بایگانی‌ها

عشقی پایدار…

عشقی پایدار...
عشقی پایدار...

ترجمه:سمیرا نوری

دنیای تصویرآنلاین-«زنان کوچک» یک فیلم آمریکایی محصول 2019 است که در ژانر درام  تاریخی تولید شده است. گرتا گرویگ کارگردان و فیلمنامه‌نویس «زنان کوچک»، این فیلم را بر پایه‌ی رمانی به همین نام به قلم لوییزا می الکات، ساخته است. در این فیلم بازیگرانی چون مریل استریپ، سیرشا رونان، فلورنس پیو، اما واتسون، لورا درن، تیموتی شالامه، جیمز نورتون، لویی گارل، کریس کوپر و رابرت جان ادنکیرک ایفای نقش می‌کنند. گرویگ در سال 2016 فیلم‌نامه‌ را نوشت و در سال 2018 کارگردانی این فیلم را به عهده گرفت.

این فیلم برای نخستین بار در 7 دسامبر 2019، در موزه‌ی هنر مدرن در منهتن نیویورک به اکران درآمد. پس از آن در تاریخ 9 دسامبر 2019، به عنوان فیلم افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی ریو ژانیرو به روی پرده رفت. «زنان کوچک» در تاریخ 25 دسامبر 2019 توسط شرکت سونی پیکچرز اینترتینمنت موشن پیکچر گروپ، در آمریکا به نمایش عمومی درآمد. این فیلم با تحسینی گسترده همراه با تشویقی ویژه برای گرتا گرویگ کارگردان و فیلمنامه‌نویس  روبه‌رو شد. «زنان کوچک همچنین»  از جنبه بازیگری، طراحی لباس، صحنه و موسیقی نیز با ستایش مخاطبان همراه شد.

این فیلم توانست توسط موسسه فیلم آمریکا (AFI) و هفته‌نامه‌ی تایم به عنوان یکی از 10 فیلم برتر سال 2019 معرفی شود. «زنان کوچک» همچنین توانست در گلدن گلوب هفتاد و هفتم نامزد دو جایزه‌ی بهترین موسیقی و بهترین بازیگر زن فیلم درام برای سیرشا رونان شود. همچنین این فیلم توانست در 14 دسامبر 2019، جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل زن با بازی فلورنس پیو، بهترین موسیقی اثر الکساندر دسپلا، بهترین فیلمنامه اثر گرتا گرویگ و بهترین طراحی لباس اثر جکلین دورن، را از انجمن منتقدان فیلم شیکاگو کسب کند.

«زنان کوچک» همزمان با انیمیشن «جاسوسان در لباس مبدل» و حدود دو هفته پس از فیلم «الماس های تراش‌نخورده» در آمریکا به اکران عمومی درآمد. این فیلم در روز کریسمس معادل 6.4 میلیون دلار و در فردای آن روز، 6 میلیون دلار فروش کرد. «زنان کوچک» در پنج روز نخست کریسمس، 16.8 میلیون دلار فروخت و از این جهت در رتبه‌ی چهارم قرار گرفت.

 

زنان کوچک Little Women

کارگردان: گرتا سلست گرویگ، تهیه‌کنندگان: ایمی بت پاسکال، دنیس دی نُوی و رابین سوئیکورد، فیلمنامه‌نویس: گرتا سلست گرویگ بر پایه‌ی رمان زنان کوچک اثر لوییزا می الکات، مدیر فیلمبرداری: یوریک لو سو، تدوین‌گر: نیک هوی، موسیقی: الکساندر میشل دسپلا، محصول شرکت‌های: ریجنسی انترتینمنتس، کلمبیا پیکچرز، پاسکال پیکچرز و دی نُوی پیکچرز، پخش از شرکت: سونی پیکچرز اینترتینمنت موشن پیکچر گروپ، مدت زمان پخش فیلم: 135 دقیقه، کشور: آمریکا، زبان: انگلیسی، تاریخ نخستین اکران: 7 دسامبر 2019 در موزه‌ی هنر مدرن در منهتن نیویورک و از 25 دسامبر 2019 در سراسر آمریکا، بودجه‌ی فیلم: 40 میلیون دلار، فروش گیشه: 35.3 میلیون دلار.

بازیگران: سیرشا اونا رونان (ژوزفین یا جو مارچ)، اما واتسون (مارگارت یا مگ مارچ)، فلورنس رز پیو (ایمی مارچ)، الیزا اسکنلن (الیزابت یا بت مارچ)، لورا الیزابت درن (مارمی مارچ)، تیموتی هال شالامه (تئودور یا لوری لورنس)، مریل استریپ (عمه مارچ)، تریسی لتس (آقای دشوود)، باب ادنکیرک (پدر مارچ)، جیمز نورتون (جان بروک)، لوییس گارل (فردریک بایر)، کریس والتون کوپر (آقای لورنس)، جین هودیشل (هانا)، ابی کوین (آنی مُفِت)، ماریان پلانکت (خانم کرک).

خلاصه‌ی داستان فیلم: این فیلم که بر اساس رمان زنان کوچک نوشته شده است، داستان زندگی چهار خواهر را روایت می‌کند. شخصیت مرکزی این داستان دختر دوم خانواده به نام جو (ژوزفین) مارچ است. این خانواده با سختی‌های زیادی روبه‌رو می‌شود. پدر خانواده برای کمک به سربازان جنگ، دور از خانه به سر می‌برد. در طول داستان برای هر یک از این خواهران، اتفاقاتی پیش می‌آید که مسیر زندگی آن‌ها را رقم می‌زند.

 

واکنش منتقدان

سایت راتن تومیتوز، نشان می‌دهد که فیلم «زنان کوچک» توانست از میان 260 نفر منتقد، نظر مثبت 95 درصد را با میانگین 8.62 از 10 جلب کند. این سایت در جمع‌بندی نظر منتقدان نوشت: در فیلم «زنان کوچک» گرتا گرویگ با انتخاب بازیگرانی درخشان و بازخوانی هوشمند و حساس متن یک منبع کلاسیک، ثابت کرد که بعضی از داستان‌ها فاقد زمان خاص هستند. «زنان کوچک» توانست در متاکریتیک دیگر سایت منعکس کننده‌ی نظرات منتقدان، از میان 56 نقد انجام شده، نظر مثبت 52 منتقد را به دست آورد. این فیلم، در این سایت توانست، امتیاز 91 از 100 را بر مبنای نقد‌های منتشر شده، بدست آورد که نشان‌دهنده «تحسین جهانی» است. همچنین مخاطبان پست ترک، امتیاز 5 از 5 را به این فیلم دادند.

پیتر دبروژ در ورایتی نوشت: این فیلمنامه‌ی گرویگ به مراتب طنزتر از کارهای پیشین او است. او طنز موجود در فیلمنامه‌ی «زنان کوچک»  را مدیون طنزیست که در متن اصلی رمان وجود دارد.

کنت توران در لس آنجلس تایمز نوشت: فیلم «زنان کوچک» بیش از هر چیز، احساسات شخصیت‌های فیلم را نشان می‌دهد. این فیلم یک داستان غنی و پرطراوت از زندگی چهار دختر از خانواده‌ی مارچ که پدرشان به آن‌ها زنان کوچک می‌گفت را روایت می‌کند.

جو مورگنسترن در وال استریت ژورنال نوشت: خانم گرویگ نمایشی از یک منبع کلاسیک آمریکایی ارائه داده است که با هدفی ناب، عشقی مصرانه و شوخ‌طبعی شدید، لحظات خوب و بد زندگی یک خانواده را نشان می‌دهد.

استفانی زاکارک در تایم نوشت: گرویگ با اقتباسش از داستان زنان کوچک آن را دوباره آراست و اطمینان مخاطب را به آن افزایش داد. او مانند الکات نویسنده‌ی رمان «زنان کوچک»، عمل کرده است؛ فیلمی بسیار پیچیده و متفکرانه ساخته است که هر لحظه از تماشای آن، لذتی ویژه دارد.

تیم روبی در تلگراف نوشت: این تقریبا غیر ممکن است که «زنان کوچک» نوشته‌ی لوییزا می الکات را بیشتر از فیلم گرتا گرویگ دوست بداریم.