بایگانی‌ها

ونیز سکوی پرتاب اسکار!

ونیز سکوی پرتاب اسکار!
ونیز سکوی پرتاب اسکار!

 

 

ترجمه: آذین شریعتی

 

دنیای تصویرآنلاین-جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز قدیمی‌ترین رویداد سینمایی و یکی از سه جشنواره مهم سینمایی دنیا است. هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز از 6 تا 16  شهریور برگزار خواهد شد. امسال لوکرسیا مارتل به عنوان رئیس هیئت داوران جشنواره انتخاب شده‌ و «حقیقت» به کارگردانی هیروکازو کوره-ایدا فیلم افتتاحیه جشنواره خواهد بود. در چند سال اخیر از میان پنج برنده اسکار بهترین فیلم سه عنوان در جشنواره ونیز رونمایی شده است.

در مطلب پیش رو به معرفی فیلم‌های بخش رقابت اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز خواهیم پرداخت.

 

درباره جاودانگی/ روی اندرشون

(ABOUT ENDLESSNESS )

 

کارگردان سوئدی  روی اندرشون که در سال 2014 برای فیلم «کبوتری برای تامل در باب هستی به روی شاخه نشست» برنده شیر طلایی شده امسال با «درباره جاودانگی» به ونیز برگشته است. اندرشون در ششمین فیلم بلندش  نگاهی انداخته به زندگی انسان با تمامی زیبایی‌ها و قساوت‌هایش و شکوه و ابتذال آن.

 

به سوی ستارگان/ جیمز گری

(Ad Astra)

یک فیلم علمی تخیلی آمریکایی با بازی ستاره‌هایی چون برد پیت، تامی لی جونز و لیو تایلر که روایتگر سفر یک فضانورد به فضا در جستجوی پدر گمشده‌اش و فاش ساختن رازی است که حیات بشر را بر روی کره زمین تهدید می‌کند. جیمز گری در سال 94 برنده شیر نقره‌ای جشنواره ونیز برای فیلم «ادسای کوچک» شده بود.

 

مهمان افتخاری/ آتوم اگویان

Guest of Honor

اگویان فیلمساز ارمنی تبار کانادیی در حالی امسال با«مهمان افتخاری» به ونیز آمده که چهار سال پیش تماشاگران جشنواره ونیز فیلم قبلی او «بخاطر بسپار» را ده دقیقه تشویق کردند. این فیلم محصول کانادا و به زبان انگلیسی است.داستان «مهمان افتخاری» درباره جیم و دخترش ورونیکا ،یک معلم موسیقی جوان در دبیرستان است که می‌خواهند گذشته  و رازهای پیچیده خود را حل کنند. ورونیکا به اشتباه متهم به هتک حرمت از شاگرد هفده ساله خود کلایو می‌شود. وپس از آن ماجراهایی رخ می‌دهد.

 

قلمرو/ تیاگو گجس

(The Domain)

تیاگو کارگردان پرتغالی در چهارمین فیلمش با دنبال کردن تاریخچه زندگی خانواده‌ای که یکی از بزرگ‌ترین املاک اروپا را در اختیار دارد، زندگی سیاسی، اقتصادی و تاریخی مردم پرتغال را از دهه 40 میلادی تا به امروز مرور می‌کند.

 

جوکر/ تاد فیلیپس

(Joker)

یک تریلر روانشناختی با بازی خواکین فینکس، رابرت دنیرو. فینکس در نقش جوکر، یک استنداپ کمدین شکست خورده است که در شهر گاتهام سال 1981 آشوب  به راه می‌اندازد و با جرایمی که مرتکب می‌شود کم کم به یکی از نمادهای وحشت شهر تبدیل می‌شود.

 

رختشویخانه/ استیون سودربرگ

(THE LAUNDROMAT)

 

درامی با بازی مریل استریپ، گری الدمن، آنتونیو باندراس، جفری رایت، جیمز کرامول و شارون استون که سودربرگ علاوه بر کارگردانی مسئولیت فیلمبرداری و تدوین فیلم را هم در آن بر عهده داشته. داستان فیلم از آنجا شروع می‌شود که مریل استریپ در نقش زنی بیوه برای فاش کردن تقلب شرکت‌های بیمه دست به تحقیق می‌زند اما تحقیقاتش راز‌های بیشتری را درمورد شرکایی که درحال استثمار سیستم اقتصادی دنیا هستند برملا می‌کند. حق پخش این فیلم در اختیار نتفلیکس است.

 

مافیا دیگر مثل سابق نیست/ فرانکو مارسکو

(LA MAFIA NON È PIÙ QUELLA DI UNA VOLTA)

یک مستند سیاه و سفید صدوپنج دقیقه‌ای به زبان ایتالیایی از فرانکو مارسکو فیلمساز و مستندساز ایتالیایی.این مستند درباره لتیتزیا باتایا عکاس مشهور ایتالیایی در دوران هشتاد سالگی است که در سال 2017 نامش در فهرست یازده زن قدرتمند جهان در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد.

 

داستان ازدواج/ نوآ بامباک

MARRIAGE STORY

یک کمدی-درام آمریکایی با بازی اسکارلت جوهانسون و آدام درایور که زندگی یک زوج جوان در حال متارکه را دنبال می‌کند. نتفلیکس تهیه کننده این فیلم است.

 

مارتین ایدن/ پیترو مارچلو

( MARTIN EDEN)

این درام تاریخی که بر اساس رمانی از جک لندن ساخته شده دومین فیلم بلند سینمایی پیترو مارچلو مستندساز باسابقه است. «مارتین ایدن» محصول مشترک فرانسه و ایتالیاست.   داستان درباره ملوانی به نام  مارتین ایدن  است که پس از نجات  آرتورو توسط خانواده آرتورو به خانه آنها دعوت و با خواهر آرتورو به نام النا آشنا می‌شود.

 

شهردار ریونه سانیتا/ ماریو مارتونه

 

IL SINDACO DEL RIONE SANITÀ (THE MAYOR OF RIONE SANITÀ

 

مارتونه در سال 2018 نمایشنامه‌ای به  نام « شهردار ریونه سانیتا» به روی صحنه برد. این فیلم با الهام از آن اجرا و با همان  بازیگران ساخته شده. فیلم داستان شخصی است که قدرت یکی از محله‌های شهر ناپل به نام ریون سانیتا در دست دارد و در مواجهه با یک موقعیت باید ارزش‌های اخلاقی خودش را زیر پا بگذارد. ماریو مارتونه در سال‌های 2010 و 2014 با فیلم‌های «ما ایمان داریم» و «لئوپاردی»  در بخش رقابت اصلی جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.

 

کوچه گیلاس پلاک 7/ یونفان

(JI YUAN TAI QI HAO (NO. 7 CHERRY LANE

 

این فیلم تنها انیمیشن حاضر در بخش اصلی جشنواره و محصول هنگ‌کنگ است. «کوچه گیلاس پلاک 7» به  قول  یونفان داستان عشق در نامیدی است. زیمینگ دانشجوی دانشگاه هنگ کنگ   است که به خانم یو علاقه دارد .داستان در هنگ کنگ سال 1967 روی می‌دهد.

 

یک افسر و یک جاسوس

An Officer and a spy

 

پولانسکی برای ساخت فیلم جدیدش سراغ رمانی از رابرت هریس رفته است. هریس با توجه به علاقه دیرین پولانسکی به ماجرای دریفوس و رسوایی قضایی فرانسه در قرن 19 رمان «سرباز و جاسوس» را نوشت. این دو پیش از این در فیلم «نویسنده پشت پرده» با یکدیگر همکاری کرده بودند.

 

پرنده رنگ‌شده/ واسلاو مارهول

The Painted Bird

 

 

این فیلم که محصول مشترک کشورهای جمهوری چک، اوکراین و اسلواکی است با اقتباس از روی رمانی به همین نام ساخته شده. فیلم روایتی است از پسربچه‌ای یهودی که به خواست والدینش برای در امان بودن از آزار و اذیت ضدیهودیان به خانه عمه‌اش در شرق اروپا سفر می‌کند. اما وقتی عمه به شکل ناگهانی از دنیا می‌رود پسربچه باید در یک دنیای وحشی گلیم خودش را از آب بیرون بکشد. «پرنده رنگ شده» اولین فیلمی است که به زبان بین اسلاوی ساخته شده است.

 

کاندیدای ایده‌آل/ هیفا المنصور

THE PERFECT CANDIDATE

هیفا المنصور اولین فیلمساز زن و یکی از مطرح‌ترین  فیلمسازان عربستان سعودی است. اولین فیلم بلند سینمایی او «وجده» نماینده عربستان سعودی در هشتادوششمین مراسم اسکار بود. داستان «کاندیدای ایده‌آل» درباره خانم پزشک  جوان اهل عربستان سعودی  است که برای دهن کجی به سیستم مردسالار خود را نامزد شهرداری در شهر کوچکی می‌کند و اولین زنی است که برای این مقام کاندید شده است.

 

حقیقت/ هیروکازو کوره-ایدا

(LA VÉRITÉ (THE TRUTH

 

«حقیقت» محصول مشترک فرانسه و ژاپن با بازی کاترین دونو، ژولیت بینوش و اتان هاوک، اولین فیلم کوره-ایدا است که خارج از ژاپن و به زبانی غیر از ژاپنی ساخته شده است. «حقیقت» فیلم افتتاحیه جشنواره خواهد بود. کوره-ایدا دو سال پیش با «سومین قتل» در رقابت اصلی جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.

 

در انتظار بربرها/ چیرو گوئرا

WAITING FOR THE BARBARIANS

 

کارگردان کلمبیایی چیرو گوئرا برای ساخت اولین فیلم انگلیسی زبانش دست روی یکی از رمان‌های جان مکسول کوتسی برنده نوبل ادبیات گذاشته است. در این اقتباس سینمایی جانی دپ و رابرت پتینسون نقش‌های اصلی را ایفا می‌کنند. «در انتظار بربرها» محصول کشور ایتالیا است. در انتظار بربرها اثر نویسنده معروف آفریقای جنوبی، جان ماکسول کوتسی است که در سال ۲۰۰۳ میلادی برنده جایزه نوبل ادبیات شد و دو بار نیز برنده جایزه ادبی من بوکر شده‌ است. داستان در یکی از شهرهای مرزی آفریقا که مستعمره امپراطوری است رخ می‌دهد. داستان  درباره شهردار  یک شهر مرزی است. استعمارگران در این شهر به آرامی و به صورتی مسالمت‌آمیز با بومیان آزاد و سرگردان که به آن‌ها بربر گفته می‌شود زندگی می‌کنند. اما در ادامه امپراطوری از ترس حمله بربرها سرهنگ جدیدی را به منطقه اعزام می‌کند که همه چیز را نابود می‌کند و زندگی سختی برای بربرها رقم می‌زند .

 

 

دندان‌شیری / شانون مورفی

BABYTEETH

یک کمدی تلخ و شیرین که با اقتباس از یکی از نمایش‌نامه‌های ریتا کلنجس ساخته شده. شانون مورفی، فیلمساز زن استرالیایی در اولین فیلم بلند خود روزگار خانواده‌ای را نشان می‌دهد که متوجه شده‌اند دختر نوجوان به‌شدت بیمارشان دل به یک فروشنده خرده‌پای مواد مخدر باخته است.

*دندان شیری اصطلاحی است برای کوکائین و کرک میان فروشندگان مواد مخدر

 

شبکه وسپ/ الیویه آسایاس

(THE PERFECT CANDIDATE)

«آخرین سرباز‌های جنگ سرد» اثر فرناندو مورس رمانی است که آاسایاس بر اساسش آخرین فیلم خود را ساخته و راهی ونیز کرده است. پنه لوپه کروز و ادگار رامیرز از بازیگران اصلی «شبکه وسپ» هستند. این فیلم محصول برزیل و فرانسه است و به زبان انگلیسی ساخته شده است. داستان در هاوانا، دسامبر سال 1990 اتفاق می‌افتد. خلبان خط هوایی اهل کوبا هواپیمایی را می‌دزدد و از کشور می‌گریزد.

 

اما/ پابلو لارین

(Emma)

فیلمی از کشور شیلی که درگیری‌های یک خانواده را پس از قبول یک بچه به فرزندخواندگی نشان می‌دهد. پابلو لارین در سال 2012 برای فیلم «نه!» نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی شده بود.

 

گلوریا موندی/ روبرت گدیگیان

(GLORIA MUNDI )

کارگردان باتجربه فرانسوی در فیلم جدیدش مردی که تازه از زندان آزاد شده و زندگی همسر و دخترش که تازه بچه‌دار شده را به تصویر می‌کشد.

 

قصه یکشنبه/ لو یه

(LAN XIN DA JU YUAN (SATURDAY FICTION

 

این فیلم محصول کشور چین و به زبان ماندرین است. داستان در سال 1941 اتفاق می‌افتد در دورانی که ژاپن کشور چین را اشغال کرده است.بازیگر زن مشهور به نام جین یو به شانگهای برمی‌گردد تا در نمایش «قصه یکشنبه» روی صحنه برود. کارگردان این نمایش عاشق سابق اوست. اما هدف یو چیست؟ جمع آوری اطلاعات برای نیروی متحدان؟

 

 

 

.