بایگانی‌ها

نیمه تاریک ما

نیمه تاریک ما
نیمه تاریک ما

 

ترجمه: آذین شریعتی

 

دنیای تصویرآنلاین-«ما» دومین فیلم جوردن پیل کارگردان فیلم تحسین شده «برو بیرون» در ژانر وحشت روان‌شناختی است که از 15 مارس به اکران عمومی درخواهد آمد. پیل که برای فیلم قبلی‌اش برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه شده، فیلمنامه این فیلم را هم نوشته است. از بازیگران فیلم می‌توان به لوپیتا نیونگو، وینستون دوک، الیزابت ماس، یحیی عبدالمتین دوم، و آنا دیوپ اشاره کرد. فیلم داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که با همزاد‌های خودشان روبرو می‌شوند.

فیلم برای فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری، آهنگسازی و فیلمبرداری‌اش مورد تحسین بسیار قرار گرفته و وب سایت «آی جی ان» از آن به عنوان «یک داستان ترسناک آمریکایی جدید و حیرت‌آور» یاد می‌کند.

پس از اینکه از جردن پیل بابت مشخص نبودن ژانر فیلم «برو بیرون» انتقاد‌های فراوانی شد، او تصمیم گرفت فیلم بعدی‌اش را مشخصاً در زانر وحشت بسازد. فیلمی که به گفته «رولینگ استونز» در مقایسه با وحشت‌آفرینی دنیوی «برو بیرون» زهره‌‌تان را می‌ترکاند.

پیل در جایی گفته اپیزود «تصویر آینه» از مجموعه تلویزیونی «منطقه گرگ و میش»  الهام بخش او برای ساخت فیلم «ما» شده است.

ساخت این پروژه برای اولین بار به صورت رسمی در فوریه 2018 اطلاع رسانی شد و پیل و جیسون بلوم و شان مک‌کیتریک که پیش از این در پروژه‌های «برو بیرون» و « بلکککلنزمن» تجربه همکاری با یکدیگر را داشتند به همراه یان گوپر تهیه کنندگی کار را بر عهده گرفتند.

فیلمبرداری اصلی از 30 ژوئن 2018 در سواحل سانتاکروز کالیفرنیا آغاز شد. بیشتر صحنه‌های فیلم در لس‌آنجلس گرفته شده است. فیلمبرداری 8 اکتبر 2018 به اتمام رسید.

جلوه‌های بصری فیلم توسط اینداستریال لایت اند مجیک و به سرپرستی گریدی کافر انجام شده است.

فیلم برای اولین بار 8 مارس 2019در جشنواره جنوب از جنوب غربی به نمایش در‌آمد. طبق برنامه ریزی‌ها قرار بود از 15 مارس اکران شود اما بدلیل نمایش افتتاحیه در جشنواره جنوب از جنوب غربی اکران یک هفته به تعویق افتاد و از تاریخ 22 مارس اکران عمومی‌اش آغاز خواهد شد.

پیش بینی شده «ما» در در هفته اول نمایشش در گیشه سینما‌های آمریکا و کانادا به فروش 35-40 میلیون دلار دست پیدا کند.

ما/ Us

کارگردان: جوردن پیل، تهیه‌کننده: جیسون بلوم، یان کوپر، شان مک کیتریک، جردن پیل، فیلم‌نامه‌نویس: جوردن پیل، مدیر فیلمبرداری: مایک گیولاکیس، تدوین: نیکولاس منصور، موسیقی: مایکل آبل، محصول: مانکی‌پاو پروداکشنز، پخش از: یونیورسال پیکچرز، تاریخ اکران: 8 مارس 2019، 22 مارس 2019 (ایالات متحده)، محصول: ایالات متحده، زبان: انگلیسی، 116 دقیقه، هزینه تولید: 24 میلیون دلار

بازیگران: لوپیتا نیونگو (ادلاید ویلسون)، وینستون دوک (گابریل ویلسون)، الیزابت ماس (کیتی تایلر)، یحیی عبدالمتین دوم (دکتر دیوید استون)، آنا دیوپ (سوزان استون)، کارا هیوارد (نانسی)

خلاصه داستان:

زن و شوهری به اسم گابریل و ادلاید ویلسون به همراه فرزندانشان به ویلای ساحلی‌شان می‌روند تا مدتی را در کنار دوستانشان خوش بگذرانند. با ورود غریبه‌هایی شیطانی که دقیقا شبیه به آنها هستند، همه چیز بهم می‌ریزد.

واکنش منتقدان:

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 56 نقد انجام شده، نظر مثبت 100% منتقدان را با میانگین امتیاز 8.27 از 10  بدست آورد.

در سایت «متاکریتیک» فیلم امتیاز چشمگیر 78 از 100 را بر مبنای 18  نقد بدست آورد که نشان‌دهنده «نقد‌های عموماً مساعد» است.

پیتر دبروژ از «ورایتی» می‌نویسد: «ترسناک…هر قدر کمتر بدانید اوضاع از چه قرار است و هر چقدر انرژی کمتری برای فکر کردن درموردش بگذارید، فیلم بهتر جواب می‌دهد. ترکیبی از تخیلات پیل و تخیلات خودمان می‌تواند وحشت بی‌حدی فراتر از چیزی که خود فیلم از توانش بر‌می‌آید در ما برانگیزد.»

مونیکا کاستیلو از راجر ایبرت دات کام از چهار امتیاز به فیلم چهار می‌دهد و می‌نویسد: «ما» یک کاوش هیجان انگیز دیگر در گذشته و ستم‌هایی است که هنوز برای این کشور روبرویی با آن‌ها ترسناک است. پیل می‌خواهد صحبت کند، دارد به مخاطبانش خوراکی برای فکر کردن می‌دهد، تا راهمان را از بین بعضی از تاریک‌ترین وجوه انسان و تجربیات آمریکایی پیدا کنیم.»

امیلی یوشیدا از «ولچر» می‌نویسد: «از «برو بیرون» آشفته‌تر است. برای گفتن چیز‌هایی که می‌خواهد بگوید کاری نمی‌کند. در کل چیز بدی نیست. آشفتگی‌اش به فیلم اجازه می‌دهد تا زمان بیشتری را صرف روش‌های خلاقانه ترساندن بکند تا رساندن درست و کامل حرف‌هایش.»

دیوید گریفین از «آی جی ان» می‌نویسد: «ما» فیلم خیلی خیلی عجیبی است. ولی اشکالی ندارد چون اگر کمی خطر کردن توی فیلم نمی‌دیدیم دیگر فیلم جردن پیل نبود. پیل با این نگاه وحشت آفرین و ترسناکش  به یک خانواده آمریکایی که به دست همزادان دیوانه‌شان  تا دل جهنم می‌روند، ثابت می‌کند که از آن کارگردان‌هایی نیست که با یک کار بدرخشند و بعد محو بشوند.»

پیتر برادشاو از «گاردین» می‌نویسد: «چشمان کاریزماتیک و جادویی لوپیتا نیونگو فیلم را جمع می‌کند و باید بگویم بدون حضور او پایان بندی عجیب فیلم در نمی‌آمد.»

یولاندا ماکادو از «درپ» می‌نویسد: «بازی همه بازیگران فیلم فوق‌العاده است ولی من بیشتر از همه تحت تاثیر رایت جوزف و نیونگو قرار گرفتم. هر دوی آن‌ها اجرای منحصر بفرد و متمایزی داشتند. نیونگو توی فیلم یک مستر کلاس بازیگری برای بازی در دو نقش برگزار کرد و تقریبا توی نقش همزادش قابل شناسایی نیست.»