بایگانی‌ها

زنان در خط مقدم

زنان در خط مقدم
زنان در خط مقدم

ترجمه: آذین شریعتی

 

همه آنچه باید درمورد جدیدترین تریلر استیو مک‌کوئین بدانید:

دنیای تصویر آنلاین- «بیوه‌ها» جدیدترین ساخته‌ کارگردان و بازیگر آمریکایی استیو مک کوئین از  این هفته  در سینماهای آمریکا به اکران عمومی در‌می‌آید. فیلمنامه‌ این فیلم براساس سریالی به همین نام که در سال 1983 از آی‌تی‌وی پخش شده، توسط گیلیان فلین و استیو مک‌کوئین نوشته شده است. «بیوه‌ها» محصول مشترک ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، یکی از نمونه‌های درخشان ژانر سرقت سال‌های اخیر است که در آن بازیگرانی مثل ویولا دیویس، میشل رودریگز، الیزابت دبیکی، سینتیا اریوو، کالین فارل، برایان تری هانری، دنیل کالویا… ایفای نقش می‌کنند. فیلم داستان چند زن را روایت می‌کند که پس از کشته شدن همسرانشان توسط پلیس در یک سرقت مسلحانه تصمیم می‌گیرند برای پرداخت قرض همسرشان به سردسته یک گروه خلافکار دست به دزدی بزنند.

«بیوه‌ها» برای اولین بار در تاریخ 8 سپتامبر 2018 در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو به نمایش درآمد و در 6 نوامبر 2018 در بریتانیا اکران شد و هفته آینده 16 نوامبر توسط کمپانی «فاکس قرن بیستم» در آمریکا اکران خواهد شد.

فیلم نقد‌های مثبتی از طرف منتقدان دریافت کرد که کارگردانی، فیلمنامه و نقش‌آفرینی بازیگران خصوصاً دیویس را تحسین می‌کردند.

طبق اعلام رسمی تهیه کننده در مارس 2015 مراحل پیش تولید فیلم آغاز شد.

در 27 مارس 2015 اعلام شد، گیلیان فلین نویسنده رمان «دختر گمشده» و استیو مک‌کوئین نوشتن فیلمنامه این پروژه را که قرار است مک‌کوئین کارگردانی آن را برعهده داشته باشد، آغاز کرده اند.

دیویس در سپتامبر 2016 به گروه پیوست، بقیه گروه هم در طی چند ماه پس از آن اضافه شدند و و تا اوت 2017 گروه بازیگران تکمیل شدند.

ابتدا جنیفر لارنس برای ایفای یکی از نقش‌ها انتخاب شده بود، اما با توجه به تداخل زمان فیلمبرداری، او از همکاری با گروه انصراف داد.

فیلمبرداری اصلی در ماه مه 2017 در شیکاگو شروع شد.

«بیوه‌‍‌ها» در آمریکا و کانادا همراه با «خانواده فوری» و «جانوران شگفت انگیز: جنایات گریندل‌والد» اکران می‌شود و تخمین زده می‌شود در هفته اول اکران خود 10-16 میلیون دلار فروش داشته باشد.

 

 

Widows / بیوه‌ها

کارگردان: استیو مک کوئین، تهیه کننده: استیو مک‌کوئین، لین کلنینگ، امیلی شرمن، آمون میلشان، فیلمنامه‌نویس: گیلیان فلین، استیو مک‌کوئین، بر اساس داستان «بیوه‌ها» نوشته لیندا لپلانت، تدوین: جو واکر، مدیر فیلمبرداری: شان بابیت، موسیقی: هانس زیمر، محصول: رجنسی انترپرایز، فیلم4، سی-سا فیلمز، پخش: فاکس قرن بیستم (ایالات متحده)، فیلم4 (بریتانیا)، شروع اکران: 8 سپتامبر 2018 (جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو)، 6 نوامبر 2018 (بریتانیا)، 16 نوامبر 2018 (ایالات متحده آمریکا)، 129 دقیقه، محصول مشترک آمریکا و بریتانیا، هزینه تولید: 40 میلیون دلار

بازیگران: ویولا دیویس (ورونیکا راولینز)، میشل رودریگز (لیندا پرلی)، الیزابت دبیکی (آلیس گانر)، سینتیا اریوو (بل اورایلی)، کالین فارل (جک مولیگان)، برایان تیری هانری (جمال منینگ)، دنیل کالویا (جاتم منینگ)

 

خلاصه داستان:

چهار دزد مسلح در یک سرقت مسلحانه توسط پلیس کشته می‌شوند. سرقت در شیکاگو اتفاق می‌افتد. بیوه‌های آن‌ها ورونیکا، لیندا، الیس و بل هیچ نقطه اشتراکی با یکدیگر ندارند به غیر از قرضی که همسرانشان از اعمال خلافکارانه سابقشان برای آنها باقی گذاشته‌اند. بعد از این اتفاق بیوه‌ها تصمیم می‌گیرند عملیات ناتمام همسرانشان را به اتمام برسانند. ورونیکا و سه زن دیگر به امید ساختن آینده‌ با دست خودشان، دور هم جمع می‌شوند تا سرقتی که همسر ورونیکا برنامه ریزی کرده بود را به انجام برسانند.

 

واکنش منتقدان:

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» نظر مثبت 96% از نقدهای نوشته شده را با میانگین امتیاز 8.5 از 10 بدست بیاورد. «راتن تومیتوز» نوشت: «این فیلم یک گروه پر‌ستاره را برای ساخت یک تریلر سارقانه دور هم جمع می‌کند تا در عین سرگرم کننده بودن، پیام خودش را منتقل کند و از این لحاظ یک پرش هنری دیگر برای کارگردانش استیو مک‌کوئین محسوب می‌شود.»

امتیازی که «بیوه‌ها» در سایت «متاکریتیک» بر اساس 23 نقد بدست می‌آورد 88 از 100 است که نشان‌دهنده «تحسین جهانی» است.

اون گلیبرمن از «ورایتی» کارگردانی مک‌کوئین و نقش آفرینی دیویس را ستود: «قوی‌ترین جنبه‌ی «بیوه‌ها» روشی است که فیلم استفاده می‌کند تا مخاطب را مجبور می‌کند با قهرمان‌های از جان گذشته و ناامید همراه شود و همراه بماند. فیلم نمی‌خواهد در حد یک فیلم سرگرم کننده باقی بماند (چیزی که در زیر متن تقریباً تمامی فیلم‌های ژانر سرقت وجود دارد.»).

اریک کوهن از «ایندی وایر» به فیلم امتیاز A داد و گفت: «درنهایت، «بیوه‌ها» به همان خوبی است که باید باشد، چون مک‌کوئین می‌داند چطور با محتوا و سرگرمی در فیلم‌هایش شعبده کند تا در نهایت چنین پایان‌ بندی‌های خرابکارانه‌ای را دارای ارزش کند. در این فیلم موضوعات پیچیده‌ای مثل جنسیت گرایی، خشونت پلیس و ازدواج بین نژادی وجود دارد اما با این‌حال باز هم فیلم در تعقیب و گریز ماشین‌ها و اسلحه کشی پیش می‌رود. تا به‌حال هیچ فیلم ابر قهرمانی نگاهی به این اندازه عمیق نداشته است.»