بایگانی‌ها

پایان شیرین یک حماسه

پایان شیرین یک حماسه
پایان شیرین یک حماسه

پایان شیرین یک حماسه

ترجمه: آذین شریعتی

دنیای تصویرآنلاین-آخرین قسمت از انیمیشن کمدی «داستان اسباب بازی 4» از جمعه 31 خرداد در سینما‌های آمریکا اکران شد. این انیمیشن چهارمین قسمت از این سری فیلم‌ها و ادامه‌ی «داستان اسباب بازی 3» است که در سال 2010 توسط کمپانی پیکسار تهیه شد. آندرو سانتون برای چهارمین بار در کنار استفان فولسوم وظیفه نوشتن فیلمنامه این انیمیشن را برعهده داشته و جاش کولی آن را کارگردانی کرده است. جان لستر کارگردان دو قسمت اول فیلم هم در نوشتن داستان همکاری داشته. از صدای ستارگانی چون تام هنکس، تیم الن، انی پاتس، تونی هیل، جردن پیل، کیانو ریوز، جان کیوزاک در نقش شخصیت‌های فیلم استفاده شده است.

«داستان اسباب بازی 4» از 21 ژوئن در ایالات متحده اکران شد و با بازخورد مثبتی از سوی منتقدان مواجه شد که داستان، لحن طنز، حس، انیمیشن و صداپیشگی فیلم را تحسین کردند.

داستان فیلم ادامه «داستان اسباب بازی 3» است. پس از اینکه اندی، کلانتر وودی و باز لایتیر و بقیه اسباب بازی‌ها را به بانی می‌دهد، آنها با فورکی، یک قاچنگ (ترکیبی از قاشق و وچنگال) که به شکل یک عروسک درآمده آشنا شده  و با هم عازم یک سفر جاده‌ای ماجراجویانه می‌شوند.

فیلم تقدیم شده به دان دیکل صداپیشه آقای سیب‌زمینی که با صدا‌های آرشیوی در فیلم حضور دارد و آدام بروک انیماتور که در سال 2017 و 2018 از دنیا رفتند.

اکران فیلم دوبار به تاخیر افتاد. بار اول نوبت اکران فیلم به انیمیشن «ماشین‌ها 3» داده شد و پس از آن دوباره جایش را به «شگفت انگیزان 2» داد. مراسم افتتاحیه «داستان اسباب بازی 4» در سالن «ال‌کاپیتان» هالیوود لس‌آنجلس در 11 ژوئن 2019 برگزار شد و از 21 ژوئن 2019 به صورت ریل تری دی، دالبی و آی مکس در ایالات متحده به اکران درآمد. «داستان اسباب بازی 4»، «کاپیتان مارول»، «فروزن 2» و «شیر شاه» از اولین فیلم‌های جدیدی هستند که در دیزنی+ نمایش داده خواهند شد.

«داستان اسباب بازی 4» تا 25 ژوئن 2019 توانست 155 میلیون دلار در آمریکا و کانادا و 123.6 میلیون دلار در سایر کشور‌ها فروش کند و در مجموع در گیشه به فروش 279 میلیون دلار رسید. این فیلم با فروش افتتاحیه 244.5 میلیون دلاری رکورد فروش فیلم‌های انیمیشن را زد. این فیلم با «آنا» و «بازی بچه» اکران شد و پیش‌بینی می‌شد در هفته اول نمایش بین 140 تا 160 میلیون دلار فروش کند. «داستان اسباب بازی4» در 4575 سینما نمایش داده می‌شود و از این لحاظ بعد از «انتقام‌جویان: پایان بازی» رکورددار است.

رندی نیومن آهنگساز فیلم است که در سه قسمت قبلی هم به عنوان آهنگساز حضور داشته است.

مه 2019 مارک نیلسن تهیه کننده فیلم اعلام کرد پیکسار قصد دارد بعد از «داستان اسباب بازی 4 »به جای ساخت دنباله بر روی ساخت فیلم‌های جدید تمرکز کند و این فیلم قسمت پایانی «داستان اسباب بازی» خواهد بود.

یک سریال ده قسمتی کوتاه به اسم «فورکی یک سوال می‌پرسد» به صورت اختصاصی از 12 نوامبر 2019 در دیزنی+ پخش خواهد شد. یک فیلم کوتاه دیگر در سال اول فعالیت دیزنی+ پخش می‌شود که داستان بو پیپ را در فاصله‌‌ای که از وودی جدا شده و بر‌می‌گردد نشان می‌دهد.

 

داستان اسباب بازی 4

کارگردان: جاش کولی، تهیه‌کننده:           گلین ساسمن، فیلم‌نامه‌نویس: اندرو استنتون، استفانی فولسوم، بر اساس داستانی از: جان لستر، رشیدا جونز، ویل مک‌کورمک، جاش کولی، والری لپوینت، مارتین هاینس، استفنی فولسوم، اندرو استنتون، فیلمبرداری: پاتریک لین، ژان کلود کلاش، تدوین: اکسل گیدس، موسیقی: رندی نیومن، تولید: والت دیزنی پیکچرز، استودیو پیکسار، پخش‌کننده: استودیو سینمایی والت دیزنی، تاریخ اکران:11 ژوئن ۲۰۱۹ (سالن ال‌کاپیتان)، ۲۱ ژوئن ۲۰۱۹ (آمریکا)، ۱۰۰ دقیقه، محصول: آمریکا، زبان: انگلیسی، هزینه تولید: ۲۰۰ میلیون دلار، فروش گیشه: 279.2 میلیون دلار

صداپیشگان:

تام هنکس(وودی)، تیم آلن (باز لایتیر)، آنی پاتس (بو پیپ)، تونی هیل (فورکی)، کیگان-مایکل کی (داکی)، کریستینا هندریکس (گبی گبی)، کیانو ریوز (دوک کبوم)، جوردن پیل (بانی)، دان ریکلس (آقای پوتیتو هد)، والاس شاون (رکس)، جان کیوزاک (جسی)، استل هریس (خانم پوتیتو هد)

 

خلاصه داستان:

وودی، باز لایتیر و بقیه اسباب بازی‌ها عازم یک سفر ماجراجویانه جاده‌ای با بانی و یک اسباب بازی جدید به اسم فورکی می‌شوند. در این سفر به شکل غیر منتظره‌ای وودی رفیق گم شده‌اش بوپیپ را دوباره پیدا می‌کند. وقتی وودی و بو خاطرات گذشته را مرور می‌کنند کم‌کم متوجه تفاوت دیدگاهشان نسبت به دنیای اطرافشان به عنوان یک اسباب بازی می‌شوند.

 

واکنش منتقدان

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 342 نقد انجام شده، نظر مثبت 98% منتقدان را با میانگین امتیاز 8.41 از 10  بدست آورد. در سایت «متاکریتیک» فیلم امتیاز 84  از 100 را بر مبنای 57  نقد بدست آورد که نشان‌دهنده «تحسین جهانی» است. مخاطبان «سینما اسکور»  بر مبنای امتیاز  A+تا F به فیلم امتیاز  A دادند و 89% مخاطبان «پست ترک» به فیلم رای مثبت داده و 75% دیدن آن را توصیه کردند.

پیتر دبروژ از «ورایتی» درباره فیلم نوشت: «داستان اسباب‌بازی طلایه دار عصر انیمیشن‌های بلند کامپیوتری بود و قسمت چهارمش هم به زیبایی این حماسه را به پایان می‌رساند. حداقل تا اینجای کار.»

دیوید الریش از «ایندی وایر» به فیلم امتیاز B+ داد و درموردش نوشت: «هوشمندانه و نفس‌گیر. فیلمی که هرگز برای اینکه سر کودک شما را گرم نگه دارد شلوغ کاری راه نمی‌اندازد. اکشن در داستان اسباب‌بازی 4 بر اساس شخصیت شکل می‌گیرد.»

پیتر برادشاو از «گاردین» نوشت: «این فیلم شاید فقط تکرار ایده‌های قبلی باشد اما در مقایسه با قسمت چهارم در سایر فیلم‎های دنباله‌دار، این فیلم مفرح و لذت بخش است.»

استفانی زاکارک از «تایم» نوشت: «می‌شود گفت این فیلم یک جور اضافه‌کاری کاملاً قابل قبول است.»