بایگانی‌ها

لحظات به‌یاد‌ماندنی اسکار 2019

لحظات به‌یاد‌ماندنی اسکار 2019
لحظات به‌یاد‌ماندنی اسکار 2019

ترجمه: آناهیتا منجزی

دنیای تصویرآنلاین-پس از پوشش کامل اسکار 2019 که بیست‌و‌چهارم فوریه در سالن دالبی تیه‌تر لس‌آنجلس برگزار شد، حالا لحظات جذاب و به‌یاد‌ماندنی این مراسم را با هم مرور می‌کنیم.

سخنرانی سیاسی اسپایک لی

اسپایک لی، کارگردان «بلکککلنزمن» اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را، که نخستین جایزه او در بخش رقابتی اسکار است، دریافت کرد. او با تشویقِ ایستادهِ حاضران روی سن رفت و درباره تاریخچه پیچیده نژادپرستی در آمریکا سخنرانی کرد.

لی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: «روز بیست‌و‌چهارم. ماه فوریه، که کوتاه‌ترین ماه سال و ماه بزرگداشتِ تاریخِ سیاه‌پوستان است. چهارصد سال پیش اجداد ما را از شمالِ آفریقا می‌دزدیدند و آنها را به عنوان برده به جیمز‌تاون در ویرجینیا می‌آوردند.»

سپس او درباره تجربیات خودش که در آمریکا بزرگ شده و مادربزرگش صحبت کرد؛ زنی که مادرش برده بود، اما توانست درس بخواند و از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود. بنا به گفته لی، مادربزرگش 50 سال بخشی از مستمری تامین اجتماعی‌اش را پس‌انداز کرد تا او را به دانشگاه فیلمسازی نیویورک بفرستد.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «انتخابات ریاست جمهوری 2020 نزدیک است، بیایید بسیج شویم و در جهت درست تاریخ قرار بگیریم و میان عشق و نفرت، گزینه اخلاقی را انتخاب کنیم.»

ایمی پولر، تینا فی و مایا رودولف، ترامپ را به سخره گرفتند

مراسم اسکار 2019 بدون مجری برگزار شد، اما ایمی پولر، تینا فی و مایا رودولف به مخاطبان نشان دادند که اگر آنها مجری بودند، این مراسم چه‌قدر می‌توانست بامزه باشد.

فی پیش از اعلام نام بهترین بازیگر نقش مکمل زن گفت: «ما مجریان این مراسم نیستیم، اما کمی بیشتر اینجا می‌مانیم که وقتی فردا مردم روزنامه “یو‌اس‌ای تودی” را می‌بینند، فکر کنند ما مجری بودیم.»

بازیگران برنامه «پخش زنده شنبه شب» اولین کسانی بودند که در طول این مراسم به دانلد ترامپ کنایه زدند. رودولف با اشاره به موضوع ساخت دیوار مرزی با مکزیک گفت: «امشب این مراسم مجری ندارد، بخشی به عنوان بهترین فیلمِ عامه‌پسند نخواهیم داشت و مکزیک هم قرار نیست هزینه ساخت آن دیوار را بپردازد.»

علاوه بر این، آنها با «فستیوال فایرِ» جا رول، ترانه «کم‌عمق» لیدی گاگا و فیلم «رُما» به عنوان یکی از محصولات نتفلیکس شوخی کردند.

مایک مه‌یرز و دانا کاروی، زوج کمدین فیلم «دنیای وین»، «حماسه کولی» را معرفی کردند

پیش از این که مایک مه‌یرز و دانا کاروی روی صحنه حاضر شوند، بخشی از فیلم «دنیای وین» به نمایش درآمد؛ سکانسی که وین و دوستانش در ماشین نشسته‌اند و با آهنگ «حماسه کولی» همخوانی می‌کنند.

مه‌یرز پس از مرور این سکانسِ خاطره‌انگیز و پیش از معرفی «حماسه کولی» به عنوان یکی از نامزدهای اسکار بهترین فیلم، گفت: «آهنگ “حماسه کولی” در موفقیت “دنیای وین” نقش مهمی داشت.»

ملیسا مک‌کارتی و برایان تایری هنری طراحی لباس‌های‌شان را به رخ همه کشیدند

ملیسا مک‌کارتی و برایان تایری هنری نمی‌خواستند از قافله طراحی لباس عقب بمانند، بنابراین برای معرفی برنده جایزه اسکار بهترین طراحی لباس، با لباس‌های خاص و عجیب‌شان روی صحنه حاضر شدند.

مک‌کارتی یک لباس بلند و دنباله‌دار پوشیده بود که روی آن پر از خرگوش بود و یک عروسک نمایشیِ خرگوش هم توی دستش بود، در حالی که هنری با نقاب و کلاه قرمز براق کنارش ایستاده بود.

هنری به شوخی گفت: «کج بودن کلاه و استفاده از یک تکه پارچه اضافه، دو ویژگی تاثیرگذارترین طراحی‌های لباس است.» و سپس مک‌کارتی توضیح داد: «طراحان لباس با شکل دادن به لباس و ظاهر افراد، یک شخصیت را برای زمان و مکان خاصی به ظریف‌ترین شکل ممکن پایه‌گذاری می‌کنند.»

اجرای گروه «کوئین» با همراهی آدام لمبرت

مراسم نود‌و‌یکمین دوره جوایز اسکار با حضور برایان می و راجر تیلور، بازماندگان گروه «کوئین» و آدام لمبرت بر روی صحنه آغاز شد. این گروه راک ترانه‌های «We Will Rock You» و «We Are the Champions» را اجرا کرد و ستاره‌های حاضر در سالن با این گروه همراهی کردند.

گروه «کوئین» با ترکیب تازه‌اش یعنی برایان می (گیتاریست)، راجر تیلور (درامر) و آدام لمبرت به جای مرکوری به عنوان خواننده اصلی، ماه جولای تور جدید خود را در آمریکا آغاز می‌کند.

کیگان-مایکل کی به سبک مری پاپینز از سقف پایین آمد

کیگان-مایکل کی، بازیگر مجموعه تلویزیونی «دوستان دوران دانشگاه» با یک چتر از سقف سالن دالبی تیه‌تر پایین آمد تا بت میدلر را پیش از اجرای ترانه «The Place Where Lost Things Go» (از فیلم “بازگشت مری پاپینز”) معرفی کند.

سخنرانی احساسی سازندگان مستند «پریود. پایان جمله»

رایکا زهتابچی، کارگردان فیلم «پریود. پایان جمله» هنگام دریافت جایزه اسکار بهترین مستند کوتاه گفت: «نمی‌توانم باور کنم فیلمی درباره مسائل بهداشتی زنان جایزه اسکار گرفته باشد.» ملیسا برتون، تهیه‌کننده این مستند که روی سن در کنار او ایستاده بود، نیز با اشاره به موضوع این فیلم گفت: «پریود باید پایان یک جمله باشد، نه پایان تحصیل دختران.»

این مستند به مسئله عدم دسترسی به وسایل بهداشتی زنانه در روستاهای هند می‌پردازد.

سخنرانی احساسی لیدی گاگا

لیدی گاگا پس از بردن جایزه گلدن گلوب و دو جایزه گرمی برای ترانه «کم‌عمق»، جایزه اسکار بهترین ترانه را به خانه برد. او طی یک سخنرانی احساسی از بردلی کوپر، همبازی‌اش در فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» تشکر کرد و گفت: «در این دنیا جز تو کسی نمی‌توانست این ترانه را بامن بخواند.»

گاگا در ادامه صحبت‌هایش گفت: «این کار سختی‌ست؛ من برای مدت زیادی سخت کار کردم … مسئله برنده شدن نیست، بلکه تسلیم نشدن است. اگر رویایی دارید، برایش بجنگید.»

جان لوئیس، نماینده کنگره آمریکا، «کتاب سبز» را به عنوان یکی از نامزدهای اسکار بهترین فیلم معرفی کرد

در مراسم یکشنبه شب، جان لوئیس، نماینده کنگره آمریکا و آماندلا استنبرگ روی صحنه آمدند تا فیلم «کتاب سبز» را به عنوان یکی از نامزدهای اسکار بهترین فیلم معرفی کنند.

نماینده دموکرات ایالت جورجیا با اشاره به خاطراتش به عنوان یکی از فعالان جنبش حقوق مدنی در آمریکا در دهه 1960 گفت: «در این مسیر همه شما را به مشارکت فعال دعوت می‌کنم.»

«کتاب سبز» با جایزه اسکار بهترین فیلم همه را غافلگیر کرد

بر‌خلاف تمام پیش‌بینی‌ها، «کتاب سبز» در نود‌و‌یکمین دوره جوایز اسکار، رقیب اصلی‌اش یعنی «رُما» را پشت سر گذاشت و جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد.

پیتر فارلی، کارگردان، نیک واللونگا، نویسنده و جیم برک، چارلز بی وسلر و برایان کری، تهیه‌کنندگان این فیلم برای دریافت این جایزه روی صحنه رفتند. «کتاب سبز» پیش از بردن جایزه بهترین فیلم، در دو بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی (پیتر فارلی، نیک واللونگا و برایان کری) و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (ماهرشالا علی) نیز جایزه گرفته بود.