بایگانی‌ها

افسانه رهایی

افسانه رهایی
افسانه رهایی

ترجمه: آذین شریعتی

دنیای تصویرآنلاین-تیم برتون برای ساخت فیلم جدیدش به سراغ انیمیشن «دامبو» محصول سال 1941 والت دیزنی رفته که بر اساس رمانی از هلن ابرسون و هارولد پرل ساخته شده. این فیلم داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که در یک سیرک سیار در حال ورشکستگی کار می‌کنند تا اینکه با یک  بچه فیل با گوش‌های فوق‌العاده بزرگ برخورد می‌کنند که قادر است پرواز کند. در این فیلم بازیگرانی چون کالین فارل، اوا گرین، مایکل کیتون و دنی دویتو به نقش‌آفرینی پرداخته‌ و فیلمنامه آن را ایرن کروگر نوشته است.

«دامبو» در 29 مارس 2019 توسط استودیو سینمایی والت دیزنی در ایالات متحده اکران شد. فیلم با واکنش متوسطی از سوی منتقدان مواجه شد و توانسته تاکنون 320 میلیون دلار فروش کند. منتقدان واکنش‌های یکدستی به فیلم نداشته‌اند. نقش‌آفرینی بازیگران فیلم و سبک خاص برتون ستوده شده اما فیلمنامه و «کمبود احساس» در این فیلم در مقایسه با فیلم اصلی مورد انتقاد قرار گرفته است.

سال 2014 اعلام شد برای ساخت یک نسخه اقتباسی از روی «دامبو» برنامه‎ریزی شده و مارس 2015 حضور تیم برتون به‌عنوان کارگردان پروژه تایید شد.

فیلمبرداری اصلی از ژوئیه همان سال در انگلستان آغاز شد و تا نوامبر به طول انجامید. «دامبو» اولین فیلم از مجموعه پنج فیلم اقتباسی است که دیزنی قرار پخش آن‌ها را در سال 2019  معین کرده است. علاالدین، شاه شیر، مالفیسنت: معشوقه شیطان و بانو و ولگرد چهار فیلم دیگر هستند.

«آورورا» خواننده نروژی نسخه جدیدی از آهنگ فیلم اصلی را خوانده که برای تریلر فیلم از آن استفاده شده است. «آرکید فایر» هم نسخه دیگری اجرا کرده که در تیتراژ فیلم می‌آید.

جلوه‌های بصری فیلم توسط «مووینگ پیکچر کمپانی»، «فریم استور» و «رایز اف اکس» و به سرپرستی پاتریک لدا، ریچارد هوورف جاناتان وبر و ریچارد استمر انجام گرفته است.

تا 30 آوریل 2019 «دامبو» توانسته 107.8 میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا و 221.2 میلیون دلار در کشور‌های دیگر فروش داشته باشد.

«دامبو»  در 29 مارس 2019 توسط استودیوی والت دیزنی در ایالات متحده و بریتانیا به صورت دو‌بعدی و ریل‌دی سه‌بعدی اکران شد. مراسم افتتاحیه فیلم 11 مارس در تالار «ری‌دالبی» در لس‌آنجلس برگزار شد. فیلم در فرمت‌های ریل‌دی سه بعدی، آی‌مکس، آی‌مکس سه‌بعدی و سینمای دالبی نمایش داده می‌شود.

«دامبو» از اواخر سال 2019 به صورت اختصاصی در سرویس پخش فیلم در‌حال راه‌اندازی دیزنی به‌نام «دیزنی پلاس» قرار خواهد گرفت.

این فیلم در ایالات متحده و کانادا همراه با فیلم‌های «بطری ساحلی»  و «برنامه‌ریزی نشده» اکران شد و پیش‌بینی می‌شد در هفته افتتاحیه در 4259 سالن سینما به فروش 50-65 میلیون دلار دست پیدا کند. فیلم در روز اول نمایشش 15.3 میلیون دلار فروخت و در هفته اول به رقم 46 میلیون دلار رسید که با توجه به بودجه 170 میلیون دلاری و برند دیزنی نا‌امید‌کننده بود. فروش فیلم در بقیه کشور‌ها هم مانند فروش داخلی کمتر از حد انتظار بود. پیش بینی می‌شد فروش «دامبو» در 53 کشور در هفته اول نمایش به 80-9- میلیون دلار برسد اما رقمی که بدست آمد بیش از 74 میلیون دلار نشد.

دامبو /Dumbo

کارگردان: تیم برتون، تهیه‌کننده: جاستین اسپیرینگر، ایرن کروگر، درک فری، نویسنده: ایرن کروگر، بر اساس«دامبو» اثر اوتو اینگلاندر ،جو گرانت، فیلم‌برداری، بن دیویس، تدوین: کریس لبنزون، محصول: والت دیزنی پیکچرز، پخش از: استودیو سینمایی والت دیزنی، تاریخ‌ انتشار: 29مارس 2019 (ایالات متحده)، محصول: ایالات متحده، زبان: انگلیسی، هزینه فیلم: 170 میلیون دلار، فروش گیشه: 329 میلیون دلار

بازیگران : کالین فارل (هالت فریر)، دنی دو‌ویتو (مکس مدیچی)، مایکل کیتون (وی ای واندرور)، نیکو پارکر (میلی فریر)، اوا گرین (کولت مرچانت)، شرون رونی (میس آتلانتیس)

خلاصه داستان:

پس از ورود یک بچه فیل با گوش‌های عجیب و فوق‌العاده بزرگ به یک سیرک سیار، اعضای سیرک متوجه این موضوع می‌شوند که بچه فیل می‌تواند پرواز کند.

واکنش منتقدان

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 323 نقد انجام شده، نظر مثبت 46% منتقدان را با میانگین امتیاز 5.5 از 10  بدست آورد. در سایت «متاکریتیک» فیلم امتیاز 51  از 100 را بر مبنای 54  نقد بدست آورد که نشان‌دهنده «نقد‌های متوسط و متفاوت» است. مخاطبان «سینما اسکور»  بر مبنای امتیاز  A+تا F به فیلم امتیاز  -A دادند و مخاطبان «پست ترک» به فیلم از 5 ستاره 3.5 ستاره دادند.

دیوید رونی از «هالیوود ریپورتر» نوشت: «احتمالاً شعله‌های امید‌ طرفداران تیم برتون با استخدام دنی دو‌ویتو و مایکل کیتون، دو نماد روز‌های استوار‌تر کارگردان ، جان گرفته بود. اما این هم یک تصویر ناهمگون نا‌امید‌کننده دیگر است با شخصیت‌های نزار که به‌جز در انتهای فیلم از نجات دادن داستان عاجزند.»

جیمز براردینلی از «ریل‌ویوز» از چهار ستاره، فیلم را لایق سه ستاره دانست و آن را یک فیلم خانوادگی کاملاً شایسته خواند.

اوون گلایبرمن از «ورایتی» نوشت: «شخصیت دامبو هنوز هم تاثیرگذار است اما افسانه بدام انداختن و نجات دادن او تاثیرگذار نیست. «دامبو» فیلمی طاقت فرسا و فراموش شدنی است که با حروف درهم ایتالیک نوشته شده.»

مایکل اوسالیوان از «واشینگتون پست» نوشت: «دامبو همانند سایر شخصیت‌های انسانی فیلم به‌شدت تحسین برانگیز است. او با حمایت شخصیت‌هایی که نقش اجرا کننده‌های سیرک را دارند بالا‌و‌پایین های زیادی را پشت سر می‌گذارد.»

پیتر تراورس از «رولینگ استون» نوشت: «نسخه بازسازی شده انیمیشن کلاسیک سال 1941 والت‌دیزنی می‌تواند دلچسب‌ترین فیلمی باشد که تاکنون تیم برتون ساخته. همچنین مطمئن‌ترینشان.»

دیوید الریش از «ایندی وایر» نوشت: «مانند بسیاری (یا تمامی) فیلم‌هایی که برتون در این قرن ساخته، دامبو یک وجه عامه‌پسند سطحی دارد که مجبور است بیشتر بر روی جاذبه‌های ظاهری‌اش کار کند. برخلاف بسیاری (یا تمامی) بقیه فیلم‌ها این یکی واقعاً جذابیت ظاهری دارد که بر رویش تکیه کند.»