بایگانی‌ها

فیلمسازی به عشق اسپیلبرگ و تحت تاثیر پولانسکی

فیلمسازی به عشق اسپیلبرگ و تحت تاثیر پولانسکی
فیلمسازی به عشق اسپیلبرگ و تحت تاثیر پولانسکی

در سال‌های اخیر خیلی از کارگردانان با ساخت فیلم اولشان در ژانر وحشت موفق شده اند که توانایی خود در فیلمسازی را به رخ بکشند و راه را برای ورود به صنعت فیلمسازی هموار کنند. از سوی دیگر در این سال‌ها شاهد رشد فیلمسازان ایرانی‌الاصل در اروپا و آمریکا بوده ایم. نقطه‌ی اشتراک جدید این دو گروه، فیلمسازی است که اولین فیلم بلندش از سوی انستیتوی فیلم بریتانایا برای شرکت در بخش اسکار بهترین فیلم خارجی معرفی شده.

«زیر سایه» اولین فیلم بلند بابک انوری چندی پیش به عنوان نماینده بریتانیا در اسکار فیلم‌های خارجی انتخاب شد. بخش اعظمی از فیلم‌های ساخته شده در بریتانیا طبعا چون به زبان انگلیسی هستند در بخش اصلی اسکار شرکت می‌کنند. اما گاهی فیلم‌های تولیدی این کشور هم  که به زبان دیگری ساخته شده (مثلا اسکاتلندی یا زبان قدیمی مردم ولز) در  بخش فیلم خارجی شرکت می‌کنند. اتفاقی که مجموعا سیزده بار رخ داده است. امسال هم نماینده‌ی عجیب بریتانیا فیلم ترسناک و فارسی زبان «زیر سایه» است.

زیر سایه (Under the Shadow) اولین فیلم بلند بابک انوری فیلمساز ایرانی الاصل ساکن بریتانیا است. کارگردانی که چهارده سال پیش به انگلستان مهاجرت کرده. قبلا چند فیلم کوتاه ساخته و معروفترین آنها  فیلم‌ «دو و دو» است که آن هم به زبان فارسی ساخته شده و نامزدی جایزه بفتا را به دست آورده.

داستان «زیر سایه» در سال‌های پایانی دهه‌ی شصت شمسی و در تهران اتفاق می‌افتد. هم‌زمان با موشکباران، مادری با دختر کوچکش در خانه تنها می‌مانند. چون پدر خانواده که پزشک است به جبهه اعزام شده. در همین حال برخورد یک موشک عمل نکرده باعث وقوع اتفاقاتی فراطبیعی در خانه می‌شود.

«زیر سایه» اولین بار در جشنواره‌ی ساندنس سال گذشته به نمایش در آمد و با وجود ناشناخته بودن عوامل تولید، واکنش‌های مثبت درون جشنواره زمینه‌ی توجهات بیشتر به فیلم را فراهم کرد و وبسایت نتفلکیس هم حق پخش فیلم را خرید.

موفقیت یک فیلم ترسناک فارسی در ساندنس یادآور همان اتفاقی است که برای «دختری که شب تنها به خانه می‌رود» آنا لیلی امیرپور  افتاد و باعث شد تا دومین فیلم دومش را در شرایطی بهتر و با حضور ستارگان چون جیسون موموا و کیانو ریوز تولید کند.

انوری که خود دوران کودکی‌اش را در تهران گذرانده از تجارب شخصی‌اش در فیلم استفاده کرده است. او در یکی از گفتگوهایش  از دوران کودکی و نوارهای وی‌اچ‌اس قاچاقی فیلم‌های محبوبش می‌گوید و آثار  رومن پولانسکی مخصوصا «مستاجر» و « بچه رزمری» را در نوشتن و کارگردانی «زیر سایه» موثر می‌داند.

shadows

انوری همچنین در مصاحبه‌ای با وبسایت ساندنس اعلام  کرده که اصلی‌ترین انگیزه‌اش برای کارگردان شدن دیدن فیلم‌های استیون اسپیلبرگ در سال‌های کودکی و جوانی بوده است.

فیلم «زیرسایه» در کشور اردن فیلمبرداری شده که بعد از فیلم «گلاب» (ساخته جان استورات) دومین فیلمی است که از لوکیشن‌های این کشور به جای ایران استفاده می‌شود. نکته‌ی دیگر سرمایه‌گذاری بنیاد فیلم دوحه در این فیلم است. در نتیجه بعد از «فروشنده» اصغر فرهادی این دومین فیلم  تولیدی با همکاری این بنیاد است که به زبان فارسی ساخته شده و به عنوان نماینده کشور مبدا به اسکار فرستاده شده است.

انوری هم‌چنین یکی از مهم‌ترین چالش‌های فیلم را یافتن بازیگر کودکی دانسته که به زبان فارسی تسلط داشته باشد. چرا که رابطه‌ی شخصیت‌های مادر و دختر سنگ بنای درام «زیر سایه» است.

«زیر سایه» کمتر از 10 روز دیگر در آمریکا به نمایش عمومی در می‌آید و با توجه معرفی شدن آن برای اسکار، انتظار می‌رود که استقبال و توجهات نسبت به فیلم بیش از قبل باشد. تریلر این فیلم ترسناک فارسی را در دنیای تصویر آنلاین تماشا کنید.