بایگانی‌ها

«دختری در قطار» علیه «تولد یک ملت»

«دختری در قطار» علیه «تولد یک ملت»
«دختری در قطار» علیه «تولد یک ملت»

در اولین آخر هفته از اکتبر، دو فیلم مهم امسال هم‌زمان به روی پرده می‌روند و برای تسخیر گیشه‌ با هم رقابت می‌کنند؛ اقتباس سینمایی از رمان جنایی و پرفروش «دختری در قطار» با نقش‌آفرینی امیلی بلانت مقابل «تولد یک ملت» ساخته جنجالی و تند نیت پارکر درباره قیام خونین بردگان در قرن نوزدهم.

برخلاف «دختری در قطار» که با واکنش‌های سرد منتقدان رو به رو شده، تمام نمایش‌های «تولد یک ملت»، از جمله در جشنواره‌های ساندنس و تورنتو، موفق و پر سر و صدا بوده و روی آن به‌عنوان یکی از مدعیان اصلی اسکار امسال حساب باز کرده اند.

blunt-train

همان‌طور که  رمان «دختری در قطار» به دلیل مضمون و لحن با «دختر گمشده» جیلیان فلین مقایسه می‌شد، اقتباس سینمایی تیت تیلور (خدمتکار) از رمان پائولا هاوکینز هم با فیلم دیوید فینچر مورد مقایسه گرفته و در این قیاس هم چندان موفق نیست. ماجرا درباره‌ی زنی الکلی و شکست خورده است که در سفرهای روزانه‌اش با قطار مرز میان بیداری و وهم برایش به هم می‌ریزد. توتال فیلم، تایم، امپایر، هالیوود ریپورتر، تلگراف، گاردین و  ایندی وایر از جمله رسانه‌هایی هستند که نسبت به فیلم موضع گرفته اند. اگرچه به دلیل محبوبیت کتاب، استقبال از فیلم در هفته‌های اول چندان دور از ذهن نیست.

 در مقابل با یک فیلم جنجالی سر و کار داریم. از زمان نمایش «تولد یک ملت» در جشنواره ساندنس و کسب دو جایزه اصلی، می‌شد حدس زد که فیلم مستقل نیت پارکر یکی از پر سر و صداترین آثار امسال خواهد بود. «تولد یک ملت» سرگذشت نات ترنر و قیام گسترده‌ و خشونت‌بار بردگان در قرن نوزدهم را روایت می‌کند. گفته می‌شود که نیت پارکر تندترین فیلم تاریخ آمریکا علیه برده‌داری و تبعیض نژادی را ساخته.