بایگانی‌ها

بهتان ناعادلانه

بهتان ناعادلانه
بهتان ناعادلانه

ترجمه :سمیرا نوری

دنیای تصویر آنلاین – ریچارد جول یک درام زندگی‌نامه‌ای آمریکایی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کلینت ایستوود و نویسندگی بیلی ری است.  این فیلم بر پایه‌ی مقاله‌ای از ماری برنر ساخته شده است. این مقاله که «کابوس آمریکایی: تصنیف ریچارد جول» نام دارد در سال ۱۹۹۷ در مجله‌ی ونتی فر منتشر شد. این فیلم ماجرای بمب‌گذاری در پارک صد ساله‌ی المپیک و عواقب آن را که در جریان المپیک تابستانی آتلانتا جورجیا در سال 1996 رخ داد، نمایش می‌دهد. تمرکز فیلم بر یک نگهبان امنیتی به نام ریچارد جول است که بمب را پیدا کرد و به مسئولان در مورد تخلیه‌ی مکان هشدار داد. اما تنها چند روز پس از این حادثه، خود ریچارد جول به اشتباه متهم به ترتیب دادن بمب‌گذاری می‌شود.

ریچارد جول نخستین اکرانش را در تاریخ 20 نوامبر 2019 در بنیاد فیلم آمریکا (AFI) تجربه کرد. این فیلم قرار است به صورت عمومی از تاریخ 13 دسامبر 2019 توسط شرکت برادران وارنر در آمریکا و کانادا نمایش داده شود. فیلم‌برداری ریچارد جول، در تاریخ 24 ژوئن 2019 در آتلانتا آغاز شد. تریلر ریچارد جول، در تاریخ سوم اکتبر 2019 پخش شد. این فیلم قرار است همزمان با فیلم‌های “جومانجی: مرحله‌ی بعدی” و “کریسمس سیاه” روی پرده‌های سینما برود. بر اساس پیش‌بینی‌ها این فیلم می‌تواند در نخستین آخر هفته‌اش مبلغی معادل 8 تا 12 میلیون دلار فروش کند.

فیلم ریچارد جول به طور کلی بازخورد مثبتی در میان نظرات منتقدان داشته است و توسط نوزدهمین هیئت ملی بازبینی فیلم به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال انتخاب شده است. همچنین کتی بیتس توسط این هیئت به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن انتخاب شد. به همین ترتیب، پل والتر هاوسر بازیگر نقش ریچارد جول، از طرف این هیئت جایزه‌ی (Best Breakthrough Performance) را دریافت کرد. پل والتر هاوسر همچنین نامزد دریافت جایزه‌ی (Best Breakthrough Performance) از انجمن منتقدان فیلم دیترویت در تاریخ 9 دسامبر 2019 شده است. سم راکول و کاترین دویل بیتس نیز به ترتیب نامزد بهترین بازیگران نقش مکمل مرد و زن از این انجمن شده‌اند. این فیلم توسط بنیاد فیلم آمریکا نیز به عنوان یکی از 10 فیلم برتر سال انتخاب شد.

 

ریچارد جول Richard Jewell

کارگردان: کلینت ایستوود، تهیه‌کنندگان: لئوناردو دی ‌کاپریو، جونا هیل فلدستین، جسیکا میر، کوین میشر، تیم مور، جنیفر دیویسن و کلینت ایستوود، فیلمنامه‌نویس: بیلی ری بر پایه‌ی مقاله‌ی کابوس آمریکایی: تصنیف ریچارد جول به قلم ماری برنر، مدیر فیلم‌برداری: ایو بلانژر، تدوین‌گر: جوئل کاکس، موسیقی: آرتورو ساندووال، محصول شرکت‌های: مالپاسو پروداکشنز، اپین وی پروداکشنز، میشر فیلمز، 75 یر پلن پروداکشنز، پخش از شرکت: برادران وارنر، مدت زمان پخش فیلم: 129 دقیقه، کشور: آمریکا، زبان: انگلیسی، تاریخ نخستین اکران: 20 نوامبر 2019 (بنیاد فیلم آمریکا) و از 13 دسامبر 2019 در سراسر آمریکا.

بازیگران: پل والتر هاوسر (ریچارد جول)، سم راکول (واتسون براینت)، کاترین دویل بیتس (باربارا “بابی” جول)، جان هم (تام شاو)، اولیویا وایلد (کتی اسکراگز)، ایان گومز (دن بنت)، دیلان کوسمن (بروس هیوز)، وین دووال (بازرس رونوشت بردار)، مایک پنیفسکی (براوندن هم)، نینا آریاندا (نادیا).

خلاصه‌ی داستان فیلم: این فیلم درباره‌ی یک نگهبان امنیتی آمریکایی به نام ریچارد جول است. جول به عنوان یکی از اعضای گارد امینیتی شرکت مخابرات آمریکا مشغول به کار بود. او در حین کارش نقشه‌ی یک بمب‌گذاری را که منجر به انفجار پارک صد ساله‌ی المپیک در آتلانتا جورجیا می‌شود، کشف کرد. او پس از انفجار بمب در جریان المپیک آتلانتا 1996 به طور قهرمانانه‌ای جان چند نفر نجات داد. با این وجود، اف‌بی‌آی او را به عنوان یکی از چند مظنون این حادثه شناسایی کرد. در پی این اتفاق، بهتان ناعادلانه‌ای توسط روزنامه‌نگاران و مطبوعات به سوی او نشانه رفت. اف‌بی‌آی پس از 88 روز، بی‌گناهی او را اعلام کرد.

 

واکنش منتقدان

سایت راتن تومیتوز، نشان می‌دهد که فیلم ریچارد جول توانست از میان 51 نفر منتقد، نظر مثبت 86 درصد را با میانگین 7.3 از 10 جلب کند. این سایت در جمع‌بندی نظر منتقدان نوشت: رویدادهای زندگی واقعی که الهام بخش فیلم هستند، در ریچارد جول به طور ساده نشان داده شده‌اند. با این وجود این فیلم ثابت می‌کند که کلینت ایستوود همچنان یک فیلم‌ساز ماهر و تحسین‌برانگیز است. ریچارد جول توانست در متاکریتیک دیگر سایت منعکس کننده‌ی نظرات منتقدان، از میان 18 نقد انجام شده، نظر مثبت 15 منتقد را به دست آورد. این فیلم، در این سایت توانست، امتیاز 66 از 100 را بر مبنای نقد‌های منتشر شده، بدست آورد که نشان‌دهنده «نقد‌های در مجموع مطلوب» است.

پیتر دبروگ در ورایتی نوشت: یک داستان خوب، یک داستان خوب است و ایستوود می‌تواند چگونه یک داستان خوب را تعریف کند.

تیم گریسون در اسکرین دیلی نوشت: خوشبختانه، درک و فهم ایستوود از این داستان بر یقین استوار است. این یقین بر گرایش‌های احساسی او چیره می‌شود.

تاد مک کارتی در هالیوود ریپورتر نوشت: هاوسر با بازی غریب و نادرش در نقش فردی که در زندگی‌اش دچار شکست شده و به گونه‌ا‌ی ناخواسته مورد حجم وسیعی از توجه قرار گرفته (مردی که چند سال بعد در سن 44 سالگی درگذشت)، فیلم را به پیش می‌برد.

ریان لاتانزیو در ایندی وایر نوشت: ایستوود سبک ساده‌ای دارد. به نظر من این دارایی او است. داستان‌های فیلم‌های او اغلب جالب توجه هستند. این جذابیت به حدی است که خود فیلم‌ها بتوانند خودشان را به طور کامل روایت و تعریف کنند. مطمئنا در فیلم ریچارد جول نیز همین نکات وجود دارد.