بایگانی‌ها

خاطره انگیزترین فیلم سال

خاطره انگیزترین فیلم سال
خاطره انگیزترین فیلم سال

ترجمه:سمیرا نوری

دنیای تصویرآنلاین- «1917» یک فیلم حماسی و جنگی انگلیسی محصول سال 2019، به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سام مندس است. سام مندس و کریستی ویلسون کرنز فیلمنامه‌نویسان این فیلم هستند. آن‌ها این فیلمنامه را بر اساس خاطره‌ای که پدربزرگ سام مندس، آلفرد مندس برای او تعریف کرده بود، نوشتند. بازیگرانی چون، جورج مکای، دین – چارلز چپمن، مارک استرانگ، اندرو اسکات، ریچارد مدن، کالین اندرو فرث، بندیکت تیموتی کارلتون کامبربچ، جیمی پارک و کلر دبورگ در 1917، ایفای نقش می‌کنند.

پیش تولید این فیلم در ژوئن سال 2018 آغاز شد. جورج مکای و دین – چارلز چپمن در اکتبر همان سال به فیلم ملحق شدند و نیمی از بازیگران در مارس 2019 به پروژه پیوستند. فیلمبرداری این فیلم بین آوریل تا ژوئن 2019 در انگلیس و اسکاتلند، به طول انجامید. راجر دیکینز، مدیر فیلمبرداری 1917، این فیلم را به صورت  یک برداشت بلند، فیلمبرداری کرده است.

«1917» برای نخستین بار در روز 4 دسامبر 2019 در لندن توسط رویال فیلم پرفورمنس نمایش داده شد. این فیلم، در تاریخ 25 دسامبر 2019، توسط شرکت یونیورسال استودیوز در آمریکا و کانادا به نمایش عمومی اما تا حد زیادی محدود درآمد. این نمایش محدود به منظور آماده کردن شرایط برای اکران فیلم در مراسم گلدن گلوب بود. طبق برنامه‌ریزی، این فیلم در 10 ژانویه 2020 توسط شرکت انترتینمنت وان (eOne) در انگلستان نمایش داده خواهد شد. فیلم میان منتقدان بازخورد مثبتی داشته است.

«1917» با ستایش گسترده‌ای از سوی منتقدان در بخش‌های کارگردانی، فیلمبرداری و موسیقی روبه‌رو شد. این فیلم در 5 ژانویه 2020، در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب، در جایزه بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی را نصیب خود کرد و در بخش موسیقی نامزد کسب جایزه بود. این فیلم همچنین توانست در هفتاد و سومین جوایز آکادمی فیلم بریتانیا (بفتا)، نامزد دریافت 9 جایزه از جمله جایزه‌ی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین طراحی صحنه شود. تکلیف این جوایز در 2 فوریه 2020، مشخص خواهد شد. فیلم 1917، در تاریخ 3 ژانویه 2020، از سوی بنیاد فیلم آمریکا (AFI) در بین ده فیلم برتر سال قرار گرفت.

 

1917

کارگردان: سام مندس، تهیه‌کنندگان: سام مندس، جین – آن تنگرن، فیلیپا الیور هریس، کالوم مک دوگال و برایان الیور، فیلمنامه‌نویسان: سام مندس و کریستی ویلسون کرنز بر پایه‌ی خاطره‌ای از آلفرد مندس پدربزرگ سام مندس، مدیر فیلمبرداری: راجر الکساندر دیکینز، تدوین‌گر: لی اسمیت، موسیقی: توماس مونتگوری نیومن، محصولی از شرکت‌های: دریم ورکس پیکچرز، ریلاینس اینترتینمنت، نیل استریت پروداکشنز، امبلین پارتنرز و نیو ریپابلیک پیکچرز، پخش از شرکت‌های: یونیورسال پیکچرز در آمریکا و اینترتینمنت وان در انگلستان، مدت زمان پخش فیلم: 119 دقیقه، کشور: انگلستان و آمریکا، زبان: انگلیسی، تاریخ نخستین اکران: 4 دسامبر 2019 در لندن، تاریخ اکران عمومی: 25 دسامبر 2019 در سراسر آمریکا و از 10 ژانویه 2020 در سراسر انگلستان، بودجه‌ی ساخت فیلم: 90 میلیون دلار، فروش گیشه: 2.4 میلیون دلار.

بازیگران: جورج مکای (سرجوخه‌ ویلیام اسکوفیلد)، دین – چارلز چپمن (سرجوخه‌ تام بلیک)، مارک استرانگ (کاپیتان اسمیت)، اندرو اسکات (ستوان لسلی)، ریچارد مدن (ستوان جوزف بلیک)، کالین اندرو فرث (ژنرال ارینمور)، بندیکت تیموتی کارلتون کامبربچ (کلنل مکنزی)، جیمی پارک (ستوان ریچاردز)، کلر دبورگ (لوری)، دنیل میز (گروهبان ساندرز)، آدریان فیلیپ اسکاربورو (سرگرد هپبورن)، مایکن جیبسون (ستوان هاتن)، ریچارد مک کیب (کلنل کالینز)، نبهان رضوان (سربازSepoy )، مایکل کُرنیلیِس (سرباز کرنیلیس) و دنیل مک میلون (مارکسمن Marksman).

خلاصه‌ی داستان فیلم: ماجرای فیلم به سال 1917 برمی‌گردد. در جنگ جهانی نخست و در بهار این سال، به دو سرباز جوان انگلیسی به نام‌های اسکوفیلد و بلیک،ماموریتی سخت محول شد. آن‌ها باید مانع ورود یک گردان 1600 نفری انگلیسی را به دام دشمن می‌شدند. این دو سرباز زمان کمی برای رساندن پیغام خود داشتند. آلمانی‌های برای این گردان کمین کرده بودند. گردانی که برادر بلیک نیز در میان آن‌ها بود. در این جریان اسکوفیلد با خطر مرگ روبه‌رو می‌شود، اما در نهایت توسط بلیک نجات پیدا می‌کند. بلیک او را از زیر آوار و سنگرهای در حال ریزش می‌رهاند.

 

واکنش منتقدان

سایت راتن تومیتوز، نشان می‌دهد که فیلم «1917» توانسته است از میان 204 نفر منتقد، نظر مثبت 90 درصد را با میانگین 8.49 از 10 جلب کند. این سایت در جمع‌بندی نظر منتقدان نوشت: 1917 فیلمی صریح و با کیفیت است که یک دستاورد فنی تاثیرگذار به شمار می‌آید. این فیلم سنگرهای پیکار در جنگ جهانی نخست را به گونه‌ای ناب و با بی‌واسطگی شگفت‌انگیز به تصویر می‌کشد.

«1917» توانست در متاکریتیک که دیگر سایت منعکس‌کننده‌ی نظرات منتقدان است، از میان 49 نقد انجام شده، نظر مثبت 43 منتقد را بدون هیچ نظر منفی به دست آورده است. این فیلم، در این سایت توانست، امتیاز 79 از 100 را بر مبنای نقد‌های منتشر شده، به کف آورد که نشان‌دهنده «نظرات در مجموع مطلوب» است. همچنین مخاطبان سینما اسکور، به طور میانگین امتیاز A  را در بازه‌ی A+ تاF  به این فیلم داده‌اند. به طور کلی این فیلم توسط بسیاری از منتقدان به عنوان یکی از ده فیلم برتر سال برگزیده شده است.

پیتر بردشاو در گاردین نوشت: «1917 یک فیلم ناب احساسی و قوی در ژانر جنگی از سام مندس است. مندس توانست با 1917 خوش بدرخشد، برعکس فیلم جنگی دیگرش جارهد محصول 2005 که خوب ظاهر نشد و مورد تحسین قرار نگرفت. 1917 بسیار بی‌باکانه و هیجان‌برانگیز ساخته شده است.»

پیتر دبروژ در ورایتی نوشت: یک نکته‌ی حیرت‌انگیز در ساخت فیلم‌های سام مندس، وجود دارد و آن توجه بیشتر او به شخصیت‌ها در نسبت با تکنیک است. به همین دلیل فیلم 1917 به یکی از تاثیرگذارترین دستاوردهای سینمایی در بین فیلم‌های سال 2019، تبدیل شده است.

آلونسو دورالد (د رپ):«1917 بیشتر به عنوان یک تریلر موفق ظاهر می شود تا  به عنوان فیلمی برای مطالعه اندیشمندانه جنگ و تاثیرات جنگ باشد. ظاهرا سام مندس علاقه کمتری به ایده های بزرگ درباره کابوس جنگ  و اثراتش بر شخصیتهای  خود دارد و بیشتر درگیر جلب نظر تماشاگران به شیوه هیچکاکی خود است.»

جیمز براردینلی(ریل ویوز):«1917 به  عنوان یکی از تجربیات خاطره انگیز سال  در خاطر می ماند.»