بایگانی‌ها

یک ادای دینِ سرحال و درخشان به سینما

یک ادای دینِ سرحال و درخشان به سینما
یک ادای دینِ سرحال و درخشان به سینما

ترجمه: دنیا میرکتولی

 

دنیای تصویر آنلاین- نُهمین فیلم کوئنتین تارانتینو روز بیست و یکم ماه مه در جشنوارۀ کن به نمایش درآمد و تحسین بسیاری از منتقدان و تماشاگران را به همراه داشت. «روزی روزگاری در هالیوود» یک کمدی سیاهِ جناییِ مربوط به هالیوود در سالِ 1969 است و داستان یک بازیگر تلویزیونی به نام ریک دالتون (لئوناردو دی‌کاپریو) را دنبال می‌کند که به همراه بدلکار خود کلیف بوث (برد پیت) در جست‌وجوی راهی برای ساخت یک فیلم و موفقیت در هالیوود هستند. آنطور که از شنیده‌ها پیداست، این فیلم نیز همچون آثار قبلی تارانتینو سرشار از شور و انرژی و خلاقیت و غافلگیری است و با وجود مدت زمان تقریبا طولانی‌اش (159 دقیقه)، حتی برای یک لحظه از حس و ریتم و شیطنت نمی‌افتد.

در ادامه ریویوی کوتاه «سی‌نیوز» فرانسه دربارۀ این فیلم را می‌خوانید.

 

کوئنتین تارانتینو با «روزی روزگاری در هالیوود» که تماشاگران‌ را پس از نخستین نمایش جهانی‌اش به چند دسته تقسیم کرده، به عصر طلایی سینمای هالیوود و همۀ اعضای حرفۀ سینما که در حال خلق آثار هنری‌اند، ادای دینِ سرحال و درخشانی کرده و به دنبال نوستالژی‌های خاص نیز بوده است. این فیلمساز آمریکایی که پنج سال برای نگارش فیلمنامه‌اش وقت صرف کرده، طوری به میزانسن‌هایش می‌پردازد که تماشاگر را بی‌درنگ به گذشته‌ها برمی‌گردانَد؛ مجموعه دکورهای بی‌شمارِ فیلم با دقت و ظرافت فیلمبرداری شده‌اند و فیلمساز با موفقیت و سربلندی از عهدۀ کار بازسازی صحنه‌های طولانی برمی‌آید (البته بدون استفاده از جلوه‌های ویژه). در این فیلمِ 35 میلی‌متری با مدت زمان بیش از دو ساعت و چهل و پنج دقیقه‌ که متناوبا بین سکانس‌های اکشن و مونولوگ‌های طولانی در رفت و آمد است -سکانس‌ها و دیالوگ‌هایی که می‌توانند برخی تماشاگران را کنار جاده‌ای که از مسیر استیو مک‌کوئین یا بروس لی می‌گذرد به حال خود بگذارند- کاملا همراه با طنز و تمسخر خلق شده‌اند.

 

 

کوئنتین تارانتینو اینجا دیگر دچار خطا و لغزشِ ارجاعاتِ بسیار به فیلم‌های خود مانند «سگ‌های انباری»، «بیل را بکش»، «حرامزاده‌های بی‌آبرو» یا «جنگوی رها از بند» نشده است؛ چیزی که می‌توانست به مذاق هوادارانِ‌ او بسیار خوش بیاید. «روزی روزگاری در هالیوود» قطعا محصولی نیست که رنگ‌بندی‌ آن به اتمسفرش بچربد. فیلم اثری‌ست شخصی، جسورانه، خشن، خنده‌دار، تند و تیز و گاهی اوقات… گیج‌کننده. و تمام این ویژگی‌ها به یاری هفت ستارۀ فیلم مهیا شده که برای بسیاری از مردم مقبول‌ترین و دلپذیرترین ستاره‌های حال حاضر هالیوودند. آن‌ها لذت آشکاری را به زیر پوست این شخصیت‌های قدیمی و ازمدافتاده اما گیرا و جذاب، منتقل کرده‌اند.