بایگانی‌ها

آهنگساز ترانه ماندگار «داستان عشق » در گذشت

آهنگساز ترانه ماندگار «داستان عشق » در گذشت
آهنگساز ترانه ماندگار «داستان عشق » در گذشت

دنیای تصویرآنلاین-  فرانسیس لی ، آهنگساز برنده اسکار  درسن 86 سالگی درگذشت. به گزارش ورایتی این خبر را شهرداری شهر نیس فرانسه اعلام کرد اما دلیل مرگ این آهنگساز را مشخص نکرد. فرانسیس لی در سال 1970 موسیقی متن «داستان عشق» ساخته آرتور هیل و با بازی رایان اونیل و الی مک گراو  تصنیف کرد که برنده جایزه اسکار و گلدن گلوب شد. این موسیقی متن مدام  از رادیو پخش می‌شد تا اینکه اشعاری برای آن سرودند و اندی ویلیامز ترانه «از کجا آغاز کنم؟» را با همان تم اجرا کرد.

فرانسیس لی نمی‌خواست موسیقی متن این فیلم آمریکایی را بسازد. اما آلن دلون که فیلم را دیده بود فرانسیس را مجاب کرد که تعطیلات تابستانی خود را کنسل کند.

آلن دلون و تهیه کننده رابرت ایوانز با نسخه ای از فیلم به پاریس سفر کردند و برای فرانسیس آن را به نمایش گذاشتند. لی در مصاحبه با لس آنجلس تایمز گفت:«از سالن نمایش در حالی که بشدت تحت تاثیر قرارگرفته بودم، بیرون آمدم. یکراست رفتم خانه و پشت پیانو نشستم و یکشبه تم موسیقی را نوشتم.»

فرانسیس لی پیشتر برای ساختن موسیقی متن «یک مرد یک زن»  ساخته کلود للوش شهرتی بدست آورد. موسیقی متن این فیلم که محصول 1966 بود به دلیل ترکیب آکاردئون و ووکالی که داشت توانست در آمریکا جزو ده آلبوم پرفروش باشد.

کلود للوش و فرانسیس لی در بیش از چهل فیلم با هم همکاری کردند. بیشتر این فیلم‌ها ماهیتی رمانتیک داشتند. آخرین همکاری این دو در «زندگی هر کسی» بود.

او با فیلمسازان دیگری نیز همکاری داشت برای رنه کلمان  موسیقی «مردی که از باران آمد» را  ساخت. او در مجموع  برای 100 فیلم موسیقی ساخت.تنها  برای دو مجموعه تلویزیونی آمریکایی آهنگسازی کرد«رابطه برلین»(1979) و «گناه»(1986).

فرانسیس لی متولد شهر نیس فرانسه  و نوازنده پیانو و آکاردئون بود. در دوران جوانی و بیست سالگی به شهر پاریس نقل مکان کرد و  در محله مونت مارته ساکن شد. خیلی  زود با ادیث پیاف آشنا شد و برای او نیز ترانه نوشت. فرانسیس لی بیش از 600 ترانه در کارنامه خود دارد.