم شومر، آیا خنده همیشه سلاح خوبی است؟

بله، برای من هست. اگر فقط بخندید، مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد و احساس می‌کنید همه چیز درست می‌شود.

با در نظر گرفتن این مسئله، آیا کمدین بودن در این زمینه به شما کمک کرده است؟

هیچ چیز در رابطه با بازیگری به من کمک نکرده است. ده سال پیش، زمانی که کارم را شروع کردم و برای اولین بار در تلویزیون برنامه اجرا کردم، همه چیز به نظرم پر‌استرس و دلهره‌آور بود و حالا وقتی در این شرایط قرار می‌گیرم با خودم می‌گویم: «آه، بی‌خیال!» اما این وضعیت ممکن است تنش‌زا و آسیب‌زننده باشد. من خوش‌شانس بودم که وقتی سنم بیشتر شد و در واقع در دهه سوم زندگی‌ام معروف شدم، چون وقتی در کودکی معروف می‌شوید، چطور ممکن است این شهرت به شما آسیب نزند؟ و چیزی که به من کمک کرده در حقیقت بیشتر به شیوه زندگی‌ام مربوط می‌شود.

منظورتان چیست؟

با بالاتر رفتن سن چیزهای زیادی یاد می‌گیرید و خودتان را بیشتر می‌شناسید. سعی نمی‌کنید خودتان را با الگوهای رایجی که به شما می‌گویند چه احساسی داشته باشید یا ظاهرتان چطور باید باشد تطبیق بدهید و می‌فهمید واقعأ چه چیزی باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید. در حقیقت این به شیوه زندگی من برمی‌گردد و تقریبا هیچ ارتباطی با بازیگر بودنم ندارد.

بالاخره چه چیزی به شما کمک می‌کند؟

داروی ضد‌افسردگی لکساپرو؟ (می‌خندد) چیزی که به من کمک می‌کند گوش دادن به ندای درونم است: امروز فقط باید روی تختم دراز بکشم، مطالعه کنم و فیلم ببینم یا هر کار دیگری انجام بدهم و فردا دوباره از نو شروع کنم. اما واقعأ سلامت جسمی، تغذیه خوب، یک استراحت کوتاه و دوش گرفتن برایم کافی‌ست تا بتوانم دوباره کارم را شروع کنم. این کاری‌ست که انجام می‌دهم.

آلیشا کیز گفته است قوی‌ترین آدم‌هایی که می‌شناسد افرادی هستند که در زندگی مشکلات زیادی را متحمل شده‌اند.

دقیقاً همین‌طور است. این چیزی‌ست که شخصیت آدم را جذاب می‌کند. من دوست دارم با افرادی آشنا شوم که در طول زندگی‌شان با مشکلات زیادی مواجه بوده‌اند و از این مشکلات درس گرفته‌اند. دوست دارم از آنها یاد بگیرم.

اخیرأ از چه کسی چیزهای زیادی یاد گرفته‌اید؟

از کسی مثل گلوریا استاینم که مدت‌هاست برای حقوق زنان دارد سخت تلاش می‌کند.

باور کردنی نیست که در سال 2018 زنان هنوز هم باید برای برابری مبارزه کنند.

احمقانه‌ست، نه؟ خیلی وحشتناک و غم‌انگیز است، اما این‌طور به نظر می‌رسد که در این مسیر داریم گام‌های مهمی را برمی‌داریم و من فکر می‌کنم که ما در طول زندگی‌مان تمام مدت باید به مبارزه ادامه بدهیم. این مسئله برای بسیاری از مردم ترسناک و آزاردهنده است، اما به نظر می‌رسد که ارزشش را دارد. بنابراین کاری که به آن علاقه دارم یا چیزهایی که می‌نویسم باید به مردم کمک کند که کمتر احساس تنهایی کنند.