بایگانی‌ها

بدنبال صلح، مهیای جنگ

بدنبال صلح، مهیای جنگ
بدنبال صلح، مهیای جنگ

ترجمه: آذین شریعتی

 

دنیای تصویرآنلاین-«جان ویک3- پارابلیوم» یک اکشن نئونوآر با بازی کیانو ریوز است که از27  اردیبهشت در سینماهای آمریکا اکران شد. پس از «جان ویک» و «جان ویک2» که به ترتیب در سال‌های 2014 و 2017 ساخته شدند این فیلم سومین قسمت از سری فیلم‌های جان ویک است. درک کالستاد، شی هتن، کریس کالین و مارک آبرامز فیلمنامه فیلم را بر اساس طرحی از کالستاد نوشته و کارگردانی فیلم را چاد استالسکی برعهده داشته. بازیگرانی چون هل بری، لارنس فیشبرن، مارک دکاسکاز، آسیا کیت دلون، لنس ردیک، آنجلیکا هاستون و یان مک‌شن در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند.

ژوئن 2017 خبر ساخت قسمت سوم «جان ویک» به صورت رسمی در رسانه‌ها اعلام شد. تا فوریه 2018 حضور بیشتر عوامل و بازیگران قسمت قبلی تایید شد و تا مه همان سال اعضای جدید به گروه پیوستند و فیلمبرداری از همان ماه در نیویورک، مونترال و مراکش آغاز شد و تا نوامبر به طول انجامید.

«جان ویک3» از 17 مه 2019 توسط «سامیت اینترتینمنت» در آمریکا اکران شد و در مجموع در سراسر دنیا به فروش 312 میلیون دلار رسید و موفق شد  تنها در عرض ده روز از مجموع فروش جان ویک2 پیشی بگیرد. همچنین از طرف منتقدان هم با اقبال روبرو شد که صحنه‌های اکشن، سبک تصویری و بازی ریوز را پسندیده بودند.

چاد استالسکی کارگردان «جان ویک3» کارگردانی دو قسمت قبل از این سری فیلم‌ها را هم برعهده داشته و در فیلم ماتریکس نقش بدلکار کیانو ریوز را بازی کرده بود. درک کالستاد فیلمنامه نویس این قسمت هم در دو قسمت قبلی عهده‌دار وظیفه فیلمنامه نویسی بوده است.

طبق گفته کیانو ریوز اسم فیلم «پارابیلیوم» برگرفته از یک شعار نظامی رومی مربوط به قرن چهارم میلادی است که می‌گوید: «اگر بدنبال صلح هستید مهیای جنگ باشید.»

دن لاستن مدیر فیلمبرداری فیلم در مصاحبه‌ای گفت که چاد استالسکی کارگردان خودش بیشتر صحنه‌های اکشن را بازی کرده و به همین دلیل تمام سعیشان را می‌کردند تا جای ممکن صحنه‌ها را به صورت لانگ شات و باز فیلمبرداری کنند تا این موضوع مشخص نشود. او به این موضوع هم اشاره کرد که چاد سابقه بدلکاری دارد و بخوبی می‌دانست که چطور این صحنه‌ها را مدیریت کند. هل بری هم در مصاحبه‌ای با جیمی فالن گفت که در تمرین‌ها سه تا از دنده‌هایش شکست.

جلوه‌‌های بصری فیلم توسط متد استودیوز، ایمیج انجین و سوهو وی اف اکس انجام شده.

تایلر بیتس و جوئل جی ریچارد یک بار دیگر موسیقی فیلم را ساخته‌اند.

مراسم افتتاحیه فیلم 9 مه 2019 در بروکلین نیویورک برگزار شد و پس از ان اکران سراسری خود را از 19 مه آغاز کرد.

«جان ویک3» در آمریکا و کانادا 166 میلیون دلار و 146 میلیون دلار در سایر کشور‌ها فروش کرد و در کل به فروش جهانی 312 میلیون دلاری دست پیدا کرد.

«جان ویک3» در آمریکا و کانادا همراه با «سفر یک سگ» و «خورشید هم یک ستاره است» اکران شد و پیش‌بینی  می‌شد در هفته اول نمایشش در 3850 سالن سینما به فروش 30-40 میلیون دلاری برسد. «جان ویک3»  تنها در روز اول نمایشش 22.7 میلیون دلار فروخت و با فروش 57 میلیون دلاری هفته اول اکرانش اولین فیلمی بود که توانست جای «انتقام‌جویان:پایان بازی» را در باکس آفیس بگیرد. این فیلم بهترین افتتاحیه را نسبت به دو فیلم قبلی داشت. درهفته دوم اکران، فیلم با فروش 24 میلیون دلاری بعد از علاالدین در رده دوم جدول فروش قرار گرفت و سپس در هفته سوم و چهارم به ترتیب 11 و 6.4 میلیون دلار فروش کرد.

20 مه 2019 همزمان با اکران موفق «جان ویک3» اعلام شد که قسمت چهارم «جان ویک» در تاریخ 21 مه 2021 اکران خواهد شد.

 

 «جان ویک3- پارابلیوم»

کارگردان: چاد استالسکی، تهیه کننده: بزیل ایوانیک، اریکا لی، فیلمنامه نویس: درک کالستاد، شی هتن، کریس کالین، مارک آبرامز، بر اساس طرحی از: درک کالستاد، مدیر فیلمبرداری: دن لاستسن، تدوین: اوان شیف، موسیقی: تیلور بیتز، جوئل جی ریچارد، محصول: سامیت اینترتینمنت، تندر رود پیکچرز، 87 الون پروداکشنز، پخش: لاینزگیت، تاریخ اکران: 9 مه 2019 (بروکلین افتتاحیه)، 17 مه 2019 (آیالات متحده)، زمان: 131 دقیقه، هزینه تولید: 75 میلیون دلار، فروش گیشه: 312 میلیون دلار

بازیگران:

کیانو ریوز/ جان ویک،  یان مک‌شن/ وینستون، مارک دکاسکاز/ زیرو، لارنس فیشبرن/ باوری کینگ، آسیا کیت دیلان/ فتوا دهنده، هل بری/ سوفیا، لنس ردیک/ شارون، آنجلیکا هوستون/ مدیر

 

خلاصه داستان:

جان ویک با یک قرارداد 14 میلیون دلاری در سرش باید در خیابان‌های نیویورک از دست گروه‌های آدمکشی که به دنبالش هستند فرار کند.

 

واکنش منتقدان

فیلم توانست در سایت «راتن تومیتوز» بر مبنای 311 نقد انجام شده، نظر مثبت 90% منتقدان را با میانگین امتیاز 7.48 از 10  بدست آورد. در سایت «متاکریتیک» فیلم امتیاز 73  از 100 را بر مبنای 50  نقد بدست آورد که نشان‌دهنده « نقد‌های عمدتاً مساعد» است. مخاطبان «سینما اسکور»  بر مبنای امتیاز  A+تا F به فیلم امتیاز  A- دادند در حالیکه مخاطبان «پست ترک» به فیلم  4.5 ستاره از 5 ستاره دادند و 75% دیدن آن را توصیه کردند.

مایکل او سالیوان از «واشنگتن پست» نوشت: « داستان این فیلم به اندازه‌ای وزن دارد که بتواند به خشونت موجود در فیلم فرم و هدف بدهد و از ایجاد ملالت و خستگی ناشی از کرختی موجود در آن جلوگیری کند.»

پیتر تراورس از «رولینگ استونز» نوشت: «جان ویک3» کیانو ریوز را در نقشی دارد که انگار زاده شده برای ایفای آن. این فیلم در صحنه‌های اکشنش طوری شما را درگیر می‌کند که پس از 130 دقیقه بجای اینکه احساس خستگی کنید بی‌تاب دیدن قسمت چهارم هستید.»

پیتر سابزینسکی از «راجرایبرت دات کام» به فیلم چهار ستاره کامل داد و نوشت: «نمونه‌ای از سینمای سرگرم‌کننده و مردمی خوش ساخت هرچند خشن که باعث می‌شود موقع بیرون آمدن از سینما از دست همسایه‌های منفعلش بیشتر هم عصبانی باشید.»