بایگانی‌ها

تصنیف باستر‌اسکراگز: مرثیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای غرب وحشی

تصنیف باستر‌اسکراگز: مرثیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای غرب وحشی
تصنیف باستر‌اسکراگز: مرثیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای برای غرب وحشی

 

 

مترجم: آذین شریعتی

 

همه آنچه باید درباره وسترن متفاوت برادران کوئن بدانید:

دنیای تصویر آنلاین-وسترن «تصنیف باستر اسکراگز» آخرین فیلم برادران کوئن است که از جمعه بر روی شبکه نت‌فلیکس قرار گرفت. این فیلم از شش داستان مجزا تشکیل شده که هر کدام به جنبه متفاوتی از زندگی در غرب وحشی بعد از جنگ داخلی قرن نوزدهم می‌پردازد. به عقیده بسیاری،‌ «تصنیف باستر اسکراگز» تلخ‌ترین فیلم برادران کوئن تا به امروز است. برادران کوئن، نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم را برعهده داشته و بازیگرانی از‌جمله بلیک نلسون، لیام نیسون، جیمز فرانکو، زویی کازان، تاین دلی و تام ویتز در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. فیلم در 31 اوت 2018 برای اولین بار در هفتاد و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز نمایش داده شد و توانست جایزه «اوسلای طلایی» بهترین فیلمنامه را بدست آورد و از 16 نوامبر، پس از اکران  محدود در سالن‌های سینما بر روی نت‌نفلیکس قرار گرفت.

جوئل و ایتن کوئن، ژانویه 2017 اعلام کردند «تصنیف باستر اسکراگز» را با همکاری «تلویزیون آناپرنا» خواهند ساخت.

اوت همان سال، نتفلیکس پروژه را به‌عنوان یک سریال شش قسمتی خریداری کرد.

فیلم بر اساس داستان‌هایی کوتاه با تم غرب وحشی ساخته شده است که برادران کوئن در طی بیشتر از 25 سال نوشته‌اند و از لحاظ سوژه و حس و حال با یکدیگر متفاوتند.

بازیگران فیلم از جمله جیمز فرانکو و زو کازان سال 2017 تا اوایل 2018 به گروه اضافه شدند.

بخش‌هایی از «تصنیف باستر اسکراگز» در دشت‌های نبراسکا فیلمبرداری شد و از شهروندان معمولی نبراسکا به‌عنوان هنرور استفاده شد. بخش‌های دیگر هم در نیو‌مکزیکو، لوکیشن فیلم‌های قبلی برادران کوئن «جایی برای پیرمرد‌ها نیست» و «شهامت واقعی»، گرفته شدند.

 

 

تصنیف باستر اسکراگز/The Ballad of Buster Scruggs

کارگردان و فیلمنامه نویس: جوئل و ایتن کوئن، تهیه کننده: جوئل و ایتن کوئن، مگان الیسون، رابرت گرف، مدیر فیلمبرداری: برونو دل‌بونل، تدوین: رادریک جینز، موسیقی: کارتر برول، محصول: آناپورنا پیکچرز، آمریکا، پخش: نت‌فلیکس، تاریخ پخش: 31 اوت 2018 (ونیز) 16 نوامبر (آمریکا)، زمان: 133 دقیقه

بازیگران:

«تصنیف باستر اسکراگز»: تیم بلیک نلسون (باستر اسکراگز)، ویلی واتسون (بچه)، دیوید کروم‌هولتز (مرد فرانسوی)

«حوالی آلگادونز»: جیمز فرانکو (گاوچران)، استفن روت (گوینده)، رالف اینسون (مرد سیاه‌پوش)

«ممر درآمد»: لیام نیسون (مدیر)، هری ملینگ (هنرمند)

«دره تمام طلا»: تام ویتز (جوینده طلا)

«دختری که نگران شد»: زویی کازان (آلیس لانگباگ)، بیل هک (بیلی نپ)

«انسان باقی می‌ماند»: تین دلی (زن)، برندن گلیسون (مرد ایرلندی)، جونجو اونیل  (مرد انگلیسی)، شال روبینک (مرد فرانسوی)

 

خلاصه داستان:

این فیلم شش بخش دارد که هرکدام داستان خود را تعریف می‌کند. بخش اول «تصنیف باستر اسکراگز» داستان آوازخوانی است که در تیراندازی مهارت دارد. در بخش دوم «حوالی آلگودونز» یک دزد بانک جویای نام به حقش می‌رسد. «ممر درآمد» داستان گوتیک دو بازیگر دوره‌گرد عجیب و غریب است. «دره تمام طلا» درمورد جویندگان طلاست و «دختری که نگران شد» قصه زنی است که در واگن قطاری در بیابان‌های آمریکا با عشقی غیر‌منتظره روبرو می‌شود. و پایان فیلم با مکالمه یک زن و چند مرد غریبه در یک کالسکه بر سر رفتار انسان‌ها در «انسان باقی می‌ماند» بسته می‌شود.

 

واکنش منتقدان:

ای او اسکات در «نیویورک تایمز» نوشت: «تصنیف باستر اسکراگز»  به‌خوبی دائماً مرز بین لودگی و وحشت را رد می‌کند طوری‌که هیچ وقت نمی‌توانی بگویی دقیقاً کدام به کدام است.»

اون گلایبرمن در «ورایتی» نوشت: ««تصنیف باستر اسکراگز» یک قطعه آهنگ عامه است که در مضمونش قساوت و خشونت غرب وحشی را به تصویر می‌کشد.»

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر اساس 128 نقد نوشته شده، با میانگین امتیاز 7.7 از 10، نظر مثبت 91% منتقدان را بدست آورد. در نظرسنجی که در همین سایت انجام گرفت، 72% از مخاطبان با میانگین امتیاز 3.8 از 5 از فیلم رضایت داشتند. «راتن تومیتوز» نوشت:«تصنیف باستر اسکراگز» از افتادن در دام سریالی شدن پرهیز می‌کند. فیلم مجموعه‌ای پشت سر هم است که با لحن شخصی برادران کوئن در ساخت درام تلخ و کمدی تیره، به هم پیوند خورده‌اند.»

در سایت «متاکریتیک» بر اساس 38 نقد، این فیلم موفق شد میانگین امتیاز 79 از 100 را بدست آورد و مخاطبان هم میانگین امتیاز 7.8 از 10 را به فیلم دادند.

مایکل اوسالیوان از «واشنگتن پست» نوشت: «بخش پایانی، تمام داستان‌ها را به زیبایی در کنار هم جمع می‌کند، مثل آخرین نت یک مرثیه و اعجازش تا مدت‌ها پس از اینکه فیلم به اتمام می‌رسد، همراهتان باقی می‌ماند.»

تاد مک‌کارتی از «هالیوود ریپورتر» نوشت: «از یک طرف صادق و صمیمی، از طرف دیگر ظاهرسازانه، از یک طرف سرگرم کننده و از طرف دیگر بی منطق و آشفته. «تصنیف باستر اسکراگز» مثل یک برنامه واریته قدیمی با تم غرب وحشی است که شش طرح غیرمرتبط با موضوعات به شدت متفاوت را در کنار هم قرار می‌دهد.»

آلونسوو دارلد در «درپ» نوشت: «تصنیف باستر اسکراگز» در بهترین حالت، پانویسی دلنشین در سابقه کاری برادران کوئن خواهد بود. پروژه‌ای که آنها از انجام دادنش لذت بردند و شاید لذت‌بخش‌تر از هر چیز دیگری برایشان همین بود که توانستند آن را تبدیل به یک فیلم کنند و مجبور نشدند یک فیلم اپیزودیک تلویزیونی را به رزومه کاری‌شان اضافه کنند.»

پیتر برادشاو در«گاردین» نوشت: «تصاویری زیبا با موسیقی غنی که کارتر برول ساخته است. از خیلی جهات «تصنیف باستر اسکراگز» یک وسترن سبک قدیمی است و با وجود کمی کمدی یا هجو در آن نمی‌شود گفت یک تقلید صرف است. فیلم به ژانر متعهد می‌ماند اگرچه در کنار پوچی وهم‌آور آنچه سعی در نشان دادنش دارد، تاثیری کنایه آمیزی به‌جا می‌گذارد.»