بایگانی‌ها

گزارش نشست «غلامرضا تختی»/ ما از بنیاد فارابی وام نگرفتیم

گزارش نشست «غلامرضا تختی»/ ما از بنیاد فارابی وام نگرفتیم
گزارش نشست «غلامرضا تختی»/ ما از بنیاد فارابی وام نگرفتیم

مرسده مقیمی
دنیای تصویرآنلاین-نشست نقد و بررسی فیلم «غلامرضا تختی» نیمه شب در آخرین سانس اولین روز سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور اهالی رسانه برگزار شد.
بهرام توکلی در ابتدا گفت: برای بروژ مسائل فنی که باعث شد اکران فیلم به تاخیر بیفتد، عذرخواهی می‌کنم.
او با توجه به اهمیت ورزش در زندگی تختی درباره راوی فیلم گفت: وجود یک گزارشگر ورزشی که روایتگر شخصیت او باشد، می‌تواند پیوند دهنده این روایت باشد.
در ادامه سعید ملکان گفت: از آقای مسعود کیمیایی و پولاد کیمیایی عذرخواهی می‌کنم. من اطلاعی از تغییر زمان اکران نداشتم. مشکلات فنی سر خروجی گرفتن باعث شد که زمان گرفته شود و فیلم دیر برسد. هیئت انتخاب تقریبا تمام فیلم را دیده بود فقط بحث ویژوال فیلم مانده بود. او درباره امیر جدیدی که از فیلم کنار گذاشته شد و امشب برای نمایش فیلم آمده بود، گفت: دوستی و همکاری ما ادامه دارد. مشکل جدیدی بحث گریم بود. جدیدی نقش تختی را بازی نکرد اما اخلاقش مثل تختی بود. خوب است این‌ها را یاد بگیریم.
بهرام توکلی درباره فضای مستندگونه فیلم گفت: این‌که فیلم از قصه خالی بود را قبول ندارم. ما تلاش کردیم در مورد نکاتی که از زندگی ایشان هم با توجه به مستندات بپردازیم.
ملکان با اشاره به ویژوال افکت گفت: ما استفاده کمی از شهرک غزالی کردیم و بیشتر فضاها را خودمان به کمک ویژیوال افکت ساختیم.
توکلی در مورد نحوه مرگ تختی و خودکشی او در فیلم گفت: ما می‌خواستیم به این مورد اشاره کنیم که همیشه به این پرداخته می‌شود که تختی خودکشی کرده یا کشته شده، درحالی‌که آن چیزی که مهم است نحوه زندگی تختی است که آن را ماندگار کرده است. پس ما آمدیم و در اول فیلم به این سوال پاسخ دادیم و بعد به زندگی تختی پرداختیم. هرکس که در مورد زندگی تختی تحقیق کند در نهایت به این پاسخ در مورد مرگ او می‌رسد.منابع و مستندات هم دراین مورد زیاد است. توکلی ادامه داد:طرح اصلی فیلم نامه و نگارش آن به همراه آقای ملکان انجام شد زیرا ایشان از سال‌ها پیش به این ایده فکر می‌کرد.من فقط سعی کردم کمکش کنم.
او درباره بازده زمانی انتخاب فیلم توضیح داد: هر فیلمی استراتژی خودش را دارد. درباره تختی بارها صحبت شده اما فیلمی که با تماشاچی ارتباط برقرار کند ساخته نشده و دیگران هم می‌توانند ایده دیگری را برای ساختن فیلمی درباره تختی انتخاب کنند. از طرفی شخصیت تختی آن‌قدر وسیع است که نمی‌توان در یک فیلم به آن پرداخت.
بهنوش طباطبایی درباره حضور کوتاهش در فیلم گفت: من بعد از دو سال تصمیم گرفتم که فعالیت داشته باشم. وقتی آقای ملکان با من تماس گرفت و من را برای حضور در این پروژه دعوت کرد،به دلیل رفاقت ۱۷- ۱۸ ساله با آقای ملکان و کار کردن با آقای توکلی و همچنین به دلیل علاقه قلبی به شخصیت آقای تختی حضور در این فیلم را بدون خواندن فیلمنامه قبول کردم. از طرفی همیشه شخصیت شهلا توکلی، همسر آقای تختی برایم جذاب بود. من باید مطابق فیلمنامه پیش می‌رفتم و نمی‌توانستم با تصورات شخصی خودم این نقش را بازی کنم. ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که اخلاقیات، احترام به بزرگ‌تر ،صداقت و معرفت رو به افول می‌رود؛ در چنین شرایطی ساختن چنین فیلمی خیلی ارزشمند بود. حتما سینمای ایران به چنین فیلمی افتخار خواهد کرد.
ستاره پسیانی از دیگر بازیگران زن فیلم «غلامرضا تختی» با بیان این‌که هنوز از دیدن فیلم هیجان زده‌ام، گفت: نقشی که بازی کردم نقش کسی بود که تختی را برای آخرین بار می‌بیند و به همین دلیل برایم خیلی ارزشمند است.
ماهور الوند نیز درباره نقشش گفت: به نظرم حضور در این فیلم برای هر بازیگری می‌توانست افتخار باشد و خوشحالم در آن حضور داشتم. او در پاسخ به انتقادی مورد نحوه تکراری بودن فن بیانش گفت: من این ایراد را قبول دارم و حتما روی فن بیانم کار خواهم کرد تا این اشکال برطرف شود.
محمدرضا منصوری نیز درباره سرمایه‌گذاران فیلم گفت: این فیلم با مشارکت فاربی و آقای ملکان تهیه شده و بحث های اخیر در این باره شایعاتی بیش نبود.
میثم مولایی تدوین‌گر درباره گریم‌ها گفت: وظیفه‌ام در این فیلم را انجام دادم و فکر می‌کنم وظیفه تدوین‌گر فراتر از آن چیزی است که در سینمای ایران مرسوم است. از روزهای ابتدایی که فیلمنامه شکل می‌گرفت این شانس را داشتم که در کنار تهیه.کننده و کارگردان باشم. امشب برای اولین بار فیلم را کامل دیدم و به نظر خودم تجربه سختی بود. برای کوتاه کردن فیلم هم فعلا چیزی به ذهنم نمی‌رسد.
ملکان درباره سیاه و سفید بودن فیلم گفت: اصلا این طور نبود که در انتها تصمیم بگیریم فیلم را سیاه و سفید کنیم و در این زمینه هم ضعفی نداشتیم. از روز اول تصمیم گرفتیم فیلم سیاه و سفید باشد. فیلم خاکسپاری از آرشیو تلویزیون بود و بخشی دیگر از آن برای فیلم خانه ملی بود.
او در پاسخ به این سوال که به عنوان فیلمساز رانتی شناخته می‌شود؛ گفت: آدم از دروغ و تهمت ناراحت نمی شود. من نمی دانم چه رانتی وجود دارد؟

او در خصوص دریافت وام از موسسه فارابی و مسائل دیگر ادامه داد: اسنادش را بیاورید تا بتوانیم با هم صحبت کنیم. ما از بنیاد فارابی وام نگرفتیم، مشارکت بوده است، سه و نیم میلیارد هم نبوده است!
منصوری نیز در همین باره گفت: فیلمی که بیشتر از هشت میلیارد هزینه داشته و بیش از ۶۰ درصد آن را آقای ملکان پرداخته است، چه رانتی می تواند داشته باشد؟!
آذرنگ نیز در این باره بیان کرد: چرا دوست داریم از هم گاف بگیریم و برخورد شخصی کنیم؟ اگر مشکلی با ملکان دارید به فیلم او چه کار دارید؟ شما به عنوان هنر دوست اگر ۱۰ میلیارد به شما دهند می‌توانید یک سکانس این فیلم را تولید کنید؟ جریان فیلمسازی را در ایران سخت کرده‌اند. یک تشکر ساده آن‌قدر دشوار نیست. احساس می‌کنم پیش از این در کشورهای هالیودی قدم زدید که به راحتی چنین اثری را کنار می‌گذارید و درباره این فیلم چنین صحبت می کنید.
توکلی هم درباره استفاده از منابع در این فیلم توضیح داد: منابع مختلفی درباره تختی وجود دارد. تعداد کمی از افرادی که با آقای تختی در ارتباط بودند را پیدا کردیم و به هر نحوی که می‌توانستیم درباره زندگی آقای تختی اطلاعاتی کسب کنیم، تلاش کردیم.
ملک‌پور نیز درباره طراحی لباس این فیلم گفت: با توجه به مستنداتی که وجود داشت کار من راحت شد و از راهنمایی‌های آقایان ملکان و توکلی کمک گرفتم.
امیررضا فرامرزی درباره بازی نقش کودکی تختی بیان کرد: بازی سختی بود اما باعث افتخار من بود که در کنار آقایان ملکان و توکلی باشم.
گودرزی بازیگر نقش نوجوانی تختی نیز گفت: من فیلم را دوست داشتم.
محسن تختی نیز گفت: اگر راهنمایی‌های آقایان ملکان و توکلی نبود بعید می‌دانم می‌توانستم این نقش را ایفا کنم.
شاهرخ شهبازی بازیگر دیگر نقش تختی نیز گفت: آقای تختی ۱۰۰۰ بود و من صفر هم نیستم که این نقش را بازی کردم. خیلی خوشحالم که در این فیلم بودم.
در پایان توکلی در پاسخ به سوالی درباره روایت مغشوش فیلم گفت: این مدل فیلم هم یک مدل روایی بود که ما به آن پرداختیم. حتما می‌توان از زاویه‌های دیگری هم این فیلم را روایت کرد.